Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1U0wzEN0jnbv1
Ćwiczenie 1
Zaznacz jedno poprawne zakończenie wymienionego stwierdzenia: David Hume był... Możliwe odpowiedzi: 1. empirystą., 2. racjonalistą epistemologicznym., 3. sensualistą.
R1RhlS6j5ArE81
Ćwiczenie 2
Zaznacz jedno poprawne zakończenie wymienionego stwierdzenia: Według D. Hume'a krytyka poznania polega na... Możliwe odpowiedzi: 1. usunięciu wszystkich treści niepochodzących z doświadczenia., 2. analizie wrodzonych treści poznawczych., 3. zastąpieniu jednych poglądów przez inne.
R5l3rK5gAQ6cq1
Ćwiczenie 3
Zaznacz jedno poprawne zakończenie wymienionego stwierdzenia: Do treści człowieczego umysłu zaliczamy według Hume'a... Możliwe odpowiedzi: 1. impresje i idee., 2. intuicje i impresje., 3. idee wrodzone i nabyte.
ROP3SYEjBA77f1
Ćwiczenie 4
Zaznacz jedno poprawne zakończenie wymienionego stwierdzenia: Kwestia istnienia Boga jest wedle Hume'a... Możliwe odpowiedzi: 1. niemożliwa do rozstrzygnięcia., 2. możliwa do rozstrzygnięcia na gruncie czystego rozumowania., 3. możliwa do rozstrzygnięcia na gruncie doświadczenia.
R1EzhMUf9Xk872
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Największy empirysta wśród Szkotów., 2. Stanowisko w sporze o powszechniki., 3. To, co dane w impresjach., 4. Wg Hume`a pierwotna treść umysłu., 5. Dla sensualistów jedyna władza poznawcza.
2
Ćwiczenie 5
R1SP86amnvVyI
(Uzupełnij).
1
RuVo4xpcPsuNh2
Ćwiczenie 6
Wskaż te cechy, które według Hume'a przysługują impresjom oraz te, które przysługują ideom. Wywodzą się bezpośrednio z doświadczenia. Możliwe odpowiedzi: Impresje, Idee. Są pewne. Możliwe odpowiedzi: Impresje, Idee. Są wątpliwe. Możliwe odpowiedzi: Impresje, Idee. Mogą wykraczać poza doświadczenie. Możliwe odpowiedzi: Impresje, Idee. Mogą być złożone. Możliwe odpowiedzi: Impresje, Idee. Są percepcją. Możliwe odpowiedzi: Impresje, Idee. Są percepcją pierwotną. Możliwe odpowiedzi: Impresje, Idee.
RzwdzbAdCG5r221
Ćwiczenie 7
Uzupełnij teksty odpowiednimi sformułowaniami wybranymi spośród poniższych. Wszelkie percepcje w umyśle ludzkim dzielą się na dwa odrębne rodzaje, które nazywać będę 1. idee, 2. impresjami i ideami, 3. impresjami, 4. impresjami i ideami, 5. impresji, 6. percepcje, 7. percepcje, 8. idee, 9. idee i impresje, 10. idee. Różnica między nimi polega na stopniu siły i żywości, z jaką narzucają się umysłowi i torują sobie drogę do naszej myśli lub świadomości. Te [percepcje], które wchodzą do świadomości z największą siłą i natarczywością, możemy nazywać 1. idee, 2. impresjami i ideami, 3. impresjami, 4. impresjami i ideami, 5. impresji, 6. percepcje, 7. percepcje, 8. idee, 9. idee i impresje, 10. idee; przez tę nazwę rozumiem wszelkie nasze doznania zmysłowe, uczucia i emocje, jak zjawiają się one po raz pierwszy w naszej duszy. Przez 1. idee, 2. impresjami i ideami, 3. impresjami, 4. impresjami i ideami, 5. impresji, 6. percepcje, 7. percepcje, 8. idee, 9. idee i impresje, 10. idee rozumiem mgliste obrazy impresji w rozumowaniu i myśleniu; (....)
Pierwsza okoliczność, która uderza moje oko, to wielkie podobieństwo między naszymi 1. idee, 2. impresjami i ideami, 3. impresjami, 4. impresjami i ideami, 5. impresji, 6. percepcje, 7. percepcje, 8. idee, 9. idee i impresje, 10. idee we wszystkich innych szczegółach poza stopniem siły i żywości. Jedna zdaje się być w pewien sposób odbiciem drugiej, tak iż wszystkie 1. idee, 2. impresjami i ideami, 3. impresjami, 4. impresjami i ideami, 5. impresji, 6. percepcje, 7. percepcje, 8. idee, 9. idee i impresje, 10. idee naszego umysłu są zdwojone i zjawiają się w świadomości i jako impresje, i jako 1. idee, 2. impresjami i ideami, 3. impresjami, 4. impresjami i ideami, 5. impresji, 6. percepcje, 7. percepcje, 8. idee, 9. idee i impresje, 10. idee. Gdy zamykam oczy i myślę o moim pokoju, to 1. idee, 2. impresjami i ideami, 3. impresjami, 4. impresjami i ideami, 5. impresji, 6. percepcje, 7. percepcje, 8. idee, 9. idee i impresje, 10. idee, które tworzę sobie, są dokładnym odbiciem 1. idee, 2. impresjami i ideami, 3. impresjami, 4. impresjami i ideami, 5. impresji, 6. percepcje, 7. percepcje, 8. idee, 9. idee i impresje, 10. idee, których doznałem; i nie ma żadnego rysu w jednym przeżyciu, którego by nie było w drugim. Przebiegając myślą inne moje 1. idee, 2. impresjami i ideami, 3. impresjami, 4. impresjami i ideami, 5. impresji, 6. percepcje, 7. percepcje, 8. idee, 9. idee i impresje, 10. idee, zawsze znajduję to samo podobieństwo i to samo odbicie. 1. idee, 2. impresjami i ideami, 3. impresjami, 4. impresjami i ideami, 5. impresji, 6. percepcje, 7. percepcje, 8. idee, 9. idee i impresje, 10. idee zdają się zawsze odpowiadać sobie wzajemnie.
D. Hume Traktat o naturze ludzkiej, tłum. Cz. Znamierowski
R1YCxbNgHfua62
Ćwiczenie 8
Oceń prawdziwość poniższych zakończeń zdania. łączymy fakty w konieczny związek przyczyny i skutku. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. odnotowujemy podobieństwo impresji i idei. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. gromadzimy fakty. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. przyjmujemy realne istnienie przedmiotów wrażeń. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
RWCaTb9Tc5iqw3
Ćwiczenie 9
Które z poniższych sądów należy uznać za nieprawomocne z punktu widzenia rygorów Hume'owskiego empiryzmu? Jeśli zostanę wybrany, dopilnuję obniżki podatków. Możliwe odpowiedzi: Prawomocne, Nieprawomocne. Lody jadłem przedwczoraj na placu Broni. Możliwe odpowiedzi: Prawomocne, Nieprawomocne. Słońce jutro wzejdzie. Możliwe odpowiedzi: Prawomocne, Nieprawomocne. Podział mandatów był nieproporcjonalny do uzyskanych w wyborach głosów. Możliwe odpowiedzi: Prawomocne, Nieprawomocne.
31
Ćwiczenie 10
Zapoznaj się z poniższymi tekstami. Następnie wskaż: co najmniej jedno kryterium, w świetle którego ocena wiedzy (w rozumieniu Hume'a) wypadnie korzystniej niż nawyki, oraz co najmniej jedno kryterium, w świetle którego wartościowsze jest posiadanie przez człowieka nawyków niż zdobycie wiedzy (w rozumieniu Hume'a).
Zapoznaj się z poniższymi tekstami. Następnie wskaż: co najmniej jedno kryterium, w świetle którego ocena wiedzy (w rozumieniu Hume'a) wypadnie korzystniej niż nawyki, oraz co najmniej jedno kryterium, w świetle którego wartościowsze jest posiadanie przez człowieka nawyków niż zdobycie wiedzy (w rozumieniu Hume'a).
1
David Hume Traktat o naturze ludzkiej

Sądy nasze dotyczące przyczyny i skutku wywodzą się z nawyku i doświadczenia; gdy nawykliśmy do tego, że widzimy jedną rzecz powiązaną z drugą, to wyobraźnia nasza przechodzi od pierwszej rzeczy do drugiej w przejściu naturalnym, które poprzedza wszelką refleksję i któremu refleksja nie może zapobiec. I leży to w naturze nawyku, że działa z pełną swą siłą nie tylko wtedy, gdy są nam obecne rzeczy, które są dokładnie takież same z  tymi, do jakich nawykliśmy, lecz działa również w mniejszym stopniu, gdy stajemy wobec rzeczy, które są podobne do tamtych. (…) Człowiek, który nawykł do jedzenia owoców, spożywając gruszki lub brzoskwinie, zadowoli się melonami, gdy nie będzie mógł znaleźć swego ulubionego owocu; (…) rozważmy przypadek, gdzie człowiek umieszczony w żelaznej klatce, która jest wywieszona z wysokiej wieży, nie może pohamować drżenia, gdy spogląda w przepaść pod sobą, choć wie, iż zupełnie nie grozi mu upadek, znając z doświadczenia swego moc żelaza, które go podtrzymuje, i choć idee upadku, spadania, szkody na ciele i śmierci wywodzą się jedynie z nawyku i doświadczenia. (...) Myśl o głębi i upadku uderza go tak silnie, iż wpływu jej nie można zniweczyć myślą o okolicznościach przeciwnych, a mianowicie o solidnej podporze, która by winna dać mu poczucie zupełnej pewności. Jego wyobraźnia biegnie za swym przedmiotem i budzi wzruszenie, które mu odpowiada swym natężeniem.

3 Źródło: David Hume, Traktat o naturze ludzkiej, tłum. Cz. Znamierowski, dostępny w internecie: http://bacon.umcs.lublin.pl/~lukasik/wp-content/uploads/2012/09/Hume-traktat-o-naturze-ludzkiej.pdf.
1
Jan Fazlagić Innowacyjne zarządzanie wiedzą

W naszym mózgu znajduje się obszar odpowiedzialny za nasze zachowania, który jest autonomiczny w stosunku do innych obszarów odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji i zachowania człowieka. Podawany jest przykład człowieka, który stracił całkowicie pamięć, lecz którego dzięki odpowiedniej terapii udało się przystosować do życia w społeczeństwie przez wykształcenie pożytecznych nawyków. Potrafił on np. wrócić ze spaceru do domu, lecz jednocześnie „nie znał” drogi.

4 Źródło: Jan Fazlagić, Innowacyjne zarządzanie wiedzą, Warszawa 2014, s. 41.
R1MGEbTefDdV0
Kryteria, w świetle których ocena wiedzy (w rozumieniu Hume'a) wypadnie korzystniej niż nawyki (Uzupełnij) Kryteria, w świetle których wartościowsze jest posiadanie przez człowieka nawyków niż zdobycie wiedzy (w rozumieniu Hume'a) (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 11
Zapoznaj się z wierszem Utopia Wisławy Szymborskiej. Zastanów się, czy głos podmiotu lirycznego można nazwać sceptycznym. Wykonaj eksperyment myślowy: wyobraź sobie, że wiersz odczytano po wykładzie D. Hume'a na temat Czy rzeczy istnieją poza naszą percepcją. Jak myślisz, co chciałaby wyrazić osoba, która za pomocą takiego wiersza skomentowałaby wywody filozofa? Odpowiedź napisz w postaci krótkiej relacji prasowej z wykładu D. Hume'a.
Zapoznaj się z wierszem Utopia Wisławy Szymborskiej. Zastanów się, czy głos podmiotu lirycznego można nazwać sceptycznym. Wykonaj eksperyment myślowy: wyobraź sobie, że wiersz odczytano po wykładzie D. Hume'a na temat Czy rzeczy istnieją poza naszą percepcją. Jak myślisz, co chciałaby wyrazić osoba, która za pomocą takiego wiersza skomentowałaby wywody filozofa? Odpowiedź napisz w postaci krótkiej relacji prasowej z wykładu D. Hume'a.
1
Wisława Szymborska Utopia

Wyspa, na której wszystko się wyjaśnia.
Tu można stanąć na gruncie dowodów.

Nie ma dróg innych oprócz drogi dojścia.
Krzaki aż uginają się od odpowiedzi.

Rośnie tu drzewo Słusznego Domysłu
o rozwikłanych odwiecznie gałęziach.

Olśniewająco proste drzewo Zrozumienia
przy źródle, co się zwie Ach Więc To Tak.

Im dalej w las, tym szerzej się otwiera
Dolina Oczywistości.

Jeśli jakieś zwątpienie, to wiatr je rozwiewa.

Echo bez wywołania głos zabiera
i wyjaśnia ochoczo tajemnice światów.

W prawo jaskinia, w której leży sens.

W lewo jezioro Głębokiego Przekonania.
Z dna odrywa się prawda i lekko na wierzch wypływa.

Góruje nad doliną Pewność Niewzruszona.
Ze szczytu jej roztacza się istota rzeczy.

Mimo powabów wyspa jest bezludna,
a widoczne po brzegach drobne ślady stóp
bez wyjątku zwrócone są w kierunku morza.

Jak gdyby tylko odchodzono stąd
i bezpowrotnie zanurzano się w topieli.

W życiu nie do pojęcia.

5 Źródło: Wisława Szymborska, Utopia.
R1LB2tDRz8Uj8
(Uzupełnij).