Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RIY7l3h4DT0dq1
Ćwiczenie 1
Spośród poniższych wybierz cechy charakterystyczne dla twórczości Bolesława Leśmiana. Możliwe odpowiedzi: 1. Neologizmy, 2. Odwoływanie się do symboli, 3. Rozbudowane metafory, 4. Unikanie interpunkcji, 5. Dominacja tematyki patriotycznej
11
Ćwiczenie 2

Postaw tezę interpretacyjną. Wyjaśnij, o czym jest mowa w tekście wiersza.

Rv8kXjbZPdIUW
(Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 3

Uzupełnij mapę myśli, biorąc pod uwagę budowę wiersza: wersyfikację, stroficzność, rymy, itp. Uwzględnij wpływ poszczególnych elementów na nastrój wiersza.

R1c1afNKzNpLZ
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Budowa wiersza
    • Elementy należące do kategorii Budowa wiersza
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Budowa wiersza
RNEDG0DLflh1a
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R8OXfYDdIvwuu11
Ćwiczenie 4
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz „Prawda”, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub „Fałsz” – jeśli jest fałszywe. W utworze ukazano przyrodę w makroskali, niczym z lotu ptaka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podmiotem lirycznym jest mężczyzna. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Utwór jest przykładem liryki pośredniej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Opis przyrody uwypukla biologiczny wymiar spotkania bohaterów wiersza. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zrywanie malin może być nawiązaniem do biblijnego zerwania owocu przez Ewę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chruśniak został przedstawiony jako miejsce niebezpieczne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 5

Nazwij środki stylistyczne i wyjaśnij ich funkcję w tekście.

RzBB5KGsqCs3e
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1EGAWuZH6A4j
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jak obecność przyrody i sposób jej opisu wpływa na nastrój tekstu.

R1ZZY5HxVXZs0
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wysłuchaj utworu Marka Grechuty W malinowym chruśniaku i zastanów się, w jaki sposób za pomocą środków muzycznych uzyskano efekt ekspresji emocji.

ReM3DZrkDTMja
(Uzupełnij).
RgK3RQ3sah8SZ
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 8

Napisz, jakie cechy typowe dla poezji Bolesława Leśmiana można zauważyć w wierszu W malinowym chruśniaku.

Rv8kXjbZPdIUW
(Uzupełnij).
Praca domowa
R1Gg7W9f7e8nj
(Uzupełnij).

Znajdź obraz lub grafikę, które mogłyby posłużyć za ilustrację do sytuacji lirycznej ukazanej w analizowanym wierszu Bolesława Leśmiana. Uzasadnij w 4‑5 zdaniach swój wybór.