Do cech postawy dionizyjskiej należą... Możliwe odpowiedzi: 1. Odkrywanie porządku świata rzeczywistego., 2. Odwzorowywanie przedmiotów rzeczywistych., 3. Stan onirycznego upojenia., 4. Chaos i twórczy pęd., 5. Tworzenie świata pozoru., 6. Chęć przekroczenia rzeczywistości i rozpłynięcia się w zbiorowym przeżyciu estetycznym.
Do cech postawy dionizyjskiej należą...
Odkrywanie porządku świata rzeczywistego.
Odwzorowywanie przedmiotów rzeczywistych.
Stan onirycznego upojenia.
Chaos i twórczy pęd.
Tworzenie świata pozoru.
Chęć przekroczenia rzeczywistości i rozpłynięcia się w zbiorowym przeżyciu estetycznym.
11
Ćwiczenie 2
Odpowiedz, dlaczego, w interpretacji nietzscheańskiej, wino słusznie jest uważane za symbol Dionizosa.
RrPQUkBOLPPp1
(Uzupełnij).
Czy pamiętasz dwa różne znaczenia terminu upojenie?
Wino nawiązuje do mitycznej symboliki Dionizosa, ale jest też symbolem przeżycia estetycznego.
R1Guo4QS9iXHy1
Ćwiczenie 3
W poniższym zestawieniu znajdują się zdania dotyczące mitycznego Dionizosa. Oceń ich prawdziwość. Był synem Zeusa i Leto.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pierwotnie był bóstwem trackim. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Był bogiem piękna i prawdy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jego symbolem był wieniec z kiści winogron. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Grecy wyobrażali go sobie jako sympatycznego grubaska z kielichem wina. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
W poniższym zestawieniu znajdują się zdania dotyczące mitycznego Dionizosa. Oceń ich prawdziwość. Był synem Zeusa i Leto.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pierwotnie był bóstwem trackim. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Był bogiem piękna i prawdy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jego symbolem był wieniec z kiści winogron. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Grecy wyobrażali go sobie jako sympatycznego grubaska z kielichem wina. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
W poniższej tabeli znajdują się zdania dotyczące mitycznego Dionizosa. Oceń ich prawdziwość.
Twierdzenie
Prawda
Fałsz
Był synem Zeusa i Leto.
□
□
Pierwotnie był bóstwem trackim.
□
□
Był bogiem piękna i prawdy.
□
□
Jego symbolem był wieniec z kiści winogron.
□
□
Grecy wyobrażali go sobie jako sympatycznego grubaska z kielichem wina.
□
□
11
Ćwiczenie 4
Porównaj opisy dwóch ilustracji ukazujących odmienne wyobrażenia o Dionizosie. Odpowiedź na pytanie, dlaczego jego późniejsze przedstawienia byłyby nieakceptowalne dla antycznych Greków.
Porównaj opisy dwóch ilustracji ukazujących odmienne wyobrażenia o Dionizosie. Odpowiedź na pytanie, dlaczego jego późniejsze przedstawienia byłyby nieakceptowalne dla antycznych Greków.
Porównaj opisy dwóch ilustracji ukazujących odmienne wyobrażenia o Dionizosie. Odpowiedź na pytanie, dlaczego jego późniejsze przedstawienia byłyby nieakceptowalne dla antycznych Greków.
Porównaj dwie ilustracje ukazujące odmienne wyobrażenia o Dionizosie. Odpowiedź na pytanie, dlaczego jego późniejsze przedstawienia byłyby nieakceptowalne dla antycznych Greków.
RwJshhXA4M8Am
Obraz pierwszy. Ukazuje orgię podczas bachanaliów. Widoczna jest tu grupa nagich bogów i bogiń, którzy piją wino. Ciała bogów są półludzkie, półzwierzęce. Dochodzi do aktów seksualnych, pijaństwa.
Obraz drugi przedstawia marmurowy, starożytny posąg. To postać młodego, proporcjonalnie zbudowanego mężczyzny o pięknym ciele i twarzy.
R7sX9Hd7qG4IT
(Uzupełnij).
Czy pamiętasz na czym polegał grecki ideał kalos‑kagathos?
Grecy uważali, że piękno duszy i piękno ciała zawsze występują razem, a zatem Dionizos, który był przecież bogiem, nie mógłby być otyły i szpetny.
R1JSbyJ4gpkgA2
Ćwiczenie 5
Wskaż poprawną definicję pojęcia amor fati. Możliwe odpowiedzi: 1. Postawa polegająca na umiłowaniu własnego losu i chęci kierowania własnym życiem., 2. Postawa typowa tylko dla boga Dionizosa, której człowiek nie jest w stanie przyjąć, ale może ją poczuć dzięki przeżyciu estetycznemu., 3. Postawa wynikająca z połączenia postaw apollińskiej i dionizyjskiej., 4. Postawa określająca grecki ideał piękna.
Wskaż poprawną definicję pojęcia amor fati.
Postawa polegająca na umiłowaniu własnego losu i chęci kierowania własnym życiem.
Postawa typowa tylko dla boga Dionizosa, której człowiek nie jest w stanie przyjąć, ale może ją poczuć dzięki przeżyciu estetycznemu.
Postawa wynikająca z połączenia postaw apollińskiej i dionizyjskiej.
Postawa określająca grecki ideał piękna.
2
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z poniższym tekstem, a następnie wskaż zdania poprawnie opisujące jego treść.
Zapoznaj się z poniższym tekstem, a następnie wskaż zdania poprawnie opisujące jego treść.
Zapoznaj się z poniższym tekstem, a następnie wskaż zdania poprawnie opisujące jego treść.
Przeczytaj poniższy tekst, a następnie wskaż zdania poprawnie opisujące jego treść.
1
Tomasz MaciosNarodziny, czyli śmierć tragedii
W roku 1886 Nietzsche napisał jednak Próbę samokrytyki, którą poprzedził kolejne wydanie swej pierwszej książki. Przedmowa ta była wyrazem zarówno przekonania filozofa co do ważności – rozpatrywanych jednak z nowej perspektywy – poruszonych w Narodzinach tragedii problemów, jak i przyznaniem się do popełnionych w książce błędów i pomyłek. Najbardziej gorzką z nich okazało się być właśnie uznanie Wagnera za dionizyjskiego odnowiciela tragedii z ducha muzyki. Ostrze krytyki zostało wymierzone również przeciw Schopenhauerowi, drugiemu byłemu mistrzowi, którego zwolennikiem był nota bene także sam Wagner. Reprezentowaną przez nich filozofię i muzykę uznał Nietzsche po latach za szczytowy przejaw dekadencji i nihilizmu.
3 Źródło: Tomasz Macios, Narodziny, czyli śmierć tragedii, [w:] Fryderyk Nietzsche, Narodziny tragedii, czyli hellenizm i pesymizm, tłum. L. Staff, Kraków 2006, s. 108.
RKEC9oAPyf5yq
Możliwe odpowiedzi: 1. Wagner miał odtworzyć grecki dramat dzięki swojej muzyce, ale nigdy nie spełnił tego zadania., 2. Muzyka Wagnera była dla młodego Nietzschego spełnieniem dionizyjskiego ideału., 3. Wagner i Schopenhauer okazali się dla Nietzschego wyrazicielami upadku naszej kultury., 4. Z czasem Nietzsche porzucił podział na ducha apollińskiego i dionizyjskiego.
Wagner miał odtworzyć grecki dramat dzięki swojej muzyce, ale nigdy nie spełnił tego zadania.
Muzyka Wagnera była dla młodego Nietzschego spełnieniem dionizyjskiego ideału.
Wagner i Schopenhauer okazali się dla Nietzschego wyrazicielami upadku naszej kultury.
Z czasem Nietzsche porzucił podział na ducha apollińskiego i dionizyjskiego.
31
Ćwiczenie 7
Przeczytaj poniższy fragment Narodzin tragedii, a następnie odpowiedz, jakie dziedziny sztuki przypisałby Nietzsche Apollowi, a które Dionizosowi.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem Narodzin tragedii, a następnie odpowiedz, jakie dziedziny sztuki przypisałby Nietzsche Apollowi, a które Dionizosowi.
1
Fryderyk NietzscheNarodziny tragedii
Zyskamy wiele dla wiedzy estetycznej, doszedłszy nie tylko do logicznego wniosku, lecz do bezpośredniej pewności zapatrywania, że postępowy rozwój sztuki wiąże się z dwoistością żywiołów apollińskiego i dionizyjskiego: podobnie, jak pokolenie od dwoistości płci zależy, przy ustawicznej walce i w pewnych odstępach czasu tylko zjawiającemu się pojednaniu. Mian tych zapożyczamy u Greków, którzy odsłaniają badaczowi głębokie tajnie swego poglądu na sztukę wprawdzie nie w pojęciach, lecz we wnikliwie wyraźnych postaciach swego świata bogów. Z obu ich bóstwami sztuki, Apollinem i Dionizosem wiąże się nasze poznanie, że w świecie greckim istnieje ogromne przeciwieństwo pochodzenia i celów między sztuką obrazową apollińską i nieobrazową sztuką muzyki, dionizyjską: oba tak różne prądy idą równolegle, najczęściej w otwartej z sobą rozterce, pobudzając się wzajem do coraz nowszych, silniejszych porodów, by w nich uwiecznić walkę owych przeciwieństw, dla których wspólne miano »sztuka« pozornie tylko jest mostem; aż wreszcie zjawiają się złączone przez cudowny akt metafizyczny »woli« helleńskiej i w tym złączeniu stwarzają w końcu zarazem dionizyjskie i apollińskie dzieło sztuki; tragedię attycką.
R1GCxPi7a6L9x
(Uzupełnij).
cw7 Źródło: Fryderyk Nietzsche, Narodziny tragedii, Kraków 2006, s. 19.
Czy pamiętasz jak brzmiał pierwotnie podtytuł Narodzin tragedii? Co oznacza, że sztuki apollińskie polegają na naśladownictwie?
Dionizosowi Nietzsche przypisywał muzykę, a Apollowi sztuki takie jak rzeźba czy poezja.
31
Ćwiczenie 8
Przeczytaj poniższy fragment Narodzin tragedii i odpowiedz, na czym polegała „zbrodnia” Eurypidesa.
R1Eed3Ll9UxBD
(Uzupełnij).
1
Fryderyk NietzscheNarodziny tragedii
Dionizos był już wypłoszony ze sceny tragicznej i to przez moc demoniczną przemawiającą przez Eurypidesa. I Eurypides był w pewnym znaczeniu tylko maską: przemawiającym przezeń bóstwem był nie Dionizos, ani też Apollo, lecz zgoła nowonarodzony demon, zwany Sokratesem. Oto nowe przeciwieństwo: dionizyjskość i sokratyzm, i ono zgubiło dzieło sztuki tragedii greckiej. Chociaż Eurypides stara się pocieszyć nas swym odwołaniem, na nic to: wspaniała świątynia leży w gruzach i cóż nam pomoże biadanie burzyciela i jego wyznanie, że była to najpiękniejsza z wszech świątyń? A nawet to, że sędziowie sztuki wszystkich czasów za karę Eurypidesa w smoka zmienili — kogóż zadowoli to marne wynagrodzenie?
cw8 Źródło: Fryderyk Nietzsche, Narodziny tragedii, Kraków 2006, s. 57.
Czy zwróciłeś uwagę, że Nietzsche porusza tutaj kwestię „uśmiercenia” jednego z dwóch pierwiastków tragedii klasycznej?
Eurypides ma być odpowiedzialny za wyrugowanie postawy dionizyjskiej.