Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RVEAbQfoit0pu11
Ćwiczenie 1
Łączenie par. Na czym polega wyjątkowość Trenów Jana Kochanowskiego na tle wcześniejszych utworów z czasów antyku i renesansu? Wybierz poprawne odpowiedzi, zaznaczając prawda/fałsz.. Bohaterką cyklu autor uczynił małe dziecko, a nie sławną osobistość.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Poemat nie zawiera wstępu, rozwinięcia i zakończenia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Autor stworzył cykl trenów, a nie jeden utwór.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W poemacie brakuje epitafium, czyli krótkiego utworu nagrobnego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podstawowe części składowe utworu żałobnego (epicedium) zostały u Kochanowskiego użyte w innej niż tradycyjna kolejności.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z Trenem X. Odpowiedz na pytanie, jaki typ zdań dominuje w wierszu? Określ, jakie wrażenie wywiera na czytelniku nagromadzenie zdań tego typu.

Jan Kochanowski Tren X

Orszulo moja wdzięczna, gdzieś mi sie podziała?
W którą stronę, w którąś sie krainę udała?
Czyś nad wszystki nieba wysoko wzniesiona
I tam w liczbę aniołków małych policzona?
Czyliś do raju wzięta? Czyliś na szcześliwe
Wyspy zaprowadzona? Czy cię przez teskliwe
Charon jeziora wiezie i napawa zdrojem
Niepomnym, że ty nie wiesz nic o płaczu mojem?
Czy, człowieka zrzuciwszy i myśli dziewicze,
Wzięłaś na się postawę i piórka słowicze?
Czyli się w czyścu czyścisz, jesli z strony ciała
Jakakolwiek zmazeczka na tobie została?
Czyś po śmierci tam poszła, kędyś pierwej była,
Niżeś sie na mą ciężką żałość urodziła?
Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest, lituj mej żałości,
A nie możesz li w onej dawnej swej całości,
Pociesz mię, jako możesz, a staw sie przede mną
Lubo snem, lubo cieniem, lub marą nikczemną.

5 Źródło: Jan Kochanowski, Tren X, [w:] tegoż, Treny, Wrocław 2009, s. 11.
R1VjlFHcOi8Nv
(Uzupełnij).
RdfAYalIg78eD11
Ćwiczenie 3
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
11
Ćwiczenie 4

Na obrazie Jana Matejki Jan Kochanowski pochyla się nad trumną zmarłej córeczki. Wybierz jeden z trenów Kochanowskiego (V, VII lub VIII), który najlepiej odpowiada treści obrazu. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R6dZpdmgc8EZR
Jan Matejko, Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki, 1862 (szkic do obrazu)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RoA3tzglfNvBy
Możliwe odpowiedzi: 1. V, 2. VII, 3. VIII
R1GOkGHxHRdJ1
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zwróć uwagę na budowę wersyfikacyjną trenu. Określ liczbę sylab w wersie i rodzaj rymów. Przypomnij sobie, jakie zastosowanie miała ta miara wierszowa. Opisz, jaki efekt powoduje użycie jej w trenie?

Jan Kochanowski Tren XVII

Pańska ręka mię dotknęła,
Wszytkę mi radość odjęta:
Ledwe w sobie czuję duszę
I tę podobno dać muszę.

Lubo wstając gore jaśnie,
Lubo padnąc slońce gaśnie,
Mnie jednako serce boli,
A nigdy się nie utoli.

Oczu nigdy nie osuszę
I tak wiecznie płakać muszę.
Muszę płakać! O Mój Boże,
Kto sie przed Tobą skryć może?

Prózno morzem nie pływamy,
Prózno w bitwach nie bywamy:
Ugodzi nieszczeście wszędzie,
Choć podobieństwa nie będzie.

Wiódłem swój żywot tak skromnie,
Że ledwie kto wiedział o mnie,
A zazdrość i złe przygody
Nie miały mi w co dać szkody.

Lecz Pan, który, gdzie tknąć, widzi,
A z przestrogi ludzkiej szydzi,
Zadał mi raz tym znaczniejszy,
Czymem już był bezpieczniejszy.

A rozum, który w swobodzie
Umiał mówić o przygodzie,
Dziś ledwie sam wie o sobie:
Tak mię podparł w mej chorobie.

Czasem by sie chciał poprawić,
A mnie ciężkiej troski zbawić,
Ale gdy siędzie na wadze,
Żalu ruszyć nie ma władze.

Prózne to ludzkie wywody,
Żeby szkodą nie zwać szkody;
A kto sie w nieszczęściu śmieje,
Ja bych tak rzekł, że szaleje.

Kto zaś na płacz lekkość wkłada,
Słyszę dobrze, co powiada;
Lecz sie tym żal nie hamuje,
Owszem, więtszy przystępuje.

Bo, mając zranioną duszę,
Rad i nierad płakać muszę,
Co snać nie cześć, to ku szkodzie
I zelżywość serce bodzie.

Lekarstwo to, prze Bóg żywy,
Ciężkie na umysł troskliwy!
Kto przyjaciel zdrowia mego,
Wynajdzie co wolniejszego!

A ja zatym łzy niech leję,
Bom stracił wszytkę nadzieję,
By mię rozum miał ratować,
Bóg sam mocen to hamować.

6 Źródło: Jan Kochanowski, Tren XVII, [w:] tegoż, Treny, Wrocław 2009.
Ri3toohByA0b8
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z fragmentem Pieśni IX Jana Kochanowskiego i porównaj go do ostatniej strofy Trenu XVII. Odpowiedz na pytania: Z jaką wcześniej wyznawaną przez siebie filozofią polemizuje w Trenach poeta? Czego dotyczył kryzys światopoglądowy artysty?

Jan Kochanowski Pieśni

Nie porzucaj nadzieję,
jakoć się kolwiek dzieje:
Bo nie już słońce ostatnie zachodzi,
A po złej chwili piękny dzień przychodzi

7 Źródło: Jan Kochanowski, Pieśni. Cytat za: Jerzy Ziomek, Literatura Odrodzenia, PWN 1987, s. 179 .
R1JHM1Us5qUwG
(Uzupełnij).

Tekst do ćwiczeń 7–8

Wisława Szymborska Kot w pustym mieszkaniu

Umrzeć - tego się nie robi kotu.
Bo co ma począć kot
w pustym mieszkaniu.
Wdrapywać się na ściany.
Ocierać między meblami.
Nic niby tu nie zmienione,
a jednak pozamieniane.
Niby nie przesunięte,
a jednak porozsuwane.
I wieczorami lampa już nie świeci.

Słychać kroki na schodach,
ale to nie te.
Ręka, co kładzie rybę na talerzyk,
także nie ta, co kładła.

Coś sie tu nie zaczyna
w swojej zwykłej porze.
Coś się tu nie odbywa
jak powinno.
Ktoś tutaj był i był,
a potem nagle zniknął
i uporczywie go nie ma.

Do wszystkich szaf sie zajrzało.
Przez półki przebiegło.
Wcisnęło się pod dywan i sprawdziło.
Nawet złamało zakaz
i rozrzuciło papiery.
Co więcej jest do zrobienia.
Spać i czekać.

Niech się on tylko wróci,
niech no się pokaże.
Już on się dowie,
że tak z kotem nie można.
Będzie się szło w jego stronę
jakby się wcale nie chciało,
pomalutku,
na bardzo obrażonych łapach.
O żadnych skoków pisków na początek.

Szymborska Źródło: Wisława Szymborska, Kot w pustym mieszkaniu, [w:] Wisława Szymborska, Koniec i początek, Warszawa 2015.
31
Ćwiczenie 7

Sytuacja liryczna w wierszu została przedstawiona z punktu widzenia kota. Wyjaśnij, czemu może służyć taki zabieg.

RjMM7noGumuWU
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Porównaj wiersz Wisławy Szymborskiej z Trenem VIII Kochanowskiego. Odpowiedz na pytanie, jak zostało w nich przedstawione doświadczenie odejścia kogoś bliskiego? Zwróć uwagę na środki językowe zastosowane przez poetę renesansowego i przez autorkę współczesną.

R1J0wh4CVb0PC
(Uzupełnij).
Praca domowa

Odwołując się do tekstu utworu Kot w pustym mieszkaniu, zestaw sytuację ojca wypowiadającego się w Trenie XVII i biblijnego Hioba. Porównaj ich postawy wobec cierpienia.