Sprawdź się
Zapoznaj się z Trenem X. Odpowiedz na pytanie, jaki typ zdań dominuje w wierszu? Określ, jakie wrażenie wywiera na czytelniku nagromadzenie zdań tego typu.
Tren XOrszulo moja wdzięczna, gdzieś mi sie podziała?
W którą stronę, w którąś sie krainę udała?
Czyś nad wszystki nieba wysoko wzniesiona
I tam w liczbę aniołków małych policzona?
Czyliś do raju wzięta? Czyliś na szcześliwe
Wyspy zaprowadzona? Czy cię przez teskliwe
Charon jeziora wiezie i napawa zdrojem
Niepomnym, że ty nie wiesz nic o płaczu mojem?
Czy, człowieka zrzuciwszy i myśli dziewicze,
Wzięłaś na się postawę i piórka słowicze?
Czyli się w czyścu czyścisz, jesli z strony ciała
Jakakolwiek zmazeczka na tobie została?
Czyś po śmierci tam poszła, kędyś pierwej była,
Niżeś sie na mą ciężką żałość urodziła?
Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest, lituj mej żałości,
A nie możesz li w onej dawnej swej całości,
Pociesz mię, jako możesz, a staw sie przede mną
Lubo snem, lubo cieniem, lub marą nikczemną.
Na obrazie Jana Matejki Jan Kochanowski pochyla się nad trumną zmarłej córeczki. Wybierz jeden z trenów Kochanowskiego (V, VII lub VIII), który najlepiej odpowiada treści obrazu. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Zwróć uwagę na budowę wersyfikacyjną trenu. Określ liczbę sylab w wersie i rodzaj rymów. Przypomnij sobie, jakie zastosowanie miała ta miara wierszowa. Opisz, jaki efekt powoduje użycie jej w trenie?
Tren XVIIPańska ręka mię dotknęła,
Wszytkę mi radość odjęta:
Ledwe w sobie czuję duszę
I tę podobno dać muszę.Lubo wstając gore jaśnie,
Lubo padnąc slońce gaśnie,
Mnie jednako serce boli,
A nigdy się nie utoli.Oczu nigdy nie osuszę
I tak wiecznie płakać muszę.
Muszę płakać! O Mój Boże,
Kto sie przed Tobą skryć może?Prózno morzem nie pływamy,
Prózno w bitwach nie bywamy:
Ugodzi nieszczeście wszędzie,
Choć podobieństwa nie będzie.Wiódłem swój żywot tak skromnie,
Że ledwie kto wiedział o mnie,
A zazdrość i złe przygody
Nie miały mi w co dać szkody.Lecz Pan, który, gdzie tknąć, widzi,
A z przestrogi ludzkiej szydzi,
Zadał mi raz tym znaczniejszy,
Czymem już był bezpieczniejszy.A rozum, który w swobodzie
Umiał mówić o przygodzie,
Dziś ledwie sam wie o sobie:
Tak mię podparł w mej chorobie.Czasem by sie chciał poprawić,
A mnie ciężkiej troski zbawić,
Ale gdy siędzie na wadze,
Żalu ruszyć nie ma władze.Prózne to ludzkie wywody,
Żeby szkodą nie zwać szkody;
A kto sie w nieszczęściu śmieje,
Ja bych tak rzekł, że szaleje.Kto zaś na płacz lekkość wkłada,
Słyszę dobrze, co powiada;
Lecz sie tym żal nie hamuje,
Owszem, więtszy przystępuje.Bo, mając zranioną duszę,
Rad i nierad płakać muszę,
Co snać nie cześć, to ku szkodzie
I zelżywość serce bodzie.Lekarstwo to, prze Bóg żywy,
Ciężkie na umysł troskliwy!
Kto przyjaciel zdrowia mego,
Wynajdzie co wolniejszego!A ja zatym łzy niech leję,
Bom stracił wszytkę nadzieję,
By mię rozum miał ratować,
Bóg sam mocen to hamować.
Zapoznaj się z fragmentem Pieśni IX Jana Kochanowskiego i porównaj go do ostatniej strofy Trenu XVII. Odpowiedz na pytania: Z jaką wcześniej wyznawaną przez siebie filozofią polemizuje w Trenach poeta? Czego dotyczył kryzys światopoglądowy artysty?
PieśniNie porzucaj nadzieję,
jakoć się kolwiek dzieje:
Bo nie już słońce ostatnie zachodzi,
A po złej chwili piękny dzień przychodzi
Tekst do ćwiczeń 7–8
Kot w pustym mieszkaniuUmrzeć - tego się nie robi kotu.
Bo co ma począć kot
w pustym mieszkaniu.
Wdrapywać się na ściany.
Ocierać między meblami.
Nic niby tu nie zmienione,
a jednak pozamieniane.
Niby nie przesunięte,
a jednak porozsuwane.
I wieczorami lampa już nie świeci.Słychać kroki na schodach,
ale to nie te.
Ręka, co kładzie rybę na talerzyk,
także nie ta, co kładła.Coś sie tu nie zaczyna
w swojej zwykłej porze.
Coś się tu nie odbywa
jak powinno.
Ktoś tutaj był i był,
a potem nagle zniknął
i uporczywie go nie ma.Do wszystkich szaf sie zajrzało.
Przez półki przebiegło.
Wcisnęło się pod dywan i sprawdziło.
Nawet złamało zakaz
i rozrzuciło papiery.
Co więcej jest do zrobienia.
Spać i czekać.Niech się on tylko wróci,
niech no się pokaże.
Już on się dowie,
że tak z kotem nie można.
Będzie się szło w jego stronę
jakby się wcale nie chciało,
pomalutku,
na bardzo obrażonych łapach.
O żadnych skoków pisków na początek.
Sytuacja liryczna w wierszu została przedstawiona z punktu widzenia kota. Wyjaśnij, czemu może służyć taki zabieg.
Porównaj wiersz Wisławy Szymborskiej z Trenem VIII Kochanowskiego. Odpowiedz na pytanie, jak zostało w nich przedstawione doświadczenie odejścia kogoś bliskiego? Zwróć uwagę na środki językowe zastosowane przez poetę renesansowego i przez autorkę współczesną.
Odwołując się do tekstu utworu Kot w pustym mieszkaniu, zestaw sytuację ojca wypowiadającego się w Trenie XVII i biblijnego Hioba. Porównaj ich postawy wobec cierpienia.