Będziesz tutaj kształcić swoją intuicję i umiejętność szacowania pól różnych obszarów na powierzchni kuli. Umiesz obliczać pole powierzchni całej kuli, czyli sfery, a tutaj będziesz miał okazję szacować pola fragmentów sfery o nieregularnych kształtach.
Popatrz dokładnie na globus i postaraj się odpowiedzieć na pytania, nie zaglądając do żadnych źródeł informacji.
Rd4GyooHbCkYl1
Ćwiczenie 1
1
Ćwiczenie 2
R13otTycd4gRJ
Oceany stanowią ogólnej powierzchni Ziemi, lądy , a więc stosunek obu powierzchni to około .
R4O2dlvEaBwRD1
Ćwiczenie 3
2
Ćwiczenie 4
R1dhGIXe02187
Łączenie par. Zaznacz czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.. Obszary pustynne zajmują więcej niż jedną czwartą ogólnej powierzchni lądów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Zaznacz czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.. Obszary pustynne zajmują więcej niż jedną czwartą ogólnej powierzchni lądów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zaznacz czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.
Prawda
Fałsz
Obszary pustynne: pustynie, półpustynie i stepy pustynne zajmują więcej niż jedną czwartą ogólnej powierzchni lądów.
□
□
Według Encyklopedii PWN: „Obszary wybitnie suche zajmują obecnie powierzchni lądów, suche , a półsuche ok. ”, czyli w sumie obszary pustynne zajmują około lądów.
2
Ćwiczenie 5
Co rozumiesz pod pojęciem “bardzo oddalone” lub “niezbyt oddalone” na powierzchni kuli? Czym kierujesz się określając odległość pomiędzy dwoma miejscami na kuli ziemskiej? Jak zmierzyć odległość pomiędzy dwoma punktami na sferze?
Odpowiedź na pytanie o rozumienie pojęć “bardzo oddalone” lub “niezbyt oddalone” na powierzchni kuli zależy od ucznia – to jest subiektywne odczucie; natomiast mierzyć odległości pomiędzy dwoma punktami na sferze możemy posługując się centymetrem krawieckim, nitką (jeśli chcemy mieć tę odległość wyrażoną w powszechnie używanych jednostkach długości i w stosunku do konkretnej sfery) lub w stopniach, jak w geografii (wtedy odległość ta jest niezależna od wielkości globusa.
2
Ćwiczenie 6
Czy możesz bardziej precyzyjnie określić położenie wskazanych przez siebie miejsc? Które elementy umieszczone na globusie mogą Ci w tym pomóc?
Pomóc może siatka geograficzna i układ współrzędnych geograficznych.
3
Ćwiczenie 7
Jeśli dwa punkty kuli ziemskiej leżą na tym samym równoleżniku, ale nie na równiku, to czy najkrótszą drogą między nimi jest łuk równoleżnika? Jak to zbadać? Posłużcie się realnymi globusami i przedyskutujcie zagadnienie.
Nie jest. Można to zbadać rysując okrąg wielki przechodzący przez te dwa punkty i porównując drogi: wzdłuż równoleżnika i wzdłuż okręgu wielkiego.
3
Ćwiczenie 8
Jak myślisz, dlaczego trasa lotu z Warszawy do Chicago przebiega nad Grenlandią? Dlaczego czarterowa trasa przelotu z Warszawy do Edmonton przebiega nad Biegunem Północnym?
Okrąg wielki poprowadzony przez punkty oznaczające na globusie Warszawę i Chicago „zahacza” o Grenlandię (kto leciał przy dobrej pogodzie, to pamięta te widoki...), zaś okrąg wielki poprowadzony przez punkty oznaczające na globusie Warszawę i Edmonton przebiega blisko Bieguna Północnego (możesz spróbować zrobić doświadczenie: utworzyć z nitki okrąg wielki obiegający globus, przechodzący przez te dwa punkty).