Udowodnij, że źródło B powstało później niż źródło A. Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do elementów graficznych.
Źródło A
R1GBOctlA7E27
Źródło B
RR7Uph3vq5bN4
R1ViLedqVPEVj
W której epoce rzeźbiono zmarłych w pozycji leżącej, pogrążonych w śnie? Kiedy w polskiej sztuce nagrobkowej zaczęto przedstawiać zmarłych w pozycji klęczącej, zwróconych do krzyża lub ołtarza?
Źródło A jest typowym przykładem nagrobka renesansowego – zmarły przedstawiony jest w pozycji leżącej, z zamkniętymi oczami. Dopiero kolejna epoka, barok, wprowadziła praktykę rzeźbienia zmarłych w pozycji klęczącej, zwróconych do krzyża lub ołtarza. Również bogactwo kompozycji i oprawa artystyczna wskazują na późniejsze powstanie źródła B.
Ćwiczenie 4
RLFl1O8TEAfFV
R1JT7rzOZQf6C21
Ćwiczenie 5
Ćwiczenie 5
R1KjLTkhCY6Gh
21
Ćwiczenie 6
Przyjrzyj się ilustracjom i wykonaj polecenie.
Ilustracja A
RyAdcfjxmG4MI
Ilustracja B
RxwkMOIjoJIbS
RPrdgr4b4VcJ5
Zwróć uwagę na rozłożenie światła i wyrazistość konturów na obrazach.
W przypadku portretu renesansowego należy zwrócić uwagę na równomierne oświetlenie całego obrazu i bardzo wyraźne kontury odcinające postać od tła. Dla portretu barokowego charakterystyczne są: obecność gry światła i cienia, mniej wyraźne kontury, wrażenie wtapiania się postaci w tło.
Ćwiczenie 6
RYAcuMScv4E8B
311
Ćwiczenie 7
Na podstawie poniższego malowidła wyjaśnij, na czym polegało zastosowanie motywu vanitas w sztuce. Odwołaj się do elementów graficznych.
R17GK9YWiHE2r
R1WKaVPP6MsOV
Zwróć uwagę na tytuł obrazu i pochodzenie społeczne osób, które zostały uwiecznione na płótnie.
Motyw vanitas (łac., marność) to jeden z ważniejszych motywów wykorzystywanych w literaturze i sztuce baroku. Ma uświadomić odbiorcy kruchość życia, jego przemijanie oraz zmobilizować go do pobożności, która zapewni mu zbawienie. Przykładem wykorzystania motywu vanitas jest płótno z kościoła św. Bernardyna w Krakowie. Artysta posłużył się popularną w średniowieczu alegorią danse macabre (franc., taniec śmierci) − przedstawił triumfującą śmierć w postaci szkieletu, która przychodzi po każdego bez względu na jego przynależność stanową. Dodatkowo o ludzkiej śmiertelności przypominają umieszczone w górnej i dolnej części malowidła czaszki, skrzyżowane kości, palące się świece i puste (jak się wydaje) naczynia.
Ćwiczenie 7
R1BUrOaafNfji
31
Ćwiczenie 8
Wykaż, że poniższy obraz ma wymiar zarówno religijny, jak i polityczny.
R3ku7n1gD997w
RdknYeJ9jLxHN
W jaki sposób obraz ten wiąże się z potrydencką reformą Kościoła? Dlaczego Maria zostaje ukoronowana? O czym świadczy obecność papieża i najwyższych hierarchów kościelnych oraz władców i świeckich dostojników?
Obraz Hermana Hana wpisuje się w założenia soboru trydenckiego, który podkreślał rolę i znaczenie Marii. Kościół wzmacniał kult maryjny w ramach walki z reformacją, ponieważ był on popularny wśród wiernych, a protestanci go odrzucali. Obraz ma też wymiar polityczny. Przedstawiono na nim koronację Marii na królową nieba i Polski, w której uczestniczą przedstawiciele władzy świeckiej i duchownej. Sojusz ten symbolizuje wspólną walkę z szerzącą się w Europie reformacją.