Sprawdź się
Zapisz potoczne określenie gwary warszawskiej.
Na podstawie poniższego wierszyka satyrycznego zapisz, jaką tendencję gwary warszawskiej wyśmiewa utwór i wypisz, jakie przykłady tego zostają podane w tekście.
Gwara warszawska dawniej i dziśUgrzecznionym jest warszawiak,
Pieszczotliwie wszystko mieni:
Zwie Warszawką, nie Warszawą,
Ukochany Gród Syreni.
Je śniadanko, nie śniadanie,
Kawkę, mleczko lub herbatkę,
Przed obiadkiem zaś wódeczka
Miłą dlań stanowi gratkę...
Korzystając ze słownika gwary warszawskiej (http://gwara-warszawska.waw.pl/slownik) wybierz pięć wyrazów, z którymi można spotkać się w języku ogólnopolskim i wyjaśnij kontekst, w jakim się pojawiają.
Zapoznaj się z tekstem piosenki Nie masz cwaniaka nad Warszawiaka i jej wykonaniem Stanisława Grzesiuka. Wypisz z niej przejawy gwary warszawskiej, a także wyjaśnij, jak język wpływa na wymowę utworu.
Nie masz cwaniaka nad WarszawiakaAlejami wycackany szedł se jakiś gość.
Facjata niby owszem, może być.
Nagle potknął się o kamień rycząc
„Och, psiakość! Jak oni mogą w tej Warszawie żyć!”
I ciut nie zalała mnie zła krew,
Więc go na perłowo w tenże śpiew:Nie bądź za cwany, w UNRĘ odziany.
To może mieć dla ciebie skutek opłakany.
Nie masz cwaniaka nad warszawiaka,
Który by mógł go wziąć pod bajer lub pod pic.Możesz mnie chamem zwać, możesz mi w mordę dać.
Lecz od stolicy won, bo krew się będzie lać.
Więc znakiem tego, nie bądź lebiegą.
Przyhamuj buzię i nie gadaj więcej nic.Jeden był specjalnie na Warszawę straszny pies.
Już mówił nawet : „Warshau ist kaputt.”
Lecz pomylił się łachudra, rozczarował fest,
I próżny był majchrowy jego trud.
Mówić nawet nie potrafię jak.
I dzisiaj mu śpiewamy tak:Chciałeś być cwany, w ząbek czesany,
To teraz gnijesz, draniu, w błocie pochowany.
My, warszawiacy, jesteśmy tacy,
Kto nam na odcisk - to już pisz pan: zimny trup.
I niechaj każdy wie: kto na nas szarpnie się.
To mu to zaraz bokiem mu to wyjdzie - może nie?
Nie masz cwaniaka nad warszawiaka.
Chcesz z nami zacząć to se przedtem trumnę kup.
Zapoznaj się z twórczością zespołu Warszawskie Combo Taneczne. Na podstawie poniższych tekstów, w których obecne są także elementy gwary warszawskiej, wyjaśnij, czy współcześnie stosowanie owej gwary może czemuś służyć i jakie ma znaczenie dla młodych warszawiaków żyjących w XXI wieku.
Na wolskiej sali iskry szłyNa wolskiej sali iskry szły,
gdy w tan szła Felka, fajn dziewczyna
Krąg miała drabów do tuzina,
co darli o nią się jak psyRaz trafił jej się jakiś graf
Z gotówką chciał mieć z nią przyjemność
A gdy ją prosił o wzajemność,
mówiła dumnie, niby paw:Z pana to jest kiepski gość
Takich bubków miałam dość
Twoje grosze to dla mnie jest frajer
za dla swoich chłopaków mam fajerPanie ładny jesteś fryc
Nie skorzystasz u mnie nic
Jeśli nie chcesz mój panie bogaty
brać w swaty, to odwal się[Kapela!]
Panno Felo, jam swój chłop
na harmonii rżnę tip‑top
Fundnę flaki i dwie szklanki wina
Do kina poleziem tyż!
Warszawo, moja WarszawoWarszawo, cudna Warszawo
Ty jesteś miastem rodzinnem mem
Warszawo, moja Warszawo
poprzez miejski bruk
słyszę serca Twego stukWarszawo, cudna Warszawo
Jestem przy Tobie nocą i dniem
Nie znajdę lepszej,
chociaż szukałbym nie wiem gdzie
Ach, bo Warszawo ja kocham CięWarszawo, cudna Warszawo
Jestem przy Tobie nocą i dniem
Nie znajdę lepszej,
chociaż szukałbym nie wiem gdzie
Ach, bo Warszawo ja kocham Cię