Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z sonetem Burza i określ, co przedstawiają kolejno przywoływane przez poetę obrazy. Nadaj tytuł każdej ze strof.
Zapoznaj się z sonetem Burza i określ, co przedstawiają kolejno przywoływane przez poetę obrazy. Nadaj tytuł każdej ze strof.
Adam Mickiewicz Burza

Zdarto żagle, ster prysnął, ryk wód, szum zawiei,
Głosy trwożnej gromady, pomp złowieszcze jęki,
Ostatnie liny majtkom wyrwały się z ręki,
Słońce krwawo zachodzi, z nim reszta nadziei.

Wicher z tryumfem zawył; a na mokre góry,
Wznoszące się piętrami z morskiego odmętu,
Wstąpił geniusz śmierci i szedł do okrętu,
Jak żołnierz, szturmujący w połamane mury.

Ci leżą na pół martwi, ów załamał dłonie,
Ten w objęcia przyjaciół żegnając się pada,
Ci modlą się przed śmiercią, aby śmierć odegnać.

Jeden podróżny siedział w milczeniu na stronie
I pomyślił: szczęśliwy, kto siły postrada,
Albo modlić się umie, lub ma z kim się żegnać.

burza Źródło: Adam Mickiewicz, Burza, [w:] Adam Mickiewicz, Wiersze, t. 1, oprac. Cz. Zgorzelski, Warszawa 1982, s. 212.
RY4IUoWrgy83D
1. Tu uzupełnij 3. Tu uzupełnij
111
Ćwiczenie 2
Wskaż w tekście przykłady środków stylistycznych, za których pomocą poeta wykreował obraz morskiego żywiołu.
Wskaż w tekście przykłady środków stylistycznych, za których pomocą poeta wykreował obraz morskiego żywiołu.
R3xNUqXgyj9R7
epitet (Uzupełnij). onomatopeja (Uzupełnij). animizacja (Uzupełnij). personifikacja (Uzupełnij). porównanie (Uzupełnij).
RZnTY1zD7EXzz1
Ćwiczenie 3
Dokończ zdanie. Zastosowane w opisie burzy środki stylistyczne uruchamiają u odbiorcy zmysły: Możliwe odpowiedzi: 1. słuchu., 2. smaku., 3. dotyku., 4. wzroku., 5. węchu.
RW4zLRKvErJxB11
Ćwiczenie 4
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń.. W pierwszej strofie autor ukazuje realistyczny opis sztormu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W drugiej strofie obraz burzy ulega metaforyzacji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ukazany opis morza jest statyczny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dużą rolę w budowaniu nastroju odgrywa nagromadzenie czasowników.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 5

Na podstawie analizy funkcji metafory morza jako żołnierza szturmującego okręt scharakteryzuj naturę ukazaną w sonecie Burza Adama Mickiewicza. W swojej wypowiedzi podaj cztery określenia stanów emocjonalnych, które wywołuje ona u odbiorcy.

R7sronY7wHWfx
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Do każdego z podanych punktów dopisz wybrane fragmenty Burzy i nazwy środków poetyckich oraz wyjaśnij, w jaki sposób wskazane przez ciebie elementy służą realizacji danej funkcji.

RF0kfUlhmidkE
1. Funkcja kreacyjna (budowanie świata przedstawionego): (Uzupełnij) 2. Funkcja melodyczna (budowanie warstwy brzmieniowej utworu): (Uzupełnij) 3. Funkcja ekspresyjna (budowanie emocji i nastroju): (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Dwie pierwsze strofy Burzy przedstawiają opis natury, dwie kolejne – reakcje i zachowania ludzi. Uzupełnij informacje dotyczące drugiej części sonetu.

RxjP9Fo7OXH8r
1. Opisz zachowania i reakcje pasażerów statku: (Uzupełnij) 2. Opisz zachowanie samotnego podróżnego: (Uzupełnij) 3. Wyjaśnij, jak rozumiesz refleksję mężczyzny „[...] szczęśliwy, kto siły postrada, Albo modlić się umie, lub ma się z kim żegnać": (Uzupełnij).
Rcv9nli9RcVDW1
Ćwiczenie 8
W sonecie Burza została zastosowana zasada kontrastu. Wybierz sformułowania, które dotyczą tego zabiegu w wierszu. Możliwe odpowiedzi: 1. jest widoczny w zestawieniu: samotny podróżny – pozostali pasażerowie, 2. jest widoczny w warstwie brzmieniowej utworu i przejściu: cisza – nagromadzenie dźwięków, 3. jest widoczny w zestawieniu: dynamizm żywiołu – bierność, statyczność samotnego podróżnika, 4. jest widoczny w kompozycji tekstu – dwie pierwsze strofy kontrastują ze strofami trzecią i czwartą, 5. pozwala uwydatnić pewne cechy/zachowania, 6. akcentuje i uwydatnia cechy oraz stan psychiczny wędrowca, 7. pozwala uwypuklić puentę utworu
31
Ćwiczenie 9

Plastyczny opis burzy został wprowadzony, by ukazać stan wewnętrzny podróżnego. Scharakteryzuj tę postać i opisz sytuację, w której się znajduje. Wykorzystaj kontekst biografii poety.

RrMO6tFsX7Ok2
(Uzupełnij).