Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RF60ITTasqzI3
Łączenie par. Wiadomo, że AP=a·AB, gdzie AB nie jest wektorem zerowym, zaś a jest dowolną liczbą rzeczywistą. Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi.. dla a=2 punkt P należy do. Możliwe odpowiedzi: , . dla a=-2 punkt P należy do. Możliwe odpowiedzi: , . dla a=-12 punkt P należy do. Możliwe odpowiedzi: , . dla a=12 punkt P należy do. Możliwe odpowiedzi: ,
1
Ćwiczenie 2
R1P22hHwCy80P
Łączenie par. Wiadomo, że AP=a·AB, gdzie AB nie jest wektorem zerowym, zaś a jest dowolną liczbą rzeczywistą. Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi.. dla każdego a(1,2) punkt P należy do. Możliwe odpowiedzi: , . dla każdego a(-2,-1) punkt P należy do. Możliwe odpowiedzi: , . dla każdego a(13,12) punkt P należy do. Możliwe odpowiedzi: , . dla każdego a(-12,-13) punkt P należy do. Możliwe odpowiedzi: ,
21
Ćwiczenie 3
R1cmP4A9TXyQI
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Opisz, czym charakteryzują się wektory równoległe.

2
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z poniższym rysunkiem. Czy jeden z przedstawionych wektorów jest iloczynem drugiego przez liczbę 34?

RBa2wSqih7FfB
R1bPoRm7Ufulq
Zaznacz prawidłowa odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. tak, 2. nie
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z poniższym rysunkiem. Czy jeden z przedstawionych wektorów jest iloczynem drugiego przez liczbę 32?

RDomDCxgO5SYL
RQViJwy3mAIB9
Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. tak, 2. nie
2
Ćwiczenie 6
R1W4RJt9VjZwu
Wiadomo, że AP=a·AB, gdzie AB jest niezerowym wektorem, zaś a jest liczbą rzeczywistą należącą do przedziału 0,1. Jaką figurę tworzy zbiór wszystkich punktów P, spełniających podany warunek? Moliwe odpowiedzi: a) Odcinek od A do B bez punktów A i B; b) Odcinek od A do B wraz z punktami A i B; c) Odcinek od A do B wraz z punktem B, ale bez punktu A; d) Odcinek od A do B wraz z punktem A, ale bez punktu B.
2
Ćwiczenie 7

Wiadomo, że AP=a·AB , gdzie AB jest niezerowym wektorem przedstawionym na rysunku i AB=2, zaś a jest liczbą rzeczywistą należącą do podanego przedziału. Jaką figurę tworzy zbiór wszystkich punktów P, spełniających podane warunki?

ReJQhKcm542ps

Połącz w pary.

R16k90jLvRX90
AP=a·AB, a0,2 Możliwe odpowiedzi: 1. Odcinek o długości 4, którego środkiem jest punkt B., 2. Odcinek o długości 4, którego środkiem jest punkt A., 3. Odcinek o długości 4, którego końcem jest punkt A., 4. Odcinek o długości 4, którego początkiem jest punkt B. AP=a·AB, a-1,1 Możliwe odpowiedzi: 1. Odcinek o długości 4, którego środkiem jest punkt B., 2. Odcinek o długości 4, którego środkiem jest punkt A., 3. Odcinek o długości 4, którego końcem jest punkt A., 4. Odcinek o długości 4, którego początkiem jest punkt B. AP=a·AB, a-2,0 Możliwe odpowiedzi: 1. Odcinek o długości 4, którego środkiem jest punkt B., 2. Odcinek o długości 4, którego środkiem jest punkt A., 3. Odcinek o długości 4, którego końcem jest punkt A., 4. Odcinek o długości 4, którego początkiem jest punkt B. AP=a·AB, a1,3 Możliwe odpowiedzi: 1. Odcinek o długości 4, którego środkiem jest punkt B., 2. Odcinek o długości 4, którego środkiem jest punkt A., 3. Odcinek o długości 4, którego końcem jest punkt A., 4. Odcinek o długości 4, którego początkiem jest punkt B.
3
Ćwiczenie 8

Rysunek poniżej przedstawia trapez, w którm ocinek łączący środki ramion figury jest równoległy do jego podstaw oraz ma długość równą średniej arytmetycznej długości tych podstaw.

RAMerRGQtAf5T

Uporządkuj poniższe wypowiedzi tak, aby powstał dowód twierdzenia.

R1cUxBGGBvMb2
Elementy do uszeregowania: 1. Ponieważ PA+PD=0 oraz BQ+CQ=0 , więc powyższe równanie przyjmuje postać 2PQ=AB+DC, 2. Najpierw zauważmy, że przy oznaczeniach jak na rysunku prawdziwe są równości PQ=PA+AB+BQ, PQ=PD+DC+CQ, 3. Ponieważ wektory PQAB również sa równoległe to suma długości wektorów ABDC jest równa dwukrotności długości wektora PQ, równoważnie długość wektora PQ jest równa połowie sumy długości wektorów ABDC, co kończy dowód., 4. Po dodaniu powyższych równań stronami otrzymujemy równanie 2PQ=(PA+PD)+(AB+DC)+(BQ+CQ), 5. Stąd wynika PQ=12(a+1)DC, co oznacza, że wektory PQDC są równoległe., 6. Ponieważ wektory ABDC są równoległe i mają zgodne zwroty, więc istnieje taka liczba dodatnia a, że AB=a·DC, zatem ostatnia równość jest równoważna 2PQ=a·DC+DC=(a+1)DC., 7. Pozostaje tylko pokazać zależność między długościami podstaw i odcinka łączącego środki ramion.
3
Ćwiczenie 9

Wykaż, że odcinek łączący środki dwóch boków dowolnego trójkąta jest równoległy do trzeciego boku, a jego długość jest równa połowie długości tego boku.

R1cZumAvrymr8
ROH0aENy3dqJG
Uzupełnij luki. Przy oznaczeniach jak na rysunku 1. skąd wynika, że wektory, 2. zachodzą równości, 3. co kończy dowód, 4. są równoległe, 5. jest połową długości wektora, 6. długość wektora AD=DC=12ACCE=EB=12CB.
Zatem DE=DC+CE=12AC+12CB=12(AC+CB)=12AB,
czyli DE=12AB, 1. skąd wynika, że wektory, 2. zachodzą równości, 3. co kończy dowód, 4. są równoległe, 5. jest połową długości wektora, 6. długość wektora DEAB 1. skąd wynika, że wektory, 2. zachodzą równości, 3. co kończy dowód, 4. są równoległe, 5. jest połową długości wektora, 6. długość wektora oraz 1. skąd wynika, że wektory, 2. zachodzą równości, 3. co kończy dowód, 4. są równoległe, 5. jest połową długości wektora, 6. długość wektora DE 1. skąd wynika, że wektory, 2. zachodzą równości, 3. co kończy dowód, 4. są równoległe, 5. jest połową długości wektora, 6. długość wektora AB , 1. skąd wynika, że wektory, 2. zachodzą równości, 3. co kończy dowód, 4. są równoległe, 5. jest połową długości wektora, 6. długość wektora.