Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R7FL47KRqtl1z1
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawidłową odpowiedź ukazującą czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Możliwe odpowiedzi: 1. rozdrobnienie, katalizator, temperatura, ciśnienie, stężenie, 2. rozdrobnienie, barwa, ciśnienie, temperatura, stężenie, 3. zapach, katalizator, stężenie, temperatura, ciśnienie
RpB2W9gG4LNKG1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdania podanymi wyrazami. Szybkość reakcji chemicznych 1. nie zależy, 2. mniej, 3. maleje, 4. nie zależy, 5. większą, 6. wzrasta, 7. maleje, 8. mniejszą, 9. mniejszą, 10. wzrasta, 11. zależy, 12. bardziej, 13. bardziej, 14. większą, 15. zależy, 16. mniej od wielkości cząstek ciała stałego. Im 1. nie zależy, 2. mniej, 3. maleje, 4. nie zależy, 5. większą, 6. wzrasta, 7. maleje, 8. mniejszą, 9. mniejszą, 10. wzrasta, 11. zależy, 12. bardziej, 13. bardziej, 14. większą, 15. zależy, 16. mniej rozdrobnione ciało stałe, tym szybkość reakcji chemicznej 1. nie zależy, 2. mniej, 3. maleje, 4. nie zależy, 5. większą, 6. wzrasta, 7. maleje, 8. mniejszą, 9. mniejszą, 10. wzrasta, 11. zależy, 12. bardziej, 13. bardziej, 14. większą, 15. zależy, 16. mniej. Substancja 1. nie zależy, 2. mniej, 3. maleje, 4. nie zależy, 5. większą, 6. wzrasta, 7. maleje, 8. mniejszą, 9. mniejszą, 10. wzrasta, 11. zależy, 12. bardziej, 13. bardziej, 14. większą, 15. zależy, 16. mniej rozdrobniona ma 1. nie zależy, 2. mniej, 3. maleje, 4. nie zależy, 5. większą, 6. wzrasta, 7. maleje, 8. mniejszą, 9. mniejszą, 10. wzrasta, 11. zależy, 12. bardziej, 13. bardziej, 14. większą, 15. zależy, 16. mniej sumaryczną powierzchnię, niż identyczna masa substancji o mniejszym stopniu rozdrobnienia. Szybkość zajścia reakcji chemicznej 1. nie zależy, 2. mniej, 3. maleje, 4. nie zależy, 5. większą, 6. wzrasta, 7. maleje, 8. mniejszą, 9. mniejszą, 10. wzrasta, 11. zależy, 12. bardziej, 13. bardziej, 14. większą, 15. zależy, 16. mniej od częstotliwości zderzeń.
R1FaM9iWLRcPK1
Ćwiczenie 3
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Stopień rozdrobnienia substratów nie wpływa na szybkość reakcji chemicznej., 2. Stopień rozdrobnienia nie jest istotny dla szybkości reakcji chemicznej – najważniejszy jest wpływ temperatury., 3. Przeprowadzając reakcję chemiczną możemy zwiększyć jej szybkość, rozdrabniając substraty., 4. Substancja chemiczna, która jest bardziej rozdrobniona, ma większą powierzchnię, przez co wzrasta szybkość reakcji chemicznej.
21
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, dlaczego wraz ze stopniem rozdrobnienia substratu wzrasta szybkość reakcji.

RBmla5mxuxQ8y
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Szybkość reakcji chemicznej opisywana jest przez zmianę stężenia substratów lub zmianę stężenia produktów w jednostce czasu.

v=zmiana stężenia produktuprzedział czasu
v=- zmiana stężenia substratuprzedział czasu

Jednostką szybkości jest: moldm3·s.

Stężenie substratu w czasie godzinnej reakcji zmniejszyło się z 0,5 moldm3 do 0,05 moldm3. Oblicz średnią szybkość tej reakcji chemicznej.

R1bC2mVqPcyJR
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RRh6h3mZ2KwFA
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Przeprowadzono eksperyment, którego celem było zbadanie wpływu rozdrobnienia substratów na szybkość reakcji chemicznej. W tym celu przeprowadzono dwie reakcje. W podobnym odstępie czasu dokonywano pomiaru zmian stężenia dwóch takich samych substratów o różnym stopniu rozdrobnienia. W tabeli przedstawiono zmianę stężenia substratu w czasie dla obu reakcji. Na podstawie danych z tabeli, narysuj wykres zależności stężenia substratu od czasu dla obu reakcji chemicznych. Określ, która z reakcji zachodzi szybciej oraz wywnioskuj, do której z nich użyto bardziej rozdrobnionych substratów.

Przeprowadzono eksperyment, którego celem było zbadanie wpływu rozdrobnienia substratów na szybkość reakcji chemicznej. W tym celu przeprowadzono dwie reakcje. W podobnym odstępie czasu dokonywano pomiaru zmian stężenia dwóch takich samych substratów o różnym stopniu rozdrobnienia. W tabeli przedstawiono zmianę stężenia substratu w czasie dla obu reakcji. Na podstawie danych z tabeli, określ, która z reakcji zachodzi szybciej oraz wywnioskuj, do której z nich użyto bardziej rozdrobnionych substratów.

Czas s

CAmoldm3

CBmoldm3

2

0,8

0,8

3

0,75

0,7

4

0,7

0,6

5

0,65

0,5

6

0,6

0,4

7

0,5

0,3

8

0,4

0,2

RYrgSiY5LQsRj
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1PID1MXnrNnh
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Podczas zajęć studenci przeprowadzili doświadczenie, które zostało zilustrowane poniższym rysunkiem:

Podczas zajęć studenci przeprowadzili doświadczenie. Zapoznaj się z jego opisem.

RtL0nLQAtTnrj
Ilustracja przedstawia dwie probówki – do pierwszej dodano żelazo w postaci proszku, a do drugiej żelaza w postaci drutu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Studenci zaobserwowali, że w probówce nr 1 gaz wydziela się intensywniej niż w probówce 2.

Na podstawie podanych informacji napisz, jaki czynnik i w jaki sposób wpłynął na szybkość reakcji.

RqUBZJflnoIar
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Mając do dyspozycji dwie probówki, 10% kwas solny, wodę, lód, pył magnezu oraz wstążkę magnezową, zaprojektuj doświadczenie, które przedstawi wpływ rozdrobnienia substratów na szybkość reakcji chemicznej. Zapisz przebieg doświadczenia, a następnie zanotuj obserwacje, wnioski oraz równania zachodzących reakcji.

RO3s0ybgz7YYi
Przebieg doświadczenia (Uzupełnij) Obserwacje (Uzupełnij) Wnioski (Uzupełnij).

Równanie reakcji chemicznej:

R1ZZgpdklCReZ
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RBmM4VqDpc234
(Uzupełnij).