Sprawdź się
Wyjaśnij, dlaczego wraz ze stopniem rozdrobnienia substratu wzrasta szybkość reakcji.
Szybkość reakcji chemicznej opisywana jest przez zmianę stężenia substratów lub zmianę stężenia produktów w jednostce czasu.
Jednostką szybkości jest: .
Stężenie substratu w czasie godzinnej reakcji zmniejszyło się z do . Oblicz średnią szybkość tej reakcji chemicznej.
Przeprowadzono eksperyment, którego celem było zbadanie wpływu rozdrobnienia substratów na szybkość reakcji chemicznej. W tym celu przeprowadzono dwie reakcje. W podobnym odstępie czasu dokonywano pomiaru zmian stężenia dwóch takich samych substratów o różnym stopniu rozdrobnienia. W tabeli przedstawiono zmianę stężenia substratu w czasie dla obu reakcji. Na podstawie danych z tabeli, narysuj wykres zależności stężenia substratu od czasu dla obu reakcji chemicznych. Określ, która z reakcji zachodzi szybciej oraz wywnioskuj, do której z nich użyto bardziej rozdrobnionych substratów.
Przeprowadzono eksperyment, którego celem było zbadanie wpływu rozdrobnienia substratów na szybkość reakcji chemicznej. W tym celu przeprowadzono dwie reakcje. W podobnym odstępie czasu dokonywano pomiaru zmian stężenia dwóch takich samych substratów o różnym stopniu rozdrobnienia. W tabeli przedstawiono zmianę stężenia substratu w czasie dla obu reakcji. Na podstawie danych z tabeli, określ, która z reakcji zachodzi szybciej oraz wywnioskuj, do której z nich użyto bardziej rozdrobnionych substratów.
Czas | ||
---|---|---|
Podczas zajęć studenci przeprowadzili doświadczenie, które zostało zilustrowane poniższym rysunkiem:
Podczas zajęć studenci przeprowadzili doświadczenie. Zapoznaj się z jego opisem.
Studenci zaobserwowali, że w probówce nr gaz wydziela się intensywniej niż w probówce .
Na podstawie podanych informacji napisz, jaki czynnik i w jaki sposób wpłynął na szybkość reakcji.
Mając do dyspozycji dwie probówki, kwas solny, wodę, lód, pył magnezu oraz wstążkę magnezową, zaprojektuj doświadczenie, które przedstawi wpływ rozdrobnienia substratów na szybkość reakcji chemicznej. Zapisz przebieg doświadczenia, a następnie zanotuj obserwacje, wnioski oraz równania zachodzących reakcji.
Równanie reakcji chemicznej: