Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Symulacja 1

Czy rozdrobnienie substratów ma wpływ na szybkość reakcji chemicznej?

Poniższa symulacja przedstawia wpływ rozdrobnienia substratów na szybkość reakcji chemicznej. Porównaj szybkość reakcji 0,5 g wstążki magnezowej i 0,5 g wiórek magnezowych z kwasem solnym o stężeniu Cm=1 moldm3.

REw8g8VSFOaHV
Instrukcja: 1. Wlej do obu probówek po 5 cm3 kwasu chlorowodorowego HCl. 2. Następnie przygotuj 5 g wiórków magnezowych i 5 g wstążki magnezowej. 3. Wrzuć do probówek obie substancje w tym samym momencie i obserwuj zmiany na przedstawionym wykresie.

Zapoznaj się z opisem symulacji przedstawiającej wpływ rozdrobnienia substratów na szybkość reakcji chemicznej. Porównano szybkość reakcji 0,5 g wstążki magnezowej i 0,5 g wiórek magnezowych z kwasem solnym o stężeniu Cm=1 moldm3.

R1Mcj6w1PpKtP1
W symulacji zbadano wpływ rozdrobnienia substratów na szybkość reakcji chemicznej. Odczynniki chemiczne: pył magnezowy, drut magnezowy, kwas chlorowodorowy. Sprzęt i szkło laboratoryjne: probówki - podłużne U‑kształtne naczynie szklane służące do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych; statyw na probówki - prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki; pipety Pasteura - wąskie rurki służąca do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki; łyżeczka - długi trzonek wykonany ze szkła, porcelany lub metalu zakończony z jednej strony łyżeczką; pęseta (szczypce) - z reguły metalowe narzędzie o sprężystych ramionach umożliwiające chwytanie niewielkich przedmiotów. Przebieg doświadczenia: 1. Wlanie do dwóch probówek po 5 centymetrów sześciennych kwasu chlorowodorowego przy pomocy pipety Pasteura. 2. Nabranie łyżeczką pół grama pyłu magnezowego, zaś przy pomocy pęsety laboratoryjnej pół grama wstążki magnezowej. 3. Wrzucenie do probówek obu próbek magnezu w tym samym momencie oraz obserwowanie zmian. Obserwacje: Po umieszczeniu próbek magnezu w obu probówkach zaczął wydzielać się gaz. W przypadku pyłu magnezowego gaz wydzielał się intensywniej. Wyniki: Pomiędzy magnezem i kwasem chlorowodorwoym zaszła reakcja, której szybkość zależała od rozdrobnienia magnezu. Wnioski: Duże rozdrobnienie substratu wpływa na zwiększenie szybkości reakcji, co zobrazowano wykresem zależności stężenia produktu od czasu trwania reakcji. Krzywa reprezentująca reakcję zachodzącą dla próby z pyłem magnezowym rośnie gwałtownie i wypłaszcza się, krzywa odpowiadająca reakcji z drutem magnezowym rośnie powoli i wypłaszcza się, stężenie końcowe produktu jest większe dla reakcji z udziałem pyłu magnezowego. Równanie reakcji chemicznej: Mg + 2 HCl → MgCl2 + H2 ↑.
Symulacja interaktywna pt. „Czy rozdrobnienie substratów ma wpływ na szybkość reakcji chemicznej?”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Kamila Piec, licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
Ćwiczenie 1

Odpowiedz, która reakcja przebiega szybciej i dlaczego. Wyjaśnij, jaki wpływ na przebieg reakcji ma rozdrobnienie substratu – magnezu.

R1OjZbwwJ63lF
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Mając do dyspozycji: pył cynkowy, granulki cynku, siarczan(VI) miedzi(II), siarkę, wstążki miedzi, wodę destylowaną, kwas solny o stężeniu Cm=1 moldm3, etanol, probówki, cylinder miarowy, pipety Pasteura, łyżeczki, chłodnicę zwrotną, kolbę okrągłodenną, szalki Petriego oraz wagę laboratoryjną, wybierz potrzebne elementy i zaprojektuj własne doświadczenie, w którym porównasz wpływ rozdrobnienia substratów na szybkość reakcji chemicznej.

R19gmBDKsaftT
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.