Sprawdź się
Oceń prawdziwość zdań.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
Jalu Kurek i Jan Brzękowski to dwaj istotni twórcy związani z Awangardą Krakowską. | □ | □ |
Grupa zwrotniczan była skrystalizowana od samego początku istnienia pisma. | □ | □ |
W artykule programowym Przybosia pojawia się hasło Miasto, masa, maszyna. | □ | □ |
Tadeusz Peiper głosił pochwałę teraźniejszości. | □ | □ |
Tuwim to jeden z najważniejszych zwrotniczan. | □ | □ |
„Zwrotnica" wychodziła w dwóch etapach. | □ | □ |
Wyszło 13 numerów pisma. | □ | □ |
Zgromadź po 3‑4 synonimy lub wyrazy bliskoznaczne do leksemów: miasto, masa, maszyna, szybkość, wynalazczość, nowość.
Zinterpretuj tytuł czasopisma redagowanego przez Tadeusza Peipera. Jak sądzisz, dlaczego nosiło ono tytuł „Zwrotnica”?
Przeczytaj uważnie poniższy fragment artykułu Punkt wyjścia, a następnie sparafrazuj pogrubione fragmenty.
Zapoznaj się uważnie z poniższym fragmentem artykułu Punkt wyjścia, a następnie sparafrazuj pogrubione fragmenty.
Pisma wybraneZwrotem ku teraz pragnie być „ZWROTNICA”. Pragnie być macicą nowej duszy. Pragnie wszyć w naszego człowieka nerw teraźniejszości. Pragnie rozognić w nim miłość do nowości, którą sam stworzył, a w stosunku do której nie umiał nie być o kilka wieków starszym. Pragnie obudzić w nim wiarę w cudotwórczą epokę, w której żyje, i niechęć do martwych epok, które żyją w nim. Z nowej duszy pragnie wyprowadzić nową sztukę. Pragnie oświetlić pierwiastki piękna, świeżo wyrosłe z miejsca, form i narzędzi nowoczesnego życia. Pragnie zaprosić artystę w świat teraźniejszości, który czeka oczu, godnych jego bogactwa. Pragnie iść za stylem naszej epoki i rzeźbić jej głowę, osadziwszy ją wprzódy na jej własnych żelaznych żebrach. Tym pragnie być „ZWROTNICA”. Reszta nie zależy już tylko od niej. Bądźmy więc przewidujący: „ZWROTNICA” będzie tym, czym chce być, i jeszcze czymś innym. Czym?
Pogrubione są następujące fragmenty:
1. Zwrotem ku teraz pragnie być „ZWROTNICA”. Pragnie być macicą nowej duszy. Pragnie wszyć w naszego człowieka nerw teraźniejszości.
2. Z nowej duszy pragnie wyprowadzić nową sztukę. Pragnie oświetlić pierwiastki piękna, świeżo wyrosłe z miejsca, form i narzędzi nowoczesnego życia.
3. Pragnie iść za stylem naszej epoki i rzeźbić jej głowę, osadziwszy ją wprzódy na jej własnych żelaznych żebrach.
Zinterpretuj tytuł artykułu Tadeusza Peipera Punkt wyjścia.
Udowodnij, że artykuł Punkt wyjścia ma charakter programowy. Posłuż się przynajmniej dwoma cytatami.
Poglądy Tadeusza Peipera przedstawione w artykule Punkt wyjścia można określić jako kontrowersyjne. Wyobraź sobie, że jesteś oburzonym czytelnikiem tego artykułu i pragniesz wystosować do redakcji list, w którym skomentujesz ten fragment.
Pisma wybraneDopiero wojna poniosła człowieka na drogi, na których miał się spotkać z duszą wieku i iść za nią: Widziana z wysokich wież przyszłości, wojna którą mamy poza sobą, była doniosłym wypadkiem także w dziedzinie uprawy ducha. Niszczyła? Niszczyła. Ale każde jej niszczenie poprzedzone były gigantycznym aktem twórczym. Każda strata, przez nią wyrządzona, pochodziła z czynu, który był nabytkiem. Jej straszne maszyny śmierci były obietnicą przyszłych potężnych maszyn życia. Niszczyła twory cywilizacji środkami wyższej cywilizacji.
Obejrzyj uważnie okładkę „Zwrotnicy” i zastanów się, jaki jest związek między charakterem pisma a wyglądem okładki. Sformułuj dwa wnioski.
W 1. numerze Zwrotnicy na pierwszej stronie pisma wydrukowano obraz Fernanda Legera Śruby. Znajdź go w internecie i opisz, co i w jaki sposób zostało na nim przedstawione. Do jakiego nurtu należy twórczość Legera? Jak sądzisz, dlaczego Peiper wybrał właśnie ten obraz, by zilustrować charakter czasopisma?
W 1. numerze Zwrotnicy na pierwszej stronie pisma wydrukowano obraz Fernanda Legera Śruby. Znajdź informacje na temat artysty w Internecie. Do jakiego nurtu należy twórczość Legera? Jak sądzisz, dlaczego Peiper wybrał właśnie jego obraz, by zilustrować charakter czasopisma?