Sprawdź się
Historia głównego bohatera Zezowatego szczęścia, Jana Piszczyka, związana jest ściśle z historią Polski. Napisz, w jakich czasach rozgrywa się akcja filmu Andrzeja Munka.
Jan Piszczyk twierdzi, że przyczyną kolejnych tragicznych wydarzeń w jego życiu jest prześladujący go pech, który nazywa zezowatym szczęściem. Zinterpretuj tytuł filmu.
Przypomnij sobie trzy fragmenty filmu: 1) ucieczkę bohatera przez pole kapusty, 2) obraz, jaki zobaczył w opuszczonych koszarach, 3) relacje z innymi więźniami w obozie jenieckim.
Odczytaj symboliczne znaczenie tych scen.
Zastanów się nad losami Jana Piszczyka i określ, które wydarzenia pokazane w filmie są przykładami triumfu i upadku bohatera.
wzlot | upadek | |
---|---|---|
Przed wojną | ||
Wojna i okupacja | ||
Po wojnie |
Niezależnie od tego, czy Piszczyk jest prześladowany przez zezowate szczęście, czy też dla własnej wygody wpasowuje się w różne sytuacje, z pewnością jest człowiekiem o pękniętej osobowości. Wypełnij puste pola i zdecyduj, czy zgadzasz się z tą tezą.
Krzysztof Kornacki w jednym ze swoich wykładów poświęconych twórczości Andrzeja Munka stawia tezę, iż Zezowate szczęście mówi o człowieku, któremu historia nie pozwoliła wydobyć z siebie tego, co szlachetne
. Biorąc pod uwagę wnioski z poprzednich ćwiczeń, podaj dwa argumenty potwierdzające tę tezę i dwa, które jej zaprzeczają.
za | przeciw |
---|---|
Odwołując się do wiedzy historycznej na temat wydarzeń po 1945 roku, napisz, czy Jana Piszczyka można uznać za bohatera, który uosabia losy Polaków. Czy Jan Piszczyk to taki Polak‑bohater‑każdy?