Sprawdź się
Historia głównego bohatera Zezowatego szczęścia, Jana Piszczyka, związana jest ściśle z historią Polski. Napisz, w jakich czasach rozgrywa się akcja filmu Andrzeja Munka.
Jan Piszczyk twierdzi, że przyczyną kolejnych tragicznych wydarzeń w jego życiu jest prześladujący go pech, który nazywa zezowatym szczęściem. Zinterpretuj tytuł filmu.
Przypomnij sobie trzy fragmenty filmu: 1) ucieczkę bohatera przez pole kapusty, 2) obraz, jaki zobaczył w opuszczonych koszarach, 3) relacje z innymi więźniami w obozie jenieckim.
Odczytaj symboliczne znaczenie tych scen.

Kadr z filmu Zezowate szczęście

Kadr z filmu Zezowate szczęście

Kadr z filmu Zezowate szczęście
Zastanów się nad losami Jana Piszczyka i określ, które wydarzenia pokazane w filmie są przykładami triumfu i upadku bohatera.
| wzlot | upadek | |
|---|---|---|
| Przed wojną | ||
| Wojna i okupacja | ||
| Po wojnie |

Kadr z filmu Zezowate szczęście

Kadr z filmu Zezowate szczęście

Kadr z filmu Zezowate szczęście

Kadr z filmu Zezowate szczęście

Kadr z filmu Zezowate szczęście
Być może pech wpływa znacząco na życie Jana Piszczyka, ale można również postawić tezę, że jest on konformistą i oportunistą. Wybierz wydarzenia, które potwierdzają tę tezę.
- Jest gorącym zwolennikiem propagandy.
- Zakochuje się w Basi.
- Ucieka przez pole kapusty.
- Prosi naczelnika więzienia, by go nie zwalniał.
- Jest spekulantem podczas wojny.
- Przymierza mundur podchorążego.
- Podczas marszu studentów krzyczy na przemian hasła swojej organizacji i tej, która idzie za nim.
- W obozie jenieckim opowiada zmyślone historie o swoim bohaterstwie.
- Zatrudnia się w fabryce amunicji.
- Pomaga Basi przewozić konspiracyjne materiały.
- Jest ofiarą szkolnych kolegów.
Niezależnie od tego, czy Piszczyk jest prześladowany przez zezowate szczęście, czy też dla własnej wygody wpasowuje się w różne sytuacje, z pewnością jest człowiekiem o pękniętej osobowości. Wypełnij puste pola i zdecyduj, czy zgadzasz się z tą tezą.
Reprezentowane wartości
Kompleksy
Problemy życiowe
Stosunek do ludzi
Cele i marzenia
Stosunek ludzi do niego
Obawy
Stosunek do życiowych obowiązków i powinności

Kadr z filmu Zezowate szczęście

Kadr z filmu Zezowate szczęście

Kadr z filmu Zezowate szczęście

Kadr z filmu Zezowate szczęście

Kadr z filmu Zezowate szczęście

Kadr z filmu Zezowate szczęście
Krzysztof Kornacki w jednym ze swoich wykładów poświęconych twórczości Andrzeja Munka stawia tezę, iż Zezowate szczęście mówi o człowieku, któremu historia nie pozwoliła wydobyć z siebie tego, co szlachetne
. Biorąc pod uwagę wnioski z poprzednich ćwiczeń, podaj dwa argumenty potwierdzające tę tezę i dwa, które jej zaprzeczają.
| za | przeciw |
|---|---|
Odwołując się do wiedzy historycznej na temat wydarzeń po 1945 roku, napisz, czy Jana Piszczyka można uznać za bohatera, który uosabia losy Polaków. Czy Jan Piszczyk to taki Polak‑bohater‑każdy?