Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Historia głównego bohatera Zezowatego szczęścia, Jana Piszczyka, związana jest ściśle z historią Polski. Napisz, w jakich czasach rozgrywa się akcja filmu Andrzeja Munka.

RYP7hJZHs9fPT
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Jan Piszczyk twierdzi, że przyczyną kolejnych tragicznych wydarzeń w jego życiu jest prześladujący go pech, który nazywa zezowatym szczęściem. Zinterpretuj tytuł filmu.

RloQeGmOP5hmT
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Przypomnij sobie trzy fragmenty filmu: 1) ucieczkę bohatera przez pole kapusty, 2) obraz, jaki zobaczył w opuszczonych koszarach, 3) relacje z innymi więźniami w obozie jenieckim.

Odczytaj symboliczne znaczenie tych scen.

Rut7jXmJBYc2k
1. Ucieczka przed bombardowaniem.
Kadr z filmu Zezowate szczęście
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
RNi65g1myrmx0
2. Opuszczone koszary.
Kadr z filmu Zezowate szczęście
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
R1exqjuOC10vg
3. W obozie jenieckim.
Kadr z filmu Zezowate szczęście
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
RYP7hJZHs9fPT
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Zastanów się nad losami Jana Piszczyka i określ, które wydarzenia pokazane w filmie są przykładami triumfu i upadku bohatera.

RkdM6ciEonKJI
Przed wojną. Wzlot (Uzupełnij). Upadek (Uzupełnij). Wojna i okupacja. Wzlot (Uzupełnij). Upadek (Uzupełnij). Po wojnie. Wzlot (Uzupełnij). Upadek (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5
Reżyser zastosował różne konwencje filmowe, ukazując poszczególne etapy życia bohatera. Zapoznaj się z opisami poniższych kadrów przedstawiających fragmenty filmu i określ, w jaki sposób zostały pokazane i jaki jest cel takiej realizacji.
Reżyser zastosował różne konwencje filmowe, ukazując poszczególne etapy życia bohatera. Zapoznaj się z opisami poniższych kadrów przedstawiających fragmenty filmu i określ, w jaki sposób zostały pokazane i jaki jest cel takiej realizacji.
R2tRWOf2ZmUIv
1. Dzieciństwo.
Kadr z filmu Zezowate szczęście
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
R1CwBKF2gfM9v
2. Korepetycje i pierwsza miłość.
Kadr z filmu Zezowate szczęście
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
R1P6beAC3ETwA
3. Manifestacja.
Kadr z filmu Zezowate szczęście
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
RDgW320WQ1wbu
4. W obozie jenieckim.
Kadr z filmu Zezowate szczęście
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
R108iWurOt6yL
5. Piszczyk – urzędnik.
Kadr z filmu Zezowate szczęście
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
RYP7hJZHs9fPT
(Uzupełnij).
R1MElMSCJKITX2
Ćwiczenie 6
Być może pech wpływa znacząco na życie Jana Piszczyka, ale można również postawić tezę, że jest on konformistą i oportunistą. Wybierz wydarzenia, które potwierdzają tę tezę. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest gorącym zwolennikiem propagandy., 2. Zakochuje się w Basi., 3. Ucieka przez pole kapusty., 4. Prosi naczelnika więzienia, by go nie zwalniał., 5. Jest spekulantem podczas wojny., 6. Przymierza mundur podchorążego., 7. Podczas marszu studentów krzyczy na przemian hasła swojej organizacji i tej, która idzie za nim., 8. W obozie jenieckim opowiada zmyślone historie o swoim bohaterstwie., 9. Zatrudnia się w fabryce amunicji., 10. Pomaga Basi przewozić konspiracyjne materiały., 11. Jest ofiarą szkolnych kolegów.
21
Ćwiczenie 7

Niezależnie od tego, czy Piszczyk jest prześladowany przez zezowate szczęście, czy też dla własnej wygody wpasowuje się w różne sytuacje, z pewnością jest człowiekiem o pękniętej osobowości. Wypełnij puste pola i zdecyduj, czy zgadzasz się z tą tezą.

Ry6WeVV0L39ZM
Jan Piszczyk Reprezentowane wartości (Uzupełnij) Kompleksy (Uzupełnij) Problemy życiowe (Uzupełnij) Stosunek do ludzi (Uzupełnij) Cele i marzenia (Uzupełnij) Stosunek ludzi do niego (Uzupełnij) Obawy (Uzupełnij) Stosunek do życiowych obowiązków i powinności (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się ze wskazanymi fragmentami filmu, określ funkcję symboliki użytych rekwizytów. Wyciągnij wnioski, jak połączenie tych elementów wpływa na obraz bohatera.
Zapoznaj się ze wskazanymi fragmentami filmu, określ funkcję symboliki użytych rekwizytów. Wyciągnij wnioski, jak połączenie tych elementów wpływa na obraz bohatera.
RBPQGVsvWsZeI
Fragment 1. Zbiórka harcerska; chłopiec zgłasza się do gry na trąbce [00:05:46–00:06:18]
Kadr z filmu Zezowate szczęście
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
RFD3OOyoRWMX9
Fragment 2. Nauka gry na trąbce; relacje z ojcem [00:06:25–00:07:13]
Kadr z filmu Zezowate szczęście
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
RzAqkdi6itW7a
Fragment 3. Teczka Basi [01:05:56–01:08:10]
Kadr z filmu Zezowate szczęście
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
R8sWVGrXx04Ro
Fragment 4. Piszczyk jako detektyw [01:21:52–01:22:58]
Kadr z filmu Zezowate szczęście
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
RFMtAwaym2iar
Fragment 5. Praca w Wydziale Propagandy i Sprawozdawczości [01:30:54–01:31:38]
Kadr z filmu Zezowate szczęście
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
R1QHtOQqrBuro
Fragment 6. Piszczyk jako urzędnik [01:33:41–01:34:40]
Kadr z filmu Zezowate szczęście
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
RYP7hJZHs9fPT
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Krzysztof  Kornacki w jednym ze swoich wykładów poświęconych twórczości Andrzeja Munka stawia tezę, iż Zezowate szczęście mówi o człowieku, któremu historia nie pozwoliła wydobyć z siebie tego, co szlachetne. Biorąc pod uwagę wnioski z poprzednich ćwiczeń, podaj dwa argumenty potwierdzające tę tezę i dwa, które jej zaprzeczają.

RWXFM27JVTiel
Za (Uzupełnij). (Uzupełnij). Przeciw (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Praca domowa

Odwołując się do wiedzy historycznej na temat wydarzeń po 1945 roku, napisz, czy Jana Piszczyka można uznać za bohatera, który uosabia losy Polaków. Czy Jan Piszczyk to taki Polak‑bohater‑każdy?