Sprawdź się
Dopasuj daty do odpowiednich wydarzeń.
Dopasuj tytuły do fragmentów tekstów.
Zaznacz na niebiesko twierdzenia, które dotyczą małej konstytucji, a na czerwono te, które odnoszą się do Konstytucji lipcowej.
Porównaj dwa teksty źródłowe, a następnie wskaż zdania fałszywe i prawdziwe.
Źródło A
Mała konstytucja – fragment
Rozdział II. Sejm UstawodawczyArt. 3.
Zakres działania Sejmu Ustawodawczego obejmuje:a) uchwalenie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
b) ustawodawstwo,
c) kontrolę nad działalnością Rządu i ustalanie zasadniczego kierunku polityki Państwa.Art. 4.
1. Sejm może w drodze ustawy udzielić rządowi pełnomocnictw do wydawania dekretów z mocą ustawy z wyłączeniem spraw: konstytucji, ordynacji wyborczej, kontroli państwowej, odpowiedzialności Prezydenta Rzeczypospolitej i ministrów, przewidzianej w art. 27, budżetu, narodowego planu gospodarczego, zmiany systemu monetarnego, poboru rekruta, ustroju samorządu i ratyfikacji umów międzynarodowych.
2. Pełnomocnictwa wymienione w ust. 1 mogą być udzielone tylko na okresy między sesjami lub w razie odroczenia sesji Sejmu oraz na okres po rozwiązaniu Sejmu Ustawodawczego do czasu ukonstytuowania się nowego Sejmu.
3. Prezes Rady Ministrów przedkłada dekrety do zatwierdzenia Radzie Państwa.
[…]Art. 5.
Prawo inicjatywy ustawodawczej przysługuje Rządowi, Sejmowi i Radzie Państwa.Art. 6.
Kadencja Sejmu Ustawodawczego trwa lat pięć, licząc od dnia otwarcia Sejmu.
Źródło B
Konstytucja PRL z 1952 r. – fragment
Rozdział 3.Naczelne organy władzy państwowej.
Art. 15.
1. Najwyższym organem władzy państwowej jest Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
2. Sejm jako najwyższy wyraziciel woli ludu pracującego miast i wsi urzeczywistnia suwerenne prawa narodu.
3. Sejm uchwala ustawy oraz sprawuje kontrolę nad działalnością innych organów władzy i administracji państwowej.
[…]Art. 20.
1. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje Radzie Państwa, Rządowi i posłom.
2. Ustawy uchwalone przez Sejm podpisują Przewodniczący Rady Państwa i jej Sekretarz. Ogłoszenie ustawy w Dzienniku Ustaw zarządza Przewodniczący Rady Państwa.
[…]Art. 26.
1. W okresach między sesjami Sejmu Rada Państwa wydaje dekrety z mocą ustawy. Rada Państwa przedstawia dekrety Sejmowi na najbliższej sesji do zatwierdzenia.
2. Dekrety wydane przez Radę Państwa podpisują Przewodniczący Rady Państwa i jej Sekretarz. Ogłoszenie dekretu w Dzienniku Ustaw zarządza Przewodniczący Rady Państwa.
Uchwalenie konstytucji z 22 lipca 1952 r. poprzedziły ogólnopolskie konsultacje społeczne. Podczas spotkań z agitatorami i prelegentami uczestnicy spotkań mogli zgłaszać swoje uwagi i poprawki. Przeczytaj fragment tekstu historyka na ten temat i wykonaj polecenia.
Organizatorzy spotkań dyskusyjnych starali się zawsze wytworzyć atmosferę akceptacji dla projektu konstytucji. Prelegenci i agitatorzy szeroko rozwodzili się nad dotychczasowymi osiągnięciami Polski Ludowej. Mówiono o pozytywnych skutkach gospodarczej i społecznej polityki państwa, których dodatkowym gwarantem miała stać się obecnie nowa konstytucja. Na zebraniach, np. w woj. wrocławskim, akcentowano różnice w położeniu społeczeństwa przed wojną i po jej zakończeniu, przeciwstawiano obecną ustawę zasadniczą sanacyjnej z 1935 r. oraz konstytucjom państw zachodnich, będących jakoby zaprzeczeniem demokracji. Najczęściej podkreślano te zapisy w projekcie, które traktowały o bezpłatnym szkolnictwie wszystkich szczebli, rozbudowanej sferze świadczeń socjalnych, równouprawnieniu kobiet, swobodnym dostępie obywateli do zdobyczy kultury etc. Mimo tego nie zdołano zapobiec zgłaszaniu rzeczowych lub po prostu kłopotliwych pytań i postulatów, które, o czym już była mowa, „interpretowano” zawsze jako nieprzychylne lub wrogie. W Trzebnicy w woj. wrocławskim pytano: „dlaczego we Francji istnieje legalna partia komunistyczna, a u nas nie ma burżuazyjnych i nie pozwala się na ich powstanie?” oraz „czym jest demokracja ludowa i czym różni się np. od angielskiej?”. Jeden z uczestników dyskusji w woj. olsztyńskim zapytał „dlaczego w każdych wyborach w Polsce Ludowej narzuca się wybieranych odgórnie?”, a uczeń ze szkoły średniej w woj. wrocławskim: „dlaczego w Polsce istnieją obozy pracy i jest stosowany przymus pracy, jeżeli w konstytucji jest napisane, iż praca jest honorem?”. Często dociekano również „dlaczego znosi się funkcję prezydenta i zastępuje go urzędem przewodniczącego rady państwa”, „dlaczego inne kraje demokracji ludowej noszą nazwę republiki, a Polska nie?” i czy wraz z wprowadzeniem nowej ustawy zasadniczej ulegną zmianie barwy narodowe, flaga, godło oraz hymn. Przebijało z tego ogólnie panujące przekonanie o coraz większym upodabnianiu tradycyjnych polskim instytucji i symboli państwowych do wzorów sowieckich, co miało być zapowiedzią rychłego wchłonięcia Polski przez ZSRS. Stąd też padały niejednokrotnie pytania: „czy Polska będzie 17 republiką po uchwaleniu konstytucji?”, „czy będzie państwem samodzielnym?”, „czy złoty zostanie zastąpiony rublem?”, „czy skoro w Polsce stacjonuje Armia Sowiecka, to czy Polska jest suwerenna?”.
Wyobraź sobie, że to tobie przypadła rola reprezentanta szkoły na konsultacjach społecznych z przedstawicielami władzy komunistycznej. Opracuj listę pięciu pytań, które chciałbyś/chciałabyś zadać partyjnym agitatorom. Wykaż się odwagą i – nie zważając na całkiem możliwe represje – pytaj o sprawy dla władzy niewygodne.
Konstytucja lipcowa i jej nowelizacja z połowy lat 70. spotkały się z gruntowną krytyką środowisk opozycyjnych. Opozycjoniści występowali przeciwko poprawkom o uznaniu PZPR za „przewodnią siłę narodu” oraz nierozerwalnemu sojuszowi z ZSRS. Krytykowali również władze za nierespektowanie konstytucyjnych praw obywatelskich. Swoje wątpliwości wyrazili w oficjalnym liście do władz, znanym jako List 59 lub Memoriał 59. Wyobraź sobie, że przypadło ci zadanie rozpropagowania w przystępnej i zwięzłej formie głównych idei Memoriału 59. Przedstaw wybrane postulaty autorów Listu 59 w zwięzłej formie chwytliwych haseł, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych czytelników.
Memoriał 59 – fragmenty
Powodowani troską obywatelską uważamy, że Konstytucja i oparte na niej prawodawstwo powinny zagwarantować przede wszystkim następujące wolności obywatelskie:
Wolność sumienia i praktyk religijnych. Wolności tych nie ma, gdyż ludzie przyznający się do wierzeń religijnych lub ujawniający światopogląd odmienny od oficjalnie obowiązującego nie są dopuszczani do znacznej części kierowniczych stanowisk w urzędach i instytucjach publicznych, organizacjach społecznych i gospodarce narodowej. Dlatego należy zapewnić wszystkim obywatelom […] jednakowe prawo do obejmowania stanowisk państwowych. Decydować powinny jedynie kwalifikacje, indywidualne zdolności i uczciwość osobista. […]
Wolność pracy. Wolności tej nie ma, gdy państwo jest jedynym pracodawcą, a związki zawodowe są podporządkowane instancjom partyjnym, sprawującym w praktyce władzę państwową. […] Dlatego należy pracownikom zapewnić możliwość swobodnego wyboru własnej reprezentacji zawodowej […]. Należy zagwarantować również prawo do strajku.
Wolność słowa i informacji. Gdy nie ma wolności słowa – nie ma swobodnego rozwoju kultury narodowej. […] Szczególnie groźne następstwa państwowego monopolu publikacji […]. Dlatego związkom pracowniczym, stowarzyszeniom twórczym, religijnym i innym należy umożliwić powołanie niezależnych od państwa wydawnictw i czasopism. […]
Wolność nauki. Nie ma wolności nauki wówczas, gdy kryteria doboru kadry naukowej i tematów badań określane są przez władze państwowe i mają charakter polityczny. Dlatego należy przywrócić autonomię wyższych uczelni i zapewnić samorządność środowiska naukowego.
Zagwarantowanie tych podstawowych wolności nie da się pogodzić z przygotowywanym oficjalnie uznaniem kierowniczej roli jednej partii w systemie władzy państwowej. Tego rodzaju konstytucyjne stwierdzenie nadawałoby partii politycznej rolę organu władzy państwowej, nieodpowiedzialnego przed społeczeństwem i nie kontrolowanego przez społeczeństwo. W tych warunkach Sejm nie może być traktowany jako najwyższy organ władzy ustawodawczej, rząd nie jest najwyższym organem wykonawczym, a sądy nie są niezawisłe.
Wielka Karta Osiągnięć Narodu
– tak komunistyczna propaganda nazwała konstytucję PRL z 22 lipca 1952 r.