Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1WaGtTr0hW9p1
Ćwiczenie 1
Wskaż rejony świata, w których pojawiają się niedobory wody spowodowane nieracjonalną gospodarką człowieka. Możliwe odpowiedzi: 1. Sahel, 2. Indonezja, 3. Alaska, 4. Bliski Wschód, 5. Półwysep Indyjski, 6. Tybet
R1SGK9K9N267a1
Ćwiczenie 2
Wskaż antropogeniczne czynniki powodujące zmniejszenie zasobów wodnych i pogorszenie ich jakości. Możliwe odpowiedzi: 1. brak opłat za wodę, 2. recykling wód w zakładach przemysłowych, 3. zrzut ścieków bezpośrednio do wód powierzchniowych, 4. budowa systemów kanalizacji, 5. nawadnianie powierzchniowe pól w klimacie suchym, 6. odwadnianie terenu eksploatacji odkrywkowej i głębinowej złóż kopalin
REOPTbd3ce6uF1
Ćwiczenie 3
Dokończ zdanie.
Tylko racjonalna i zrównoważona gospodarka wodna może zapobiec dalszemu pogłębianiu deficytu zasobów wodnych Ziemi. Polega ona na…
Możliwe odpowiedzi: 1. powszechnej i całkowitej ochronie zasobów wodnych oraz zakazie ich eksploatacji, 2. dostosowaniu wielkości poboru wody do zasobów odnawialnych wód, 3. zrównoważeniu nakładów na oczyszczanie ścieków i nawadnianie gruntów uprawnych z zyskami z produkcji przemysłowej i rolniczej, 4. dostosowaniu wielkości poboru wody do potrzeb przemysłu, rolnictwa i gospodarki komunalnej
Re6WGhKjafijO2
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Zaznacz, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 5

Wymień pięć zasad racjonalnej gospodarki wodnej.

R31YPeLrOWyEw
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Uzupełnij ciąg przyczynowo‑skutkowy przedstawiający wpływ gospodarowania na zasoby wodne w strefie Sahelu, wpisując litery w odpowiednie miejsca schematu.

A. odsłonięcie gleby i obniżenie zdolności retencyjnych gruntu
B. obniżanie poziomu wód podziemnych i powierzchniowych
C. wzrost liczby ludności i zapotrzebowania na żywność
D. przesuszenie gleby
E. wyrąb drzew, zaorywanie i wypalanie sawanny, wolny wypas
F. pobór wody do nawodnień

R1OnuXHLDeexk
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1TfoAJTuoPV8
Wybierz, która kolejność ciągu przyczynowo‑skutkowego przedstawiającego wpływ gospodarowania na zasoby wodne w strefie Sahelu, jest prawidłowa. Możliwe odpowiedzi: 1. C. wzrost liczby ludności i zapotrzebowania na żywność; E. wyrąb drzew; A. odsłonięcie gleby i obniżenie zdolności retencyjnych gruntu; D. przesuszenie gleby; F. pobór wody do nawodnień; B. obniżanie poziomu wód podziemnych i powierzchniowych, 2. A. odsłonięcie gleby i obniżenie zdolności retencyjnych gruntu; B. obniżanie poziomu wód podziemnych i powierzchniowych; C. wzrost liczby ludności i zapotrzebowania na żywność; D. przesuszenie gleby; E. wyrąb drzew, zaorywanie i wypalanie sawanny, wolny wypas; F. pobór wody do nawodnień, 3. A. odsłonięcie gleby i obniżenie zdolności retencyjnych gruntu; B. obniżanie poziomu wód podziemnych i powierzchniowych; D. przesuszenie gleby; F. pobór wody do nawodnień; C. wzrost liczby ludności i zapotrzebowania na żywność; E. wyrąb drzew
RDg4YtqpVPbMW3
Ćwiczenie 7
Zaznacz prawidłowe wyrazy w tekście. W Polsce regionem charakteryzującym się największym nadmiarem/niedoborem wody jest Wielkopolska/Podlasie. Oprócz czynników naturalnych, przede wszystkim klimatycznych/geologicznych, wpływa na to sposób użytkowania wód/gruntów i prowadzenia gospodarki wodnej/leśnej, np. wycinanie zakrzewień śródpolnych/lasów, budowa kanałów nawadniających/odwadniających, osuszanie/zalewanie bagien, wadliwie przeprowadzane melioracje nawadniające/odwadniające użytków zielonych i in., których skutkiem jest obniżenie/podwyższenie retencji gruntowej, spowolnienie/przyspieszenie odpływu oraz obniżenie/podwyższenie poziomu wód powierzchniowych/podziemnych. Działania te na zostały zapoczątkowane w XIX/XXI wieku, kiedy to wycięto około 30% lasów. Zlikwidowano także wiele śródpolnych zadrzewień/oczek wodnych, podmokłości i bagien. Stosunki wodne zostały zakłócone przez zbyt intensywną regulację/eksploatację rzek i nieodpowiednią ochronę/zabudowę dolin rzecznych, prowadzoną w celu zwiększenia/zmniejszania możliwości uprawowych/żeglugowych. Prostowano i skracano/wydłużano bieg rzek, likwidując tarasy/meandry rzeczne. W okresie tym nastąpił także intensywny rozwój rolnictwa,/przemysłu w związku z czym podjęte zostały liczne przedsięwzięcia mające prowadzić do nawodnienia/odwodnienia obszarów trwale lub okresowo podmokłych/suchych, dla pozyskania ich pod rozwój infrastruktury/upraw polowych. Dodatkowym czynnikiem powodującym wystąpienie nadmiaru/niedoboru wody była powszechna likwidacja obiektów małej/dużej retencji - lokalnych podpiętrzeń, prywatnych młynów itp. Wszystko to wywołało zaburzenie zdolności naturalnego retencjonowania/odpływu wody i w konsekwencji spowodowało zmniejszenie możliwości zapobiegania lub ograniczania skutków niekorzystnych zjawisk pogodowych/klimatycznych, jakim są coraz częściej występujące susze atmosferyczna, glebowa i hydrologiczna/hydrogeologiczna.
31
Ćwiczenie 8

Gospodarowanie wodą w miastach wpływa na obieg wody i jej jakość. Określ, na czym polega ten wpływ i zaproponuj działania zapobiegające negatywnym zmianom.

R1TFl8ScsZtsT
(Uzupełnij).