Wyobraź sobie, że przygotowujesz wystawę na temat mobilizacji społeczeństwa polskiego przed wybuchem II wojny światowej. Zdjęcia są już wybrane, ale niestety pomieszały się podpisy do nich. Dopasuj je.
RBDiwux439ID7
ROo8HHkDXkrdn
11
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z poniższymi stwierdzeniami i określ, które są prawdziwe, a które fałszywe.
R93vMo9Ery8Fl
Fundusz Obrony Narodowej obejmował działania mające na celu doinwestowanie i dozbrojenie armii lądowej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Powstanie Funduszu Obrony Morskiej i Funduszu Obrony Narodowej było spontaniczną akcją społeczną, wyrazem dobrej woli społeczeństwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Akcje podejmowane przez społeczeństwo polskie polegały głównie na zbieraniu pieniędzy, które następnie przekazywano rządowi polskiemu, a ten zakupywał potrzebny sprzęt. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kapitał Funduszu Obrony Narodowej, oprócz wpłat osób prywatnych, tworzyły dary od różnych instytucji, wpływy ze sprzedaży wojskowych nieruchomości oraz dotacje skarbu państwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W dzieło zbierania funduszy na armię zaangażowane były różne grupy społeczne – bez względu na pochodzenie klasowe, wiek i narodowość. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gromadzenie środków na inwestycje wojskowe i dozbrajanie armii zainicjowano za późno – dopiero wtedy, gdy Hitler zaczął występować z roszczeniami do Gdańska. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Fundusz Obrony Narodowej obejmował działania mające na celu doinwestowanie i dozbrojenie armii lądowej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Powstanie Funduszu Obrony Morskiej i Funduszu Obrony Narodowej było spontaniczną akcją społeczną, wyrazem dobrej woli społeczeństwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Akcje podejmowane przez społeczeństwo polskie polegały głównie na zbieraniu pieniędzy, które następnie przekazywano rządowi polskiemu, a ten zakupywał potrzebny sprzęt. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kapitał Funduszu Obrony Narodowej, oprócz wpłat osób prywatnych, tworzyły dary od różnych instytucji, wpływy ze sprzedaży wojskowych nieruchomości oraz dotacje skarbu państwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W dzieło zbierania funduszy na armię zaangażowane były różne grupy społeczne – bez względu na pochodzenie klasowe, wiek i narodowość. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gromadzenie środków na inwestycje wojskowe i dozbrajanie armii zainicjowano za późno – dopiero wtedy, gdy Hitler zaczął występować z roszczeniami do Gdańska. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Stwierdzenie
Prawda
Fałsz
Fundusz Obrony Narodowej obejmował działania mające na celu doinwestowanie i dozbrojenie armii lądowej.
□
□
Powstanie Funduszu Obrony Morskiej i Funduszu Obrony Narodowej było spontaniczną akcją społeczną, wyrazem dobrej woli społeczeństwa.
□
□
Akcje podejmowane przez społeczeństwo polskie polegały głównie na zbieraniu pieniędzy, które następnie przekazywano rządowi polskiemu, a ten zakupywał potrzebny sprzęt.
□
□
Kapitał Funduszu Obrony Narodowej, oprócz wpłat osób prywatnych, tworzyły dary od różnych instytucji, wpływy ze sprzedaży wojskowych nieruchomości oraz dotacje skarbu państwa.
□
□
W dzieło zbierania funduszy na armię zaangażowane były różne grupy społeczne – bez względu na pochodzenie klasowe, wiek i narodowość.
□
□
Gromadzenie środków na inwestycje wojskowe i dozbrajanie armii zainicjowano za późno – dopiero wtedy, gdy Hitler zaczął występować z roszczeniami do Gdańska.
□
□
11
Ćwiczenie 3
W maju 1939 r. ukazał się specjalny numer czasopisma „Polska”, w całości poświęcony sprawom związanym z Funduszem Obrony Narodowej. Zapoznaj się z poszczególnymi szpaltami i przyporządkuj do nich właściwe tytuły. Wskaż, który z poniższych fragmentów mógłby być akapitem otwierającym, a który zamykającym.
RmSjyo1B9Y7Cj
R13D2NMvL8lP9
Zwróć uwagę na treść fragmentów, zastanów się, od jakich informacji powinien zaczynać się tekst artykułu, a jakie powinny znaleźć się w jego zakończeniu.
Akapit otwierający: fragment 1.
Akapit zamykający: fragment 2 / fragment 3 / fragment 4 / fragment 5.
211
Ćwiczenie 4
Przeanalizuj kalendarium ostatnich dwóch miesięcy przed wybuchem II wojny światowej i wykonaj polecenia.
R1Ye24tCj7I6e
R16kbXJVJYXLU
rozpoczynają się wakacje, a dzień później ogólnopolskie obchody Dni Morza Możliwe odpowiedzi: 1. 1
rozpoczynają się wakacje, a dzień później ogólnopolskie obchody Dni Morza Możliwe odpowiedzi: 1. 1
Do cyfr na osi czasu dopasuj konkretne wydarzenia spośród podanych poniżej.
4, 11, 5, 6, 9, 3, 8, 2, 7, 10, 1, 12
Rozpoczynają się wakacje, a dzień później ogólnopolskie obchody Dni Morza
W Polsce trwają obchody rocznicy zwycięstwa pod Grunwaldem
Zawarcie polsko-angielskiej umowy w sprawie pożyczki na potrzeby armii (8 mln funtów szterlingów)
Zaostrzenie stosunków między II RP a WM Gdańskiem, którego władze utrudniają pracę polskich inspektorów celnych
Uroczystości rocznicowe wymarszu z Oleandrów Pierwszej Kompanii Kadrowej
Marszałek Kliment Woroszyłow pyta dyplomatów francuskich i brytyjskich o możliwość wejścia oddziałów Armii Czerwonej na terytorium II RP w razie agresji niemieckiej na Polskę
Po złożonej dzień wcześniej deklaracji von Ribbentropa co do zainteresowania wizytą w Moskwie rozpoczynają się rozmowy na ten temat. W Polsce obchodzone są uroczystości rocznicy Bitwy Warszawskiej 1920 r.
W Moskwie von Ribbentrop i Mołotow podpisują pakt o nieagresji na 10 lat, towarzyszy mu tajny aneks o podziale Polski i wyznaczeniu stref wpływów Związku Sowieckiego i III Rzeszy
W Londynie podpisany zostaje traktat o wzajemnej pomocy między II RP a Wielką Brytanią. Do Gdańska z „wizytą przyjaźni” przypływa pancernik „Schleswig-Holstein”. Mussolini odmawia udziału w wojnie z Polską po stronie Niemiec. Hitler odwołuje decyzję o ataku
Hitler wydaje rozkaz podjęcia ataku na Polskę 1 września. W Warszawie wizyta sowieckiego ambasadora Nikołaja Szaronowa u ministra Becka ma pokazać, że mimo układu z III Rzeszą Związek Sowiecki pragnie poprawnych stosunków z Polską
W całej Polsce mieszkańcy kopią rowy przeciwlotnicze. Hitler w odpowiedzi na propozycje pokojowe francuskiego premiera Édouarda Daladiera kategorycznie żąda Gdańska i eksterytorialnego korytarza przez Pomorze
Prezydent RP zarządza mobilizację powszechną
R1KiTTIjbRI7l
R1HH4nQg79YnK
Zastanów się nad związkami logicznymi i chronologicznymi następujących po sobie wydarzeń. Jaką rolę w przededniu konfliktu odgrywały działania mające na celu tworzenie jedności w społeczeństwie? Zwróć uwagę, jakie wydarzenia spowodowały, że konflikt z III Rzeszą stał się nieunikniony.
Podczas ostatnich dwóch miesięcy przed wybuchem wojny organizowano obchody wielu rocznic. Wskaż jakich i opisz, jakie znaczenie miało ich świętowanie.
Rocznica wkroczenia Legionów Polskich, rocznica bitwy grunwaldzkiej, rocznica Cudu nad Wisłą – wydarzenia te miały za zadanie umocnić jedność w społeczeństwie oraz dać nadzieję, że nawet w pozornie beznadziejnej sytuacji jest szansa na zwycięstwo.
Wskaż dwa wydarzenia, które twoim zdaniem najbardziej przyczyniły się do eskalacji konfliktu podczas wakacyjnych miesięcy, i uzasadnij, dlaczego właśnie je wybrałeś/wybrałaś.
Wydarzenia do wyboru, związane z żądaniami niemieckimi.
211
Ćwiczenie 5
Przeanalizuj poniższe dane statystyczne i wykonaj polecenia.
RPN5kowtdAO8n
Rn9NVPqKAPE73
R11H0kZ3R6CCV
Porównaj, jaki procent budżetu poszczególne kraje przeznaczały na cele wojenne. Zastanów się, ile w ostatecznym rachunku w porównaniu z III Rzeszą wydawała na uzbrojenie armii Polska. Czy mogło to być wystarczające?
Wysiłek finansowy Polski na cele wojenne był bardzo duży, ale suma przeznaczana na dozbrojenie armii w porównaniu z Niemcami wciąż była za niska, dlatego istniała konieczność odwoływania się do pomocy ludności cywilnej.
31
Ćwiczenie 6
W ostatnich latach wielką uwagę publicystów i historyków przyciąga końcowy okres istnienia niepodległej Rzeczypospolitej, zwłaszcza dwa miesiące wakacji letnich. Twórcy wystawy zorganizowanej w Sopocie w 2019 r. nadali jej tytuł Cisza przed burzą… Ostatnie lato II RP. Wyjaśnij ten tytuł, odwołując się do realiów epoki. Załóżmy, że chcesz sam/sama podjąć się zorganizowania wystawy poświęconej tematyce społeczeństwa polskiego w ostatnich miesiącach przed wybuchem II wojny światowej. Wystawa ta byłaby przeznaczona dla twoich rówieśników.
R1FL1XVsX4rJe
Zastanów się, w jakich okolicznościach używa się powiedzenia „cisza przed burzą”. Jakie aspekty życia interesowałyby cię najbardziej? Czy skupiłbyś/skupiłabyś się na życiu codziennym, czy raczej na „wielkich sprawach” toczących się obok zwykłych obywateli?
„Cisza przed burzą” oznacza, że wszystko zastygło w oczekiwaniu na ostateczne rozstrzygnięcie. Ludzie korzystali z wakacji, ale podskórnie czuli zbliżającą się nawałnicę. Wystawa mogłaby być poświęcona życiu codziennemu. Przykładowy tytuł: Jeszcze żyjemy. Nadzieje, które rozsypały się w pył.
31
Ćwiczenie 7
Wróć do artykułu prasowego zamieszczonego w ćwiczeniu 3 i oceń jego wiarygodność. Oceń, czy zawartym w nim informacjom można bez zastrzeżeń ufać. Swoje stanowisko uzasadnij.
R1RkQxNodKVDt
Zwróć uwagę na to, kiedy powstał ten artykuł, i zastanów się, jaki cel przyświecał jego autorowi.
Artykuł miał przede wszystkim podtrzymać Polaków na duchu w obliczu zbliżającej się wojny oraz skłonić ich do większej ofiarności, dlatego pewne informacje mogły być wyolbrzymione.
31
Ćwiczenie 8
Przeanalizuj poniższe plakaty i określ, do czego i za pomocą jakich elementów graficznych odwoływali się ich twórcy, by zachęcić społeczeństwo do zwiększonego wysiłku mobilizacyjnego.
Zapoznaj się z opisami poniższych plakatów i określ, do czego i za pomocą jakich elementów graficznych odwoływali się ich twórcy, by zachęcić społeczeństwo do zwiększonego wysiłku mobilizacyjnego.
RlUtskGwFPq9t
RjPrXu8ePWs1c
RuIPQP7hJjWCP
Zwróć uwagę na hasła oraz na motywy historyczne.
Twórcy plakatów wykorzystali motywy skrzydeł husarskich i miecza grunwaldzkiego oznaczających zwycięstwo, żeby przypomnieć o chwilach chwały w historii Polski. Nawiązali również do jedności społeczeństwa polskiego w obliczu zagrożenia i użycia siły.
31
Ćwiczenie 9
Napisz odezwę zachęcającą do wysiłku finansowego społeczeństwa polskiego na rzecz zwiększenia obronności kraju i dozbrojenia armii polskiej.
R1cU5qdD7Wvjm
Zwróć uwagę na zagrożenia Polski i ewentualne konsekwencje inwazji nazistowskiej. Pamiętaj, żeby twoja wypowiedź miała charakter sugestywny.
Elementy, które powinny zostać uwzględnione, to: odwoływanie się do jedności, ewentualne konsekwencje najazdu niemieckiego (z nawiązaniem do ideologii); można odwołać się do tradycji stosunków z Niemcami.