1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Uporządkuj wymienione wydarzenia w kolejności chronologicznej.

RnRVDLIpz53iy
Elementy do uszeregowania: 1. abdykacja Dioklecjana, 2. podział imperium w ramach tetrarchii, 3. upadek tetrarchii, 4. bitwa przy moście Mulwijskim, 5. ostatnie masowe prześladowania chrześcijan, 6. ogłoszenie edyktu mediolańskiego, 7. sobór nicejski I, 8. bitwa pod Chryzopolis
1
Ćwiczenie 2

Powiąż pojęcie historyczne z jego definicją.

R15vnT9RznDhm
A. kolonat Możliwe odpowiedzi: 1. rzymskie wojska przygraniczne, 2. system dzierżawienia ziemi latyfundialnej przez drobnych rolników, 3. rzymskie wojska rezerwowe, 4. system rządów w późnym Cesarstwie Rzymskim wprowadzony przez Dioklecjana, polegający na równoległych rządach czterech cesarzy. B. tetrarchia Możliwe odpowiedzi: 1. rzymskie wojska przygraniczne, 2. system dzierżawienia ziemi latyfundialnej przez drobnych rolników, 3. rzymskie wojska rezerwowe, 4. system rządów w późnym Cesarstwie Rzymskim wprowadzony przez Dioklecjana, polegający na równoległych rządach czterech cesarzy. C. limitanei Możliwe odpowiedzi: 1. rzymskie wojska przygraniczne, 2. system dzierżawienia ziemi latyfundialnej przez drobnych rolników, 3. rzymskie wojska rezerwowe, 4. system rządów w późnym Cesarstwie Rzymskim wprowadzony przez Dioklecjana, polegający na równoległych rządach czterech cesarzy. D. comitatenses Możliwe odpowiedzi: 1. rzymskie wojska przygraniczne, 2. system dzierżawienia ziemi latyfundialnej przez drobnych rolników, 3. rzymskie wojska rezerwowe, 4. system rządów w późnym Cesarstwie Rzymskim wprowadzony przez Dioklecjana, polegający na równoległych rządach czterech cesarzy.
1
Ćwiczenie 3

Odwołując się do własnej wiedzy oraz cytowanej definicji, wskaż, które z wymienionych niżej elementów „systemu konstantyńskiego” przetrwały upadek świata starożytnego.

Słownik internetowy PWN

Feudalizm – system społeczno‑gospodarczy w średniowiecznej Europie, w którym istniała zależność wasali od seniorów i chłopów od feudałów.

PWN Źródło: Słownik internetowy PWN, dostępny w internecie: sjp.pwn.pl, hasło: feudalizm.
R1DJC1rdvp8Iu
Odwołując się do wiedzy własnej oraz cytowanej definicji, wskaż które z wymienionych niżej elementów „systemu konstantyńskiego” przetrwał upadek świata starożytnego. Możliwe odpowiedzi: 1. kolonat, 2. edykt mediolański, 3. dominat, 4. niedziela jako dzień wolny
Źródło: dostępny w internecie: https://sjp.pwn.pl/sjp/feudalizm;2557765.html).
21
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij symboliczne znaczenie zamieszczonego niżej XVII‑wiecznego obrazu autorstwa Petera Paula Rubensa, który przedstawia Konstancjusza, ojca Konstantyna Wielkiego, przekazującego władzę synowi.

R1bCbXY8oZQtx
Peter Paul Rubens, Konstancjusz mianuje Konstantyna swoim następcą, 1622 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RcMWD2bxSiK5g
Twoja odpoiwedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z opisem monety z czasów panowania Konstantyna Wielkiego. Który element  według ciebie wskazuje, że została ona wybita po bitwie na moście Mulwijskim? Uzasadnij swój wybór.
Zapoznaj się z opisem monety z czasów panowania Konstantyna Wielkiego. Który element  według ciebie wskazuje, że została ona wybita po bitwie na moście Mulwijskim? Uzasadnij swój wybór.
Rh842eQdH88fT
Zdjęcie przedstawia awers i rewers monety. Na awersie widoczna jest twarz cesarza Konstantyna w wieńcu laurowym. Na rewersie widzimy Chrystogram w postaci złączonych dwóch pierwszych liter wyrazu Chrystus w języku greckim nad proporcem wbitym w wijącego się węża.
RmveTk7kwZNql
Twoje uzasadnienie (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 6

Jeśli za fakt historyczny uznaje się informację potwierdzoną w dwóch niezależnych źródłach, to jakie trzy informacje przekazane w tekstach A i B można uznać za fakty?

Tekst A

Zosimos Nowa historia

W ten sposób władza cesarska przeszła w ręce Konstantyna i Licyniusza. Nie minęło wiele czasu, a doszło między nimi do sporów. Licyniusz nie był winien, Konstantyn zaś jak zwykle nie dotrzymywał układów i chciał odłączyć kilka ludów znajdujących się pod panowaniem Licyniusza. Kiedy ich wrogość stała się jawna, obaj zgromadzili wojska i stanęli do walki.

Nowa historia Źródło: Zosimos, Nowa historia, ks. II, XVIII.

Tekst B

Euzebiusz z Cezarei Historia kościelna

Lecz zawiść, pełna nienawiści do dobrego, i demon, w złem rozmiłowany, nie mógł na takie spoglądać widowisko. Tak samo i dla Licyniusza zgoła nie wystarczało to, co spotkało wyżej wymienionych tyranów, by go nauczyć rozumu i rozsądku. Aczkolwiek w swych rządach pełnem cieszył się powodzeniem, chociaż dostąpił godności zajmowania drugiego po Wielkim Konstantynie miejsca, tudzież zaszczytu powinowactwa i najdostojniejszego pokrewieństwa, nie dbał o to, by go w dobrem naśladować, ale poszedł z zapałem za tyranów bezbożnych niegodziwą przewrotnością. Z nienawiści do swego największego dobroczyńcy wydał mu wojnę zbrodniczą i niezwykle zaciekłą, depcząc natury prawa, niepomny w swem sercu na przysięgi, na krew ani na zawarte umowy. Dał mu bowiem Konstantyn, jako najlepszy z cesarzy, dowód szczerej swej życzliwości.

Historia kościelna Źródło: Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, ks. X, 7.
R1UoVPLz7s4I1
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Podczas obrad soboru nicejskiego I jednym z głównych punktów spornych była tzw. kontrowersja ariańska. Na podstawie zamieszczonej niżej jej definicji (tekst A) udowodnij, że ustalone na tymże soborze credo (wyznanie wiary; tekst B) wyraża potępienie tejże kontrowersji.

Tekst A

Ariańska kontrowersja, spór w chrześcijaństwie o stosunek łączący Syna Bożego i Boga Ojca. Wywołała go na pocz. lat 20. IV w. nauka aleksandryjskiego kapłana Ariusza, który głosił, że Syn Boży nie jest równy Bogu Ojcu, gdyż został przez niego stworzony, a zatem nie jest przedwieczny jak Ojciec.

c1 Cytat za: Słownik kultury antycznej, red. R. Kulesza, Warszawa 2012, s. 63.

Tekst B

Wyznanie wiary

Wierzymy w jednego Boga Ojca Wszechmogącego, Stworzyciela wszystkich rzeczy widzialnych i niewidzialnych. I w jednego Pana Jezusa Chrystusa, Syna Bożego zrodzonego z Ojca, jednorodzonego, to jest z istoty Ojca, Boga z Boga, Światłość ze Światłości, Boga prawdziwego, zrodzonego, a nie uczynionego, współistotnego Ojcu, przez którego wszystko się stało, co jest w niebie i co jest na ziemi.

c2 Źródło: Wyznanie wiary.
RrE8oHQ4bxjYU
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z opisem średniowiecznego fresku z 1247 r. (źródło A) . Przedstawiono tu papieża Sylwestra I (zm. 335 r.) oraz Konstantyna Wielkiego. Oceń, czy dzieło to ilustruje ideę dominatu (źródło B)? Uzasadnij odpowiedź. 
Zapoznaj się z opisem średniowiecznego fresku z 1247 r. (źródło A) . Przedstawiono tu papieża Sylwestra I (zm. 335 r.) oraz Konstantyna Wielkiego. Oceń, czy dzieło to ilustruje ideę dominatu (źródło B)? Uzasadnij odpowiedź. 

Źródło A

R1XPzbK16zfsL
W wyciągniętej dłoni Konstantyna widzimy tzw. frygium (frygierz), cesarskie nakrycie głowy.
Źródło: San Silvestro Chapel, domena publiczna.

Źródło B

Słownik kultury antycznej

Dominat stanowił formę ustroju, w którym cesarz miał władzę absolutną nad wszystkimi mieszkańcami imperium.

kultura antyczna 2 Źródło: Słownik kultury antycznej, red. Ryszard Kulesza, Warszawa 2012, s. 145.
R96DtR7JSbHyK
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).