Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tekst A

Bertrand Russel Dlaczego nie jestem chrześcijaninem?

Nie ma powodu, dla którego świat nie mógłby zacząć istnień bez przyczyny; ani też z drugiej strony nie ma żadnej racji, dlaczego by nie miał istnieć zawsze. Nie ma powodu do przypuszczenia, że świat w ogóle miał początek. Myśl, że rzeczy muszą mieć początek, zawdzięczamy w rzeczywistości ubóstwu naszej wyobraźni.

1 Źródło: Bertrand Russel, Dlaczego nie jestem chrześcijaninem?, tłum. A. Kurlandzka, Zielona Góra 1999, s. 3.
1
Pokaż ćwiczenia:
RjwuNotX8SIDs1
Ćwiczenie 1
Rozpoznaj i zaznacz argument za istnieniem Boga, z którym polemizuje w tekście A Russel. Możliwe odpowiedzi: 1. argument kosmologiczny, 2. argument ontologiczny, 3. argument teleologiczny, 4. argument moralny
Rdoi1rep8qhVs1
Ćwiczenie 2
Ułóż rozsypane elementy tak, by zrekonstruować pięć dowodów na istnienie Boga zebranych przez Tomasza. Pierwsza droga
1. jest poruszane przez coś innego, 2. koniecznego, 3. w nieskończoność, 4. porządek, 5. Istnieją stopnie bytu, 6. pierwsza przyczyna, 7. Istnieje Pierwszy Poruszyciel, 8. bez przyczyny, 9. konieczne, 10. Istnieje ruch, 11. nie być niczego, 12. celu.
Wszystko, co się porusza, 1. jest poruszane przez coś innego, 2. koniecznego, 3. w nieskończoność, 4. porządek, 5. Istnieją stopnie bytu, 6. pierwsza przyczyna, 7. Istnieje Pierwszy Poruszyciel, 8. bez przyczyny, 9. konieczne, 10. Istnieje ruch, 11. nie być niczego, 12. celu.
W łańcuchu poruszycieli nie należy postępować 1. jest poruszane przez coś innego, 2. koniecznego, 3. w nieskończoność, 4. porządek, 5. Istnieją stopnie bytu, 6. pierwsza przyczyna, 7. Istnieje Pierwszy Poruszyciel, 8. bez przyczyny, 9. konieczne, 10. Istnieje ruch, 11. nie być niczego, 12. celu.
1. jest poruszane przez coś innego, 2. koniecznego, 3. w nieskończoność, 4. porządek, 5. Istnieją stopnie bytu, 6. pierwsza przyczyna, 7. Istnieje Pierwszy Poruszyciel, 8. bez przyczyny, 9. konieczne, 10. Istnieje ruch, 11. nie być niczego, 12. celu.

Druga droga
W otaczającym nas świecie istnieją rzeczy.
Nic nie może istnieć 1. jest poruszane przez coś innego, 2. koniecznego, 3. w nieskończoność, 4. porządek, 5. Istnieją stopnie bytu, 6. pierwsza przyczyna, 7. Istnieje Pierwszy Poruszyciel, 8. bez przyczyny, 9. konieczne, 10. Istnieje ruch, 11. nie być niczego, 12. celu.
W łańcuchu przyczyn nie należy postępować w nieskończoność.
Istnieje więc 1. jest poruszane przez coś innego, 2. koniecznego, 3. w nieskończoność, 4. porządek, 5. Istnieją stopnie bytu, 6. pierwsza przyczyna, 7. Istnieje Pierwszy Poruszyciel, 8. bez przyczyny, 9. konieczne, 10. Istnieje ruch, 11. nie być niczego, 12. celu.

Trzecia droga
Rzeczy, które istnieją w świecie, powstają i giną. Są zatem możliwe, lecz nie 1. jest poruszane przez coś innego, 2. koniecznego, 3. w nieskończoność, 4. porządek, 5. Istnieją stopnie bytu, 6. pierwsza przyczyna, 7. Istnieje Pierwszy Poruszyciel, 8. bez przyczyny, 9. konieczne, 10. Istnieje ruch, 11. nie być niczego, 12. celu.
Jeśli wszystko, co istnieje, jest możliwe, oznacza to, że mogłoby 1. jest poruszane przez coś innego, 2. koniecznego, 3. w nieskończoność, 4. porządek, 5. Istnieją stopnie bytu, 6. pierwsza przyczyna, 7. Istnieje Pierwszy Poruszyciel, 8. bez przyczyny, 9. konieczne, 10. Istnieje ruch, 11. nie być niczego, 12. celu. Wiemy jednak, że coś istnieje.
A zatem musi istnieć coś 1. jest poruszane przez coś innego, 2. koniecznego, 3. w nieskończoność, 4. porządek, 5. Istnieją stopnie bytu, 6. pierwsza przyczyna, 7. Istnieje Pierwszy Poruszyciel, 8. bez przyczyny, 9. konieczne, 10. Istnieje ruch, 11. nie być niczego, 12. celu, by wyjaśnić, dlaczego coś faktycznie istnieje.

Czwarta droga
Rzeczy, które istnieją, są lepsze lub gorsze.
1. jest poruszane przez coś innego, 2. koniecznego, 3. w nieskończoność, 4. porządek, 5. Istnieją stopnie bytu, 6. pierwsza przyczyna, 7. Istnieje Pierwszy Poruszyciel, 8. bez przyczyny, 9. konieczne, 10. Istnieje ruch, 11. nie być niczego, 12. celu.
Musi więc istnieć najwyższy stopień hierarchii, w zależności od czego istnieje całość bytu.

Piąta droga
W przyrodzie panuje 1. jest poruszane przez coś innego, 2. koniecznego, 3. w nieskończoność, 4. porządek, 5. Istnieją stopnie bytu, 6. pierwsza przyczyna, 7. Istnieje Pierwszy Poruszyciel, 8. bez przyczyny, 9. konieczne, 10. Istnieje ruch, 11. nie być niczego, 12. celu.
Wynika on z faktu, że wszystko, co istnieje, dąży do swojego 1. jest poruszane przez coś innego, 2. koniecznego, 3. w nieskończoność, 4. porządek, 5. Istnieją stopnie bytu, 6. pierwsza przyczyna, 7. Istnieje Pierwszy Poruszyciel, 8. bez przyczyny, 9. konieczne, 10. Istnieje ruch, 11. nie być niczego, 12. celu.
Musi istnieć więc ktoś, kto ustanowił cele w przyrodzie.
Rnd0Tebx8vLHT1
Ćwiczenie 3
Jakimi argumentami posługuje się w swoim rozumowaniu Tomasz? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. kosmologicznym, 2. z celowości, 3. moralnym, 4. ontologicznym

Tekst B

Bertrand Russel Dlaczego nie jestem chrześcijaninem?

Następnym argumentem jest argument celowości. Jest on dobrze znany: wszystko na świecie jest urządzone tak, żebyśmy mogli żyć na nim; gdyby świat był choć trochę odmienny, nie potrafilibyśmy tego czynić. […] 

Wszyscy znamy uwagę Woltera, że najwidoczniej nos został ukształtowany tak, aby pasował do okularów. Ten rodzaj parodii okazał się bardziej uzasadniony, niż to się mogło wydawać w XVIII wieku, ponieważ od czasów Darwina rozumiemy znacznie lepiej, dlaczego żyjące istoty są przystosowane do swego otoczenia.

Nie środowisko zostało stworzone dla ich rozwoju, ale one same rozwinęły się odpowiednio do warunków, i to jest podstawą przystosowania się. Nie ma w tym żadnego dowodu celowości. Gdy przyjrzymy się bliżej argumentowi celowości, to wyda się nam rzeczą zdumiewającą, że ludzie mogą wierzyć, iż ten świat ze wszystkim, co zawiera, ze wszystkimi swoimi brakami jest najlepszy, na jaki wszechpotęga i wszechwładza w ciągu milionów lat mogły się zdobyć. Doprawdy, nie mogę w to uwierzyć. Czy sądzicie, że gdybyście byli wszechpotężni i wszechwiedzący, a nadto mieli miliony lat do udoskonalenia waszego świata, to nie moglibyście wytworzyć nic lepszego od Ku‑Klux‑Klanu [i] faszystów […]?

Doprawdy, nie imponują mi zbytnio ludzie, którzy oświadczają: „Spójrzcie na mnie! Jestem tak wspaniałym tworem, że wszechświat musiał mieć jakiś cel”. Nie, wspaniałość tych ludzi wcale mnie nie olśniewa. Dlatego uważam, że argument celowości jest bardzo marny.

Prócz tego, jeśli uznajemy zwykłe prawa naukowe, musimy przypuścić, że życie w ogóle, a życie ludzkie w szczególności, wygaśnie w pewnej chwili na naszej planecie; jest ono tylko nieudaną próbą; jest to jedna z faz rozpadu systemu słonecznego. W pewnym stadium tego rozpadu temperatura oraz inne warunki sprzyjają powstaniu protoplazmy i na krótki okres w istnieniu całego sytemu słonecznego pojawia się życie. Patrząc na Księżyc widzimy stan, do którego zdąża Ziemia - coś martwego, zimnego, bez życia. […]

2 Źródło: Bertrand Russel, Dlaczego nie jestem chrześcijaninem?, tłum. A. Kurlandzka, Zielona Góra 1999, s. 5.
R1dKPuKbtmdnd1
Ćwiczenie 4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ruva1kw7yehsc21
Ćwiczenie 5
Zdecyduj, czy te odnoszące się do tekstu B stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe. Z argumentu teleologicznego (z celowości) wynika, że środowisko naturalne zostało ukształtowane w taki sposób, by mogły w nim funkcjonować istoty żywe. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Russel twierdzi, że istoty żywe musiały dostosować się do warunków panujących w środowisku naturalnym, by móc w nim funkcjonować. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Argument Russela jest zgodny z teorią ewolucji Darwina. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Argument z celowości jest zgodny z teorią ewolucji Darwina. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Argument teleologiczny (z celowości) zakłada, że świat, który nas otacza jest najlepszym z możliwych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Według Russela żyjemy w najlepszym z możliwych światów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wygaśnięcie życia na Ziemi potwierdza założenia argumentu teleologicznego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wygaśnięcie życia na Ziemi przeczy założeniom argumentu teleologicznego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 6

Sformułuj założenia argumentu z celowości, do których w polemicznym tonie odnosi się w każdym z przytoczonych fragmentów Russel.

RGOGBAQ0Zkl7s
1. „Nie środowisko zostało stworzone dla ich rozwoju, ale one same rozwinęły się odpowiednio do warunków, i to jest podstawą przystosowania się”. (Uzupełnij). 2. „Czy sądzicie, że gdybyście byli wszechpotężni i wszechwiedzący, a nadto mieli miliony lat do udoskonalenia waszego świata, to nie moglibyście wytworzyć nic lepszego od Ku-Klux-Klanu [i] faszystów […]?” (Uzupełnij).
R3ynHiUY650tO3
Ćwiczenie 7
Które stanowisko filozoficzne wchodzi w bezpośrednią sprzeczność z argumentem kosmologicznym? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. naturalizm, 2. woluntaryzm, 3. finalizm, 4. teizm
31
Ćwiczenie 8

Zajmij stanowisko w sporze o istnienie Boga. Postaw tezę, odnieś się polemicznie do wybranego argumentu, który jest z nią niezgodny, a następnie przedstaw argument na poparcie twojego stanowiska. W pracy możesz odwoływać się zarówno do znanych ci stanowisk filozoficznych, jak i argumentów naukowych, własnych obserwacji i przykładów.

R1LTiwjLgFjMd
(Uzupełnij).