Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1GGZcLvCS0IC1
Ćwiczenie 1
Na podstawie fragmentów artykułu Adama Łukaszewicza zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” zaznacz nieprawdziwe sytuacje opisywane przez Bolesława Prusa w powieści Faraon. Możliwe odpowiedzi: 1. piramidy Starego Państwa budowali niewykwalifikowani chłopi, 2. polowanie było ulubioną rozrywką faraonów, 3. chłopi egipscy przypominali swym położeniem europejskich chłopów pańszczyźnianych, 4. pod posągiem Sfinksa znajdowała się świątynia, 5. jazda wierzchem na koniu była znana w Egipcie Ramassydów, 6. ubrania Egipcjanek bywały haftowane, 7. w starożytnym Egipcie istniała tajna organizacja kapłanów, 8. na dziedzińcach pałaców faraonów znajdowały się fontanny
11
Ćwiczenie 2

Na podstawie fragmentów książki Elżbiety Lubczyńskiej‑Jeziornej zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” oraz znajomości lektury wyjaśnij, na czym opierała się przewaga kapłanów nad Ramzesem.

R1BUvGoEhHLCH
(Uzupełnij).
R1FbfcLRqRrD811
Ćwiczenie 3
Na podstawie fragmentów artykułu Adama Łukaszewicza (sekcja „Przeczytaj”) uzupełnij poprawnie zdania. Adam Łukaszewicz w artykule O „Faraonie” Bolesława Prusa zauważa, że impulsem do napisania powieści mogły być wydarzenia mające miejsce w (tu wybierz: Królestwie Polskim / imperium rosyjskim). Niektórzy ówcześni czytelnicy książki zakładali, że Ramzes XIII to (tu wybierz: Mikołaj I / Mikołaj II), a Herhor to (tu wybierz: Konstantin Pobiedonoscew / car Aleksander III). Prus rozważał w Faraonie przede wszystkim (tu wybierz: sprawę polską / sprzeczności dotyczące władzy despotycznej). Zdaniem badacza władca egipski (tu wybierz: był / nie był) bardziej absolutny od cara Rosji, ale okazał się bezbronny wobec działań swoich przeciwników. (tu wybierz: We wszystkich / W niektórych) opisach konfliktów społecznych w Faraonie można znaleźć aluzje do problemów współczesnych Prusowi. To (tu wybierz: wystarczy / nie wystarczy), żeby jednoznacznie uznać, że powieść jest utworem alegorycznym.
RX8S4pcsvjq9l11
Ćwiczenie 4
Na podstawie fragmentów artykułu Franciszka Ziejki (Multimedium) oceń prawdziwość stwierdzeń. Bolesław Prus opublikował Faraona w „Tygodniku Ilustrowanym” w 1895 roku. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Powieść Prusa zaczęła cieszyć się zainteresowaniem krytyki literackiej dopiero po II wojnie światowej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Powojenni badacze wskazali już wszystkie możliwe interpretacje dzieła Prusa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podczas pracy nad Faraonem autor mógł korzystać z publikacji słynnych egiptologów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nie można uznać, że Faraon jest powieścią alegoryczną. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prus wprowadził do świata powieściowego zabytki egipskiego piśmiennictwa oraz idee współczesne autorowi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Za jedno z przesłań powieści można uznać, że władzę trzyma ten, kto ma wiedzę i pieniądze. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Faraon dowodzi, że Prus był jedynie znakomitym pisarzem historycznym. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 5

Porównaj fragmenty wypowiedzi Adama Łukaszewicza i Franciszka Ziejki na temat odniesień Faraona do czasów Bolesława Prusa. Odpowiedz, czy badacze uwypuklają te same kwestie? Uzasadnij swoją wypowiedź, przywołując odpowiedni cytat.

Adam Łukasiewicz O „Faraonie” Bolesława Prusa – starożytny Egipt i kontekst polski

Prus niewątpliwie rozważa w Faraonie nie tyle sprawę polską, ile sprzeczności będące udziałem władzy despotycznej. […] Można się w niektórych opisach konfliktów społecznych w Faraonie dopatrzyć aluzji do problemów współczesnych Prusowi. Jednak nie wystarczy to do stwierdzenia, że powieściowy Egipt to Polska w przebraniu.

Związki Faraona z rzeczywistością współczesną pisarzowi są niewątpliwe. Aluzji do okresu, w którym Prus żył i tworzył, nie brakuje. […] Jednak Faraon nie jest powieścią ani o Polsce, ani o Rosji, ale powieścią o Egipcie oraz o przemijaniu i o roli przypadku, o klęsce wzniosłych ideałów i tryumfie zła, a także miejscami powieścią o pięknie świata i o zaletach pracy na rzecz mądrości.

5 Źródło: Adam Łukasiewicz, O „Faraonie” Bolesława Prusa – starożytny Egipt i kontekst polski, „Pamiętnik Literacki” 2017, nr 2, s. 49–50.
Franiszek Ziejka „Faraon” w kręgu spraw polskich

Jest Faraon powieścią o Egipcie z czasów Ramzesa XII i Ramzesa XIII. Jest powieścią o państwie i władzy. Jest dogłębną analizą struktury władzy, praw społecznych i politycznych. Wsparty na tym rusztowaniu gmach powieściowy zaskakuje solidnością wykonania. […] Z drugiej strony wiemy, że w tkankę Faraona wtargnęły współczesne pisarzowi teorie moralne i społeczne, by wspomnieć choćby o silnie akcentowanym tutaj kulcie naukiwiedzy, o pochwałach Prusowych idei użyteczności, czy też o jego rozważaniach o szczęściu.

1 Źródło: Franiszek Ziejka, „Faraon” w kręgu spraw polskich, [w:] Literackie wizje i re-wizje, red. Marian Stępień, Wacław Walecki, Warszawa 1980, s. 126.
RRcaIJz7ypICP
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wiek XIX wieku przyniósł fascynację starożytnym Egiptem widoczną także w malarstwie. Wskaż obraz, który twoim zdaniem koresponduje z nastrojem opisanym w cytowanym fragmencie powieści Bolesława Prusa Faraon.

Bolesław Prus Faraon

Przed pierwszą z rana, która odpowiada naszej godzinie szóstej, wzgórza pustynne przybrały kolor fioletowy. Spoza nich wychyliło się słońce. Ziemię Gosen zalała różowość, a miasteczka, świątynie, pałace magnatów i lepianki chłopów wyglądały jak iskry i płomienie, w jednej chwili zapalone wśród zieloności.

Niebawem zachodni horyzont oblała barwa złota. I zdawało się, ze zieloność ziemi Gosen rozpływała się w złocie, a niezliczone kanały, zamiast wody, toczą roztopione srebro. Ale wzgórza pustyni zrobiły się jeszcze mocniej fioletowymi, rucając długie cienie na piaski i czarność na rośliny.

7 Źródło: Bolesław Prus, Faraon, Warszawa 1949, s. 19.
RvhZUkMR1ekJp
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6
R9v4AkfN2HryI2
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Opisz zaprojektowaną przez Edwarda OkuniaOkunEdwarda Okunia w 1914 roku kartę tytułową powieści Bolesława Prusa.

R10vdY4MCLqfv
Edward Okuń, Ramzes XIII (karta tytułowa do Faraona Bolesława Prusa), karta pocztowa, 1914
Źródło: Pinakoteka, domena publiczna.
R1W9wB4jra9oa
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z opisem okładki powieści Faraon według projektu Edwarda Okunia. Następnie odpowiedz na pytanie: czy twoim zdaniem oddaje charakter powieści Prusa? Jaki wizerunek faraona przedstawia?

Okładka powieści Faraon według projektu Edwarda Okunia ma układ wertykalny (pionowy). Jej centralną część wypełnia intensywne czerwone tło na którym widnieje wizerunek faraona ujętego z profilu (jak na przedstawieniach egipskich), obejmowanego przez boga Horusa pod postacią czarnego sokoła. W wyciągniętej lewej ręce władca trzyma miecz – insygnium władzy. Część środkowa przedstawienia została ujęta dwoma elementami, które dodatkowo eksponują wizerunek władcy. W całości przedstawienia dominuje królewska czerwień oraz mocna plama czerni (sokół‑Horus). Dodatkowym elementem kolorystycznym jest zieleń – symbol siły witalnej, wiązanej z wylewaniem Nilu i odradzaniem się życia.

R15Wt7DJ7rIH1
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentami artykułu Karoliny Dzimiry‑Zarzyckiej na temat powstania dwóch prac Edwarda Okunia. Odnosząc się do ustaleń Zarzyckiej, porównaj zaprojektowaną przez artystę tytułową kartę powieści Bolesława Prusa i litografięlitolitografię przedstawiającą wizerunek Józefa Piłsudskiego.

Karolina Dzimira-Zarzycka Co łączy Józefa Piłsudskiego z Ramzesem XIII? Litografia Edwarda Okunia ze zbiorów Muzeum Niepodległości w Warszawie

W 1919 roku Edward Okuń stworzył dwa niemal identyczne portrety Józefa Piłsudskiego: obraz olejny oraz litografię z hasłem „Oddaj głos na No 1 / Pomożesz dziełu tworzenia potężnej Polski!”, reprodukowaną jako druk propagandowy. […]

Co ten portret może mieć wspólnego z egipskim władcą? Otóż kilka lat wcześniej, w 1913 roku wydawnictwo Gebethner i Wolff zamówiło u Okunia serię ilustracji do Faraona Bolesława Prusa – powieści opowiadającej o fikcyjnych losach Ramzesa XIII – i było gotowe nawet opłacić artyście wycieczkę do Egiptu. Okuń skorzystał z tej oferty i wybrał się w podróż, podczas której odwiedził m.in. Kair, Teby i Memfis. Poznawał tam egipską sztukę i szukał artystycznych inspiracji. W efekcie przygotował ponad 20 ilustracji do powieści, stylizowanych na malowidła z czasów starożytnego Egiptu. Ostatecznie jednak wydawnictwo nie wykorzystało jego prac – plany pokrzyżował prawdopodobnie wybuch I wojny światowej.

6 Źródło: Karolina Dzimira-Zarzycka, Co łączy Józefa Piłsudskiego z Ramzesem XIII? Litografia Edwarda Okunia ze zbiorów Muzeum Niepodległości w Warszawie, dostępny w internecie: https://www.historiaposzukaj.pl/wiedza,obiekty,472,obiekt_pilsudski_jako_faraon.html [dostęp 26.11.2011 r.].
RDv0bnIT113RU
(Uzupełnij).
Okun
lito