Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RSuqDygfZXjve1
Ćwiczenie 1
Wybierz prawidłową odpowiedź. W którym wieku po raz pierwszy użyto terminu „geografia”? Możliwe odpowiedzi: 1. na przełomie trzeciego i drugiego wieku przed nasza erą, 2. w czwartym wieku naszej ery, 3. na przełomie drugiego i trzeciego wieku naszej ery.
RAt606XbjdNLh1
Ćwiczenie 2
Wskaż prawidłową odpowiedź. Co opisywał grecki uczony z Cyreny? Możliwe odpowiedzi: 1. Ziemię, 2. życie ludzi, 3. morza i oceany
R1FD7PALxcnwn1
Ćwiczenie 3
Dopasuj. Przedmiotem badań współczesnej geografii jest przede wszystkim środowisko przyrodnicze oraz społeczno-gospodarcza działalność człowieka. Co dokładnie można badać w geografii? Dopasuj wymienione zagadnienia do badań w zakresie środowiska przyrodniczego lub społeczno-gospodarczej działalności człowieka. Możliwe odpowiedzi: 1. lesistość, 2. gleby, 3. ochrona środowiska, 4. urbanizacja, 5. oceany i morza, 6. przemysł, 7. klimat, 8. ekologia W zakresie środowiska przyrodniczego: (Tu uzupełnij) W zakresie społeczno-gospodarczej działalności człowieka: (Tu uzupełnij)
RNqsjasF6vSgd2
Ćwiczenie 4
Wymień zależności między różnorodnością środowiska przyrodniczego a działalnością społeczną i gospodarczą człowieka. Jak one na siebie wpływają? Podaj przykład.
R1DiNpF4vw06K2
Ćwiczenie 5
Poznałeś prekursorów nauk geograficznych. Są to Karol Ritter oraz Alexander Humboldt. Dopasuj nazwisko każdego z nich z odpowiednim zakresem badań. Możliwe odpowiedzi: 1. związki człowieka z przyrodą, 2. rozwój gospodarki, 3. zjawiska i procesy zachodzące w środowisku przyrodniczym, 4. struktura środowiska przyrodniczego Ziemi
R7PbomQ8fAv8p2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij definicję geografii napisaną przez polskiego geografa Jana Flisa. Geografia to nauka o powłoce (Tu uzupełnij), jej przestrzennym zróżnicowaniu pod względem przyrodniczym i (Tu uzupełnij)- gospodarczym, oraz o związkach, jakie zachodzą między poszczególnymi zjawiskami (Tu uzupełnij) a zjawiskami społeczno-gospodarczymi.
21
Ćwiczenie 7

Obroń tezę: klimat ma duży wpływ na glebę. Wytłumacz, dlaczego klimat ma wpływ na glebę. Z których dyscyplin wiedzy skorzystasz?

RbcCj8QEJNTjk
Argumenty (Uzupełnij) Dyscypliny wiedzy (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8
R12lUtEw1yQPX1
Wymień sfery Ziemi i podaj trzy przykłady ich przenikania się.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/.
R19dyyw9SOlz01
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 8
R1EiGPUfFyKVS
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Udowodnij interdyscyplinarności nauk geograficznych na przykładzie zagospodarowywania nowej przestrzeni miejskiej. Wskaż nauki, z których wiedzę czerpią poszczególni specjaliści (może być ich wiele).

Rnb89V15n09EB
urbanista (Uzupełnij). ekonomista (Uzupełnij). klimatolog (Uzupełnij). statystyk (Uzupełnij).