Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Ułóż podane wydarzenia w ciągu chronologicznym.

RUOdNpTTkBmg6
Elementy do uszeregowania: 1. początek II wojny burskiej, 2. przejęcie władzy przez Wilhelma II, 3. dymisja Bismarcka, 4. ustanowienie francuskiego protektoratu w Maroku, 5. zawarcie sojuszu z Austro-Węgrami (tzw. dwuprzymierza), 6. zjednoczenie Niemiec
1
Ćwiczenie 2

Wybierz spośród poniższych stwierdzeń te, które odnoszą się do czasów panowania cesarza niemieckiego Wilhelma II.

RkboUL2UFtVa6
Możliwe odpowiedzi: 1. przeciwdziałanie zawarciu sojuszu między Rosją a Francją, 2. łagodzenie nieporozumień z Francją z obawy przed rewanżyzmem ze strony tego państwa, 3. umocnienie sojuszu z Austro-Węgrami, 4. przeciwdziałanie eskalacji konfliktu między Rosją a Austro-Węgrami na Bałkanach, 5. rozbudowa floty pasażerskiej, 6. działania mające na celu ograniczenie praw mniejszości narodowych i religijnych na terenie Niemiec, 7. działania mające na celu wzrost wpływów ekonomicznych i politycznych w zachodniej Europie, 8. prowadzenie polityki imperialnej, 9. dążenie do uzyskania statusu mocarstwa
21
Ćwiczenie 3

Przeanalizuj poniższą mapę, a następnie przyporządkuj cyfry do właściwych tekstów.

R64X8QIYGl3fF
Ilustracja interaktywna 1. 2 def
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Roke, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RLhWP9PJCWBvs
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1EvWozjH5kWJ
Zapoznaj się z tekstami oraz wybierz państwa, których dotyczą. Tekst 1: Państwo to znajdowało się pod władzą sułtanów. Jego potęga opierała się na handlu złotem, niewolnikami, solą i pieprzem oraz wspieraniu piractwa przeciwko państwom chrześcijańskim. Władcy długo przeciwstawiali się dążeniom kolonizatorskim rywalizujących między sobą potęg europejskich. O wpływy na tym obszarze konkurowały Wielka Brytania, Francja i Hiszpania. Słabość i ogólną zapaść tego państwa wykorzystała Francja, czyniąc je strefą swoich wpływów. Wielka Brytania wyraziła na to zgodę w zamian za nieingerowanie Francji w wewnętrzne sprawy Egiptu. Polityce tej sprzeciwiły się Niemcy, podejmując akcję propagandową i zbrojną. Ostatecznie z konfliktu tego zwycięsko wyszła Francja, która przejęła nad państwem protektorat. Nazwa państwa: (tu wybierz) 1. Afryka Wschodnia, 2. Maroko, 3. Chiny, rejon zatoki Jiaozhou

Tekst 2: Obszar ten w wyniku podpisania układów z sułtanem Zanzibaru został przejęty przez spółkę handlową, którą reprezentował Carl Peters, podróżnik, publicysta i kolonialista. Kolonia ta nie miała dużego znaczenia ekonomicznego dla swojej metropolii. Kilkakrotnie wybuchały tam bunty, brutalnie tłumione przez kolonizatorów. W zarządzaniu kolonią musieli oni opierać się na pomocy lokalnych wodzów. Powstanie tej kolonii było sprzeczne z interesami Wielkiej Brytanii. Nazwa państwa: (tu wybierz) 1. Afryka Wschodnia, 2. Maroko, 3. Chiny, rejon zatoki Jiaozhou

Tekst 3: Obszar ten stanowił koncesję, upoważniającą Niemców do określonych działań gospodarczych. Obecność Niemców na tym terenie zaznaczyła się już w latach 60. XIX w., ale dopiero niemal 40 lat później doszło do interwencji zbrojnej. W jej wyniku państwo zostało zmuszone do wydzierżawienia tego obszaru Niemcom na 99 lat, następnie został on uznany za protektorat niemiecki, do którego dotychczasowy rząd musiał zrzec się wszelkich praw. Nazwa państwa: (tu wybierz) 1. Afryka Wschodnia, 2. Maroko, 3. Chiny, rejon zatoki Jiaozhou
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z poniższą mapą przedstawiającą przebieg linii kolejowej łączącej Berlin z Bagdadem, a następnie wykonaj polecenia.

R1cen3ftbJvr6
Mapa linii kolejowej Berlin–Bagdad.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie geopolityka.net, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wybierz właściwe stwierdzenia.

Rhw0hSOCJoVRH
Możliwe odpowiedzi: 1. Inicjatywa budowy linii kolejowej miała umożliwić Niemcom szybszą i bezpieczniejszą podróż do Bagdadu., 2. Budowa linii kolejowej była związana z rozwojem ruchu turystycznego na tym odcinku., 3. Linia kolejowa łączyła stolicę Cesarstwa Niemieckiego ze stolicą imperium osmańskiego., 4. Linia kolejowa przecinała tereny zajmowane w XIX w. przez Cesarstwo Niemieckie, Austro-Węgry i imperium osmańskie lub znajdujące się pod ich kontrolą., 5. Linia kolejowa przebiegała przez takie współczesne państwa jak Turcja, Syria, Irak i Iran., 6. Budowa linii kolejowej była wyrazem rosnących aspiracji politycznych i ekonomicznych Niemiec na Bliskim Wschodzie., 7. Budowa linii kolejowej zaniepokoiła Rosję, ponieważ Bałkany i Kaukaz były jej strefą wpływów., 8. Jednym z celów budowy linii kolejowej było stworzenie połączenia z niemieckimi posiadłościami kolonialnymi w Afryce bez konieczności przemierzania Kanału Sueskiego.

Wyjaśnij, dlaczego amerykański orientalista i bibliotekarz Morris Jastrow jr. napisał: „W Anglii czuło się, że jeśli, jak powiedział Napoleon, Antwerpia w rękach wielkiego mocarstwa kontynentalnego była pistoletem wycelowanym w angielskie wybrzeże, to Bagdad i Zatoka Perska w rękach Niemiec (lub innego silnego mocarstwa) to 42‑centymetrowe działo wycelowane w Indie”*.

Indeks górny * Kolej Berlin–Bagdad; tekst dostępny online: pl.qaz.wiki Indeks górny koniec

R1OKiykeTvRr2
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj poniższe rysunki satyryczne, a następnie wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z opisami poniższych rysunków satyrycznych, a następnie wykonaj polecenie.

Określ, które stwierdzenie jest prawdziwe, a które fałszywe.

Rhvu9HqCvjaFt
Wszystkie rysunki mają charakter antyniemiecki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wszystkie ilustracje odnoszą się do wydarzeń, które doprowadziły do eskalacji konfliktu niemiecko-brytyjskiego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wydarzenia, do których odnoszą się rysunki, miały wpływ wyłącznie na sytuację w Europie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Karykatura numer 1 mogła potencjalnie ukazać się we francuskim czasopiśmie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
311
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj poniższy diagram i odpowiedz na pytania.

Rz5PpgpuBO8Q7
Brytyjski diagram z 1914 r. przedstawiający rozwój floty niemieckiej od 1897 r.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie: Alison Kitson, Germany 1858–1990: Hope, Terror, and Revival, Oxford University Press, USA 2001, s. 58, licencja: CC BY-SA 3.0.
R10WYCs8ksrWQ
W jaki celu powstał powyższy diagram i jaką odpowiedź brytyjską na problem powiększenia floty niemieckiej sugeruje? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj poniższą mowę wygłoszoną przez kanclerza niemieckiego Bernharda von BülowaReichstagu w 1897 r. i odpowiedz na pytania.

Pragniemy w dalszym ciągu trwania przyjaźni, która łączy od dawna Niemcy z Chinami, która nigdy dotychczas nie została zakłócona. Ale przesłanką wstępną trwałości tej przyjaźni jest wzajemne poszanowanie obustronnych praw. Wymordowanie naszych misjonarzy było najbliższą i zniewalającą przyczyną naszego wystąpienia, gdyż nie reprezentowaliśmy poglądu, iż ci pobożni ludzie, którzy spokojnie wypełniali swe święte powołanie, mieliby być postawieni poza prawem.

Ale pomijając nawet ten smutny wypadek, mieliśmy przeciw Chinom szereg innych punktów oskarżenia. Mamy nadzieję, że się uda usunąć pomyślnie te oskarżenia na drodze lojalnych rokowań. Nie chcielibyśmy zgodzić się na to, aby w Chinach ugruntowało się przeświadczenie, że w stosunku do nas dozwolone jest to, co w stosunku do innych jest zgoła niedopuszczalne.

Musimy domagać się, aby niemiecki misjonarz i niemiecki przedsiębiorca, niemieckie towary, niemiecka flaga i niemiecki okręt były szanowane tak samo jak innych mocarstw. Jesteśmy wreszcie gotowi chętnie wziąć w rachubę w Azji Wschodniej interesy innych mocarstw i pozostajemy pewni w przewidywaniu, że nastąpi również należne zaspokojenie naszych własnych interesów.

Krótko mówiąc: nie chcemy nikogo odsunąć w cień, ale domagamy się też naszego miejsca pod słońcem. W Azji Wschodniej i w Indiach Zachodnich będziemy dążyli do tego, aby, pozostając wierni tradycjom niemieckiej polityki, bez niepotrzebnej ostrości, ale też bez słabości bronić naszych interesów.

B Źródło: tekst dostępny online: tnke.home.pl.
Rrlr63nrKHT2b
Co Bülow miał na myśli, mówiąc o „miejscu pod słońcem”? (Uzupełnij) W jaki sposób określiłbyś/określiłabyś ton mowy kanclerza? Jaki był jej cel? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj poniższą karykaturę, a następnie ją zinterpretuj, odwołując się do elementów graficznych. Podaj dwa przykłady, na które mógł się powołać autor rysunku.

Zapoznaj się z opisem poniższej karykatury, a następnie ją zinterpretuj. Podaj dwa przykłady, na które mógł się powołać autor rysunku.

RLAAcoMaKvhw4
Napis na ilustracji: Okropne dziecko! Nie postępuj tak, bo wszystkim nam zaszkodzisz!.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1b8DbZUkzacs
(Uzupełnij).