Sprawdź się
Uzasadnij swój wybór z ćwiczenia 2.
Scharakteryzuj osobę wypowiadającą się w Lamencie świętokrzyskim oraz sytuację, w jakiej się znalazła.
podmiot liryczny | |
adresaci monologu lirycznego | |
sytuacja liryczna | |
emocje podmiotu lirycznego |
Odpowiedz na pytanie, po co w wierszu występuje aż czterech adresatów monologu lirycznego. W tym celu uzupełnij formularz, w którym podasz cel wypowiedzi skierowanej do konkretnych adresatów.
Sformułuj wniosek, czemu służy nagromadzenie w tekście wyrazów pochodnych od słowa „krew”.
Przyporządkuj przykłady do odpowiednich środków stylistycznych.
<em>uboga żena</em>, <em>krwawe gody</em>, <em>O anjele Gabryjele</em>, <em>Synek</em>, <em>głowka</em>, <em>krwawa głowa</em>, <em>krwawa godzina</em>, <em>Żydowin</em>, <em>Posłuchajcie, bracia miła</em>, <em>rozkrwawione narodzenie</em>, <em>miły Syn</em>, <em>Proścież Boga, wy miłe i żądne maciory</em>, <em>Synku miły i wybrany</em>, <em>zamęt ciężki</em>, <em>Synku, bych cię nisko miała</em>
apostrofy | |
---|---|
epitety | |
zdrobnienia |
Określ, jaką funkcję pełnią w tekście wymienione w poprzednim ćwiczeniu typy środków stylistycznych.
Człowiek wobec cierpienia. Omów zagadnienie na podstawie Lamentu świętokrzyskiego. Uwzględnij również wybrany kontekst.