Spośród poniższych cech wybierz te, które charakteryzują styl galant. Możliwe odpowiedzi: 1. elegancja, 2. polifoniczność, 3. skomplikowana forma, 4. przyjemność w odbiorze, 5. lekkość brzmienia
Spośród poniższych cech wybierz te, które charakteryzują styl galant.
elegancja
polifoniczność
skomplikowana forma
przyjemność w odbiorze
lekkość brzmienia
RI5PsjuaIKK461
Ćwiczenie 2
Symfonia klasyczna to: Możliwe odpowiedzi: 1. utwór na jeden instrument i partię wokalną solo, 2. utwór składający się z czterech części napisany na orkiestrę, 3. krótki miniaturowy utwór przeznaczony do celów dydaktycznych, 4. forma wokalna lub wokalno-instrumentalna muzyki liturgicznej, 5. sceniczne dzieło wokalno-instrumentalne, w którym muzyka łączy się z akcją dramatyczną
Symfonia klasyczna to:
utwór na jeden instrument i partię wokalną solo
utwór składający się z czterech części napisany na orkiestrę
krótki miniaturowy utwór przeznaczony do celów dydaktycznych
forma wokalna lub wokalno-instrumentalna muzyki liturgicznej
sceniczne dzieło wokalno-instrumentalne, w którym muzyka łączy się z akcją dramatyczną
RHPZpDFQerz1G11
Ćwiczenie 3
Uzupełnij definicję klasycyzmu. Klasycyzm to okres w rozwoju muzyki pomiędzy 1. sonata, 2. XVIII, 3. homofoniczną, 4. umiarem, 5. chorał gregoriański, 6. renesansem, 7. polifoniczną, 8. XIX, 9. barokiem, 10. romantyzmem, 11. galantem, 12. bogactwem a romantyzmem. Pojawił się w drugiej połowie 1. sonata, 2. XVIII, 3. homofoniczną, 4. umiarem, 5. chorał gregoriański, 6. renesansem, 7. polifoniczną, 8. XIX, 9. barokiem, 10. romantyzmem, 11. galantem, 12. bogactwem wieku. Początek epoki klasycyzmu wyznaczył styl muzyczny nazywany 1. sonata, 2. XVIII, 3. homofoniczną, 4. umiarem, 5. chorał gregoriański, 6. renesansem, 7. polifoniczną, 8. XIX, 9. barokiem, 10. romantyzmem, 11. galantem, 12. bogactwem. Muzyka tego okresu charakteryzowała się harmonią, przejrzystością i 1. sonata, 2. XVIII, 3. homofoniczną, 4. umiarem, 5. chorał gregoriański, 6. renesansem, 7. polifoniczną, 8. XIX, 9. barokiem, 10. romantyzmem, 11. galantem, 12. bogactwem, równowagą między treścią a formą. Kompozytorzy preferowali znacznie bardziej klarowną pod względem strukturalnym muzykę 1. sonata, 2. XVIII, 3. homofoniczną, 4. umiarem, 5. chorał gregoriański, 6. renesansem, 7. polifoniczną, 8. XIX, 9. barokiem, 10. romantyzmem, 11. galantem, 12. bogactwem. Najczęściej używane przez nich formy to rondo, wariacje i 1. sonata, 2. XVIII, 3. homofoniczną, 4. umiarem, 5. chorał gregoriański, 6. renesansem, 7. polifoniczną, 8. XIX, 9. barokiem, 10. romantyzmem, 11. galantem, 12. bogactwem.
Uzupełnij definicję klasycyzmu. Klasycyzm to okres w rozwoju muzyki pomiędzy 1. sonata, 2. XVIII, 3. homofoniczną, 4. umiarem, 5. chorał gregoriański, 6. renesansem, 7. polifoniczną, 8. XIX, 9. barokiem, 10. romantyzmem, 11. galantem, 12. bogactwem a romantyzmem. Pojawił się w drugiej połowie 1. sonata, 2. XVIII, 3. homofoniczną, 4. umiarem, 5. chorał gregoriański, 6. renesansem, 7. polifoniczną, 8. XIX, 9. barokiem, 10. romantyzmem, 11. galantem, 12. bogactwem wieku. Początek epoki klasycyzmu wyznaczył styl muzyczny nazywany 1. sonata, 2. XVIII, 3. homofoniczną, 4. umiarem, 5. chorał gregoriański, 6. renesansem, 7. polifoniczną, 8. XIX, 9. barokiem, 10. romantyzmem, 11. galantem, 12. bogactwem. Muzyka tego okresu charakteryzowała się harmonią, przejrzystością i 1. sonata, 2. XVIII, 3. homofoniczną, 4. umiarem, 5. chorał gregoriański, 6. renesansem, 7. polifoniczną, 8. XIX, 9. barokiem, 10. romantyzmem, 11. galantem, 12. bogactwem, równowagą między treścią a formą. Kompozytorzy preferowali znacznie bardziej klarowną pod względem strukturalnym muzykę 1. sonata, 2. XVIII, 3. homofoniczną, 4. umiarem, 5. chorał gregoriański, 6. renesansem, 7. polifoniczną, 8. XIX, 9. barokiem, 10. romantyzmem, 11. galantem, 12. bogactwem. Najczęściej używane przez nich formy to rondo, wariacje i 1. sonata, 2. XVIII, 3. homofoniczną, 4. umiarem, 5. chorał gregoriański, 6. renesansem, 7. polifoniczną, 8. XIX, 9. barokiem, 10. romantyzmem, 11. galantem, 12. bogactwem.
Klasycyzm to okres w rozwoju muzyki pomiędzy .......................................... a romantyzmem. Pojawił się w drugiej połowie .......................................... wieku. Początek epoki klasycyzmu wyznaczył styl muzyczny nazywany ........................................... Muzyka tego okresu charakteryzowała się harmonią, przejrzystością i .........................................., równowagą między treścią a formą. Kompozytorzy preferowali znacznie bardziej klarowną pod względem strukturalnym muzykę ........................................... Najczęściej używane przez nich formy to rondo, wariacje i ...........................................
11
Ćwiczenie 4
Sformułuj kilkuzdaniową definicję opery.
R1asEsbLvXWYN
(Uzupełnij).
Znajdź definicję w słowniku terminów muzycznych.
Opera to sceniczne dzieło muzyczne wokalno‑instrumentalne, w którym muzyka łączy się z akcją dramatyczną libretta. Istotą tego gatunku jest synteza sztuk, czyli połączenie słowa i muzyki, a także warstwy wizualnej (scenografia i choreografia) i gry aktorskiej. Opera składa się z aktów, które podzielone są na sceny. Pojawiają się w niej z partie wokalne (czasami także mówione), partie orkiestrowe oraz elementy baletu.
21
Ćwiczenie 5
Czy znasz jakiś utwór współczesnej popkultury, który nawiązuje lub wykorzystuje muzykę klasyków wiedeńskich? Wymień przynajmniej dwa.
R1dniSQsknsxc
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie filmy, w których pojawia się postać Mozarta lub Beethovena.
Amadeusz, film Milosza Formana Kopia mistrza, film Agnieszki Holland (o Beethovenie) Mechaniczna pomarańcza, film Stanleya Kubricka (muzyka Beethovena)
21
Ćwiczenie 6
Na podstawie historii powstania opery Wesele Figara opisz związek literatury z muzyką klasycyzmu.
Ry7Yx5YkedBVh
(Uzupełnij).
Zastanów się, z jakich powodów Mozart zlecił napisanie libretta na podstawie sztuki Wesele Figara.
Komedie Beaumarchais'go Cyrulik sewilski i Wesele Figara odmieniły francuską scenę teatralną. Szczególne znaczenie miała sztuka Wesele Figara, niosąca rewolucyjne treści, co zostało zauważone przez Napoleona i Dantona. Po głośne teksty Beaumarchais'go sięgnęli najwięksi kompozytorzy, tworząc w ten sposób dzieła ważne dla rozwoju opery.
31
Ćwiczenie 7
Akcentując wpływ literatury na muzykę klasycyzmu, opisz pochodzenie hymnu Unii Europejskiej.
R1TgXOTQoktOm
(Uzupełnij).
Przeanalizuj rolę poematu Fryderyka Schillera Oda do radości w powstaniu IX symfonii Beethovena.
Poemat Oda do radości Fryderyka Schillera, powstał w listopadzie 1785, a jego pierwsza wersja została opublikowana w 1786. Beethoven powziął zamiar stworzenia muzyki do poematu w roku 1789. Ostatecznie tekst został włączony do IX symfonii, ukończonej w 1824 roku. W 1972 roku kantata finałowa IX symfonii Ludwiga van Beethovena, znana głównie jako Oda do radości, w wersji instrumentalnej Herberta von Karajana, stała się hymnem Unii Europejskiej.
31
Ćwiczenie 8
Wyjaśnij, dlaczego twórczość Beethovena stanowiła zapowiedź romantyzmu.
R1KHNq9FtnNpb
(Uzupełnij).
Przemyśl różnice między stylem Mozarta a Beethovena.
Beethoven był najmłodszym z trójki klasyków wiedeńskich. Forma klasyczna stała się dla niego niewystarczająca. Po opanowaniu stylów, gatunków i form epoki, poszukiwał nowych form ekspresji. Niespotykana dotąd gwałtowność, żar i ideowość jego muzyki stanowiły zapowiedź nowej epoki. Typowy dla twórców romantycznych był jego stosunek do tradycji, a także sposób rozumienia roli artysty.