Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:

Tekst do ćwiczeń

Stanisław Barańczak Daje ci słowo, że nie ma mowy

Daję ci słowo, że nie ma mowy
takiej i takich słów, które by można
dać komuś tak, jak rękę na zgodę się daje,
dam sobie uciąć tę rękę, że nie ma
mowy o takich słowach, że dać słowo znaczy
dać gardło za coś, co i tak nie przejdzie
przez nie, co jest już z góry daniem za wygraną;
kto daje słowo, nie daje nikomu
posłuchu ani spokoju, niczemu
nie daje wiary i z niczym nie daje
sobie rady i wszystkim daje do myślenia, więc
daję ci słowo, że nie ma mowy,
że nie ma rady, że nie ma sensu,
że nie ma tu do kogo ust otworzyć i że
jednak dano nam tylko słowo do wyboru.

(Ja wiem, że to niesłuszne, 1977)

daje Źródło: Stanisław Barańczak, Daje ci słowo, że nie ma mowy, [w:] tegoż, Wiersze zebrane, Kraków 2007, s. 171.
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz typy liryki w wierszu Daję Ci słowo, że nie ma mowy.

RITJ03yMhveSb
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
11
Ćwiczenie 2

Uzasadnij poprawną odpowiedź udzieloną w pierwszym ćwiczeniu.

RHBcBR8vLs7uY
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 3

Sprawdź swoją wiedzę na temat znaczeń frazeologizmów użytych w wierszu. Przyporządkuj frazeologizm do jego znaczenia.

Rd6UfZJ89OmxM
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 4

Czym jest poezja lingwistyczna? Zaznacz właściwą definicję:

RFxKQhmJ4WNhi
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, dlaczego wiersz Barańczaka można uznać za wiersz lingwistyczny.

Rr6iTJyJZGzGw
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
2
Ćwiczenie 6

Zaznacz, które ze zdań interpretujących sens wiersza jest poprawne (P), a które fałszywe (F).

RuBlJSlCmufSr
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jaki podstawowy problem związany z etycznym użyciem języka został zasygnalizowany w powyższym wierszu Stanisława Barańczaka. Swoją odpowiedź uzasadnij.

R1XRCBS28Czp9
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, w jaki sposób wiersz Daję ci słowo, że nie ma mowy wpisuje się w program Pokolenia ’68, z którego wywodzi się Stanisław Barańczak.

R19kWlb2TYVIy
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Praca domowa

Napisz liczącą co najmniej 250 słów interpretację porównawczą wiersza Stanisława Barańczaka Daję ci słowo, że nie ma mowy oraz wiersza Zbigniewa Herberta Dałem słowo.

Zbigniew Herbert Dałem słowo

byłem bardzo młody
i rozsądek doradzał
żeby nie dawać słowa

mogłem śmiało powiedzieć
namyślę się jeszcze
nie ma pośpiechu
to nie rozkład jazdy

dam słowo po maturze
po służbie wojskowej
kiedy zbuduję dom

ale czas eksplodował
nie było już przedtem
nie było już potem
w oślepiającym teraz
trzeba było wybierać
więc dałem słowo

słowo –
pętla na szyi
słowo ostateczne
w rzadkich chwilach
kiedy wszystko staje się lekkie
przechodzi w przezroczystość
myślę sobie:
„słowo daję
chętnie bym
cofnął dane słowo”

1 Źródło: Zbigniew Herbert, Dałem słowo.