Sprawdź się
Przeanalizuj poniższe mapy, a następnie wykonaj poniższe polecenia.
A. Sformułuj zależność między dostępem do usług a poziomem rozwoju społeczno‑gospodarczego.
B. Wymień dwie przyczyny niskiego dostępu do edukacji w wielu państwach Afryki Subsaharyjskiej.
Przeanalizuj poniższy wykres, a następnie oceń poprawność stwierdzeń w tabeli poniżej.
![Wykres przedstawia wskaźnik skolaryzacji netto w szkołach podstawowych w procentach i wydatki na edukację w procentach PKB w latach 2017-2018 w kilku krajach świata. W Danii wskaźnik skolaryzacji netto wynosi 99%, a wydatki na edukację 7,8 % PKB. Odpowiednio w Mongolii jest to wartość 98% i 4,1 % PKB, w Polsce 96% i wskaźnik wysokości 5% PKB, w Mozambiku 94% i wskaźnik wysokości 5,9% PKB, w Niemczech 90% i wskaźnik wysokości 4,9% PKB a w Mali 59% i 3,8 % PKB.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RJpKMcuVA7Jtx/1645687409/2Cs9Jtdwk7HRwpvtglhuCdPJbuVgF2Ee.png)
Przeanalizuj dane zawarte w poniższej tabeli, a następnie wykonaj do niej polecenia.
B. Wyjaśnij przyczynę bardzo wysokiego wzrostu nakładów na działalność badawczo‑rozwojową w kraju z pierwszego wiersza tabeli.
Na poniższym wykresie przedstawiono dane dotyczące wskaźnika skolaryzacji brutto i netto dla Szwajcarii i Beninu w latach 2017‑2018. Wyjaśnij przyczyny wysokich wartości wskaźników skolaryzacji brutto w obu krajach.
![Wykres przedstawia dane dotyczące wskaźnika skolaryzacji brutto i netto dla Szwajcarii i Beninu w latach 2017-2018. W Szwajcarii wskaźnik skolaryzacji netto wynosi 93%, wskaźnik skolaryzacji brutto 105%, natomiast w Beninie wskaźnik skolaryzacji netto wynosi 97%, a wskaźnik skolaryzacji brutto 117%.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RkYbqm4ywAfj0/1645687411/1yUI6WVPApcwsGYdOEWmAdQQ9xAwA3nM.png)
Poniżej przedstawiono nazwy kilku uniwersytetów i uczelni wyższych na wysokich pozycjach w tym rankingu.
Korzystając z dodatkowych źródeł informacji geograficznej i własnej wiedzy, przyporządkuj te nazwy do odpowiednich kategorii ustalonych według lokalizacji. USA Możliwe odpowiedzi: 1. Uniwersytet Kolumbii Brytyjskiej, 2. Uniwersytet w Cambridge, 3. Uniwersytet Edynburski, 4. Uniwersytet Stanforda, 5. RWTH Aachen, 6. Uniwersytet Princeton, 7. Uniwersytet Harvarda, 8. Uniwersytet Oksfordzki, 9. MIT, 10. Uniwersytet McGilla, 11. Uniwersytet Yale, 12. Uniwersytet w Heidelbergu Kanada Możliwe odpowiedzi: 1. Uniwersytet Kolumbii Brytyjskiej, 2. Uniwersytet w Cambridge, 3. Uniwersytet Edynburski, 4. Uniwersytet Stanforda, 5. RWTH Aachen, 6. Uniwersytet Princeton, 7. Uniwersytet Harvarda, 8. Uniwersytet Oksfordzki, 9. MIT, 10. Uniwersytet McGilla, 11. Uniwersytet Yale, 12. Uniwersytet w Heidelbergu Wielka Brytania Możliwe odpowiedzi: 1. Uniwersytet Kolumbii Brytyjskiej, 2. Uniwersytet w Cambridge, 3. Uniwersytet Edynburski, 4. Uniwersytet Stanforda, 5. RWTH Aachen, 6. Uniwersytet Princeton, 7. Uniwersytet Harvarda, 8. Uniwersytet Oksfordzki, 9. MIT, 10. Uniwersytet McGilla, 11. Uniwersytet Yale, 12. Uniwersytet w Heidelbergu Niemcy Możliwe odpowiedzi: 1. Uniwersytet Kolumbii Brytyjskiej, 2. Uniwersytet w Cambridge, 3. Uniwersytet Edynburski, 4. Uniwersytet Stanforda, 5. RWTH Aachen, 6. Uniwersytet Princeton, 7. Uniwersytet Harvarda, 8. Uniwersytet Oksfordzki, 9. MIT, 10. Uniwersytet McGilla, 11. Uniwersytet Yale, 12. Uniwersytet w Heidelbergu
Przeanalizuj poniższy wykres, a następnie, korzystając z własnej wiedzy i innych źródeł informacji geograficznej, podaj przyczyny nierównego dostępu do edukacji kobiet i mężczyzn w niektórych państwach.
![Wykres przedstawia wskaźnik ukończenia szkoły podstawowej w procentach w latach 2017-2018 w niektórych krajach świata. W Pakistanie dla kobiet wyniósł on 78,8%, dla mężczyzn 2,8%, w Nigrze dla kobiet 57,3%, a dla mężczyn 67,1%, w Katarze 93,7% dla kobiet i 96,7% dla mężczyzn, w Czechach dla kobiet 98,8% , dla mężczyzn 98,3%, a w Austrii zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn współczynnik ten wyniósł 99,8%](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1LiY8GbON0KE/1645687412/1IPLovjzTpFg4OfCgWJXWuNnmc2SeoWu.png)