Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij znaczenie przyjęcia tytułu cesarskiego przez Piotra I Wielkiego.

RcLbUDQh4eXNG
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Godło Rosji to dwugłowy orzeł. Wskaż, które zdanie opisujące rosyjski herb jest prawdziwe, a które fałszywe.

R4njSbGuGTbzu
Orzeł carskiz XVIII w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RZzMELyaIOIKF
Wskaż zdania prawdziwe i fałszywe. Dwugłowy orzeł nawiązuje do tradycji cesarstwa bizantyjskiego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przed 1698 r. orzeł w herbie Rosji był biały. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Piotr I dodał do herbu główną koronę symbolizującą cesarstwo 10 lat przed tym, zanim ogłosił się imperatorem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Święty Andrzej, którego łańcuch pojawił się na herbie za panowania Piotra I, był patronem Rosji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 3

Opisz, jak zmieniał się system wyboru następcy tronu w XVIII‑wiecznej Rosji.

R1CfMLypryJMf
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wymień cechy, które świadczą o tym, że Piotr I Wielki był monarchą absolutnym.

RfY4YhSiFnk9T
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Rs6OFftpeTeKy1
Ćwiczenie 5
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Rn1PioRNGtbOT
Ćwiczenie 5
Wskaż reformy, które wprowadził Piotr Wielki. Możliwe odpowiedzi: 1. wprowadzenie kalendarza juliańskiego, 2. unowocześnienie armii i regularny pobór rekrutów, 3. powołanie Senatu Rządzącego, 4. stworzenie tabeli rang, 5. spopularyzowanie zachodniej mody i zwyczajów, 6. sekularyzacja dóbr cerkiewnych, 7. reforma administracyjna zwiększająca liczbę guberni i powiatów, 8. utworzenie pierwszej szkoły dla dziewcząt, 9. wzmocnienie pozycji szlachty nad chłopami, 10. wprowadzenie samorządu miejskiego
211
Ćwiczenie 6

Przeczytaj tekst źródłowy i na podstawie jego treści nazwij kierunek myśli ekonomicznej, który wdrażał w Rosji Piotr I. Uzasadnij odpowiedź.

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i na podstawie jego treści nazwij kierunek myśli ekonomicznej, który wdrażał w Rosji Piotr I. Uzasadnij odpowiedź.

47. W ogóle w odniesieniu do swoich instytucji handlowych miał on na uwadze następujące zadania: 1) aby zmniejszyć ilość cudzoziemskich towarów przywożonych do Rosji, a za to zwiększyć wywóz krajowych; […] 3) wydrzeć handel morski z rąk cudzoziemców, przez których był całkowicie opanowany, i zachęcać swoich kupców do przewożenia towarów do krajów obcych na własnych statkach.
48. Dla osiągnięcia pierwszego celu wybrał drogę najprostszą – rozwój górnictwa i budowę w państwie fabryk, istniejących już w krajach obcych. […]
Równolegle z tym, Piotr I jeszcze za życia doprowadził fabryki różnego rodzaju do takiego stanu, że w obfitości produkowały takie towary, jak np. igły, broń, różne tkaniny lniane, a w szczególności płótna, niezbędne nie tylko dla zaopatrzenia własnej floty, ale i innych narodów.
Wreszcie, w czasie jego panowania rozpoczęła się eksploatacja kopalń rudy na Syberii […] i zamiast sprowadzać żelazo i miedź ze Szwecji, jak za dawnych lat, obecnie Rosja może te i inne towary, zwłaszcza żelazo, wysyłać do krajów obcych.

1 Cytat za:Wiek XVI–XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1999, s. 380–381.
RynD2cYfCXx07
Kierunek myśli ekonomicznej to: Tu uzupełnij
R1BAsRsXDKNsZ
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Przeczytaj tekst źródłowy i na podstawie jego treści oraz własnej wiedzy oceń, czy dekret Anny Iwanowny sprzyjał rozwojowi stosunków kapitalistycznych w gospodarce Rosji.

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i na podstawie jego treści oraz własnej wiedzy oceń, czy dekret Anny Iwanowny sprzyjał rozwojowi stosunków kapitalistycznych w gospodarce Rosji.

Dekret Anny Iwanowny z 7 I 1736 r.

[…] nakazaliśmy dla pożytku państwa, a także po to, by fabryki nie uległy rozprzężeniu i upadkowi z powodu tego, że majstrowie i robotnicy pójdą w rozsypkę, uczynić, co następuje:
1. Ci wszyscy, którzy obecnie są zatrudnieni w fabrykach i wyuczyli się jakiejś specjalności, związanej z tymi fabrykami i rzemiosłami, a nie są zatrudnieni jakimiś niewykwalifikowanymi pracami, mają pozostać w fabrykach na zawsze. […]
8. Jeżeli ludzie podłego stanu, z kupieckiej sfery lub nieszlacheckiego pochodzenia, nie mający środków utrzymania ani zajęcia: rodzaju męskiego, z wyjątkiem sług i chłopów dworskich, synodalnych, biskupich, klasztornych i pańszczyźnianych, a rodzaju żeńskiego niezależnie od tego, do kogo przynależą, będą się jako nędzarze bez przytułku włóczyli próżniaczo po miastach, osiedlach i po powiatach między domami oraz będą żebrać o jałmużnę, takich należy zatrzymywać do dyspozycji urzędów gubernialnych i wojewódzkich i notując ich, na mocy poprzednich dekretów oddawać do fabryk i zakładów rękodzielniczych, jeśli ich właściciele zechcą przyjąć; w takim wypadku należy fabrykantom wręczać odpowiednie pisma, a to wszystko w tym celu, aby tam w zamian za pracę lub wyszkolenie otrzymali środki utrzymania i nie włóczyli się niepotrzebnie.

2 Źródło: Dekret Anny Iwanowny z 7 I 1736 r. Cytat za: Andrzej Link‑Lenczowski, Wojciech Magdziarz, Andrzej Sowa, Historia powszechna 1648–1789. Wybór tekstów źródłowych, Kraków 1976, s. 204–205.
R1AgcUn4G8woR
Dekret Anny Iwanowny sprzyjał / nie sprzyjał rozwojowi stosunków kapitalistycznych w gospodarce Rosji.
Rh4GZyi5U1t1G
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z dwoma tekstami źródłowymi i na ich podstawie odpowiedz na pytania.

Tekst A

Władysław A. Serczyk Katarzyna II

Wolter zainteresował się Rosją jeszcze przed wstąpieniem Katarzyny na tron. Za panowania Elżbiety został wybrany członkiem Petersburskiej Akademii Nauk. Za pośrednictwem Iwana Szuwałowa, po pozytywnej opinii szeregu osób, wśród których znalazł się również Michał Łomonosow, otrzymał z Rosji materiały, jakie posłużyły mu do napisania dziejów Piotra I. Przeżył głęboko śmierć swej pierwszej rosyjskiej dobrodziejki na tronie. Nie zdążył się jeszcze oswoić z tą wiadomością, kiedy z Rosji nadeszły informacje o kolejnej zmianie panującego. Katarzyna została odmalowana przez nieznanych informatorów w tak ciepłych barwach, że Wolter już w sierpniu 1762 r. nie wahał się nazwać jej Semiramidą. […] W grudniu 1766 r. Wolter, nie znając miary w pochlebstwach, pisał nawet, że jest ona Gwiazdą Polarną najjaśniej świecącą na niebie […].

katarzyna Źródło: Władysław A. Serczyk, Katarzyna II, Wrocław 1983, s. 163–164.

Tekst B

Markiz de Custine Listy z Rosji. Rosja w 1839 roku

Katarzyna stworzyła szkoły, aby zadowolić francuskich filozofów, których pochwał pożądała jej próżność. Gubernator moskiewski, jeden z jej dawnych faworytów, […] napisał kiedyś do niej, że nikt nie posyła dzieci do szkół. Cesarzowa odpisała mniej więcej tymi słowy: „Drogi książę, nie narzekaj na to, że Rosjanie nie chcą się kształcić. Wprowadzamy szkoły nie dla nas, lecz dla Europy, bo należy podtrzymywać naszą rangę w jej opinii, ale gdyby nasi chłopi zechcieli się uczyć, ani ty, ani ja nie utrzymalibyśmy się na naszych miejscach”. List ten czytała osoba naprawdę godna zaufania. Rosjanie zgodnie ze swoją taktyką zaprzeczą autentyczności tej anegdoty, ale choć nie jestem pewien dokładności słów, mogę stwierdzić, że wyrażają prawdziwą myśl władczyni. Powinno to wystarczyć dla Ciebie i dla mnie.

markiz Źródło: Markiz de Custine, Listy z Rosji. Rosja w 1839 roku, Kraków 1989, s. 105.
Rnmtw3o1j5Bmr
Czy Wolter i markiz de Custine zgadzają się w ocenie Katarzyny II? Możliwe odpowiedzi: 1. Tak. 2. Nie.
R1N5Od4iHm0HV
Twoje uzasadnienie (Uzupełnij).
RUdv0DgygXeSP
Jakie czynniki mogły mieć wpływ na określoną ocenę rosyjskiej władczyni? (Uzupełnij).