Sprawdź się
Pokaż ćwiczenia:
Ćwiczenie 1
Kto jest autorem tego obrazu?
- Gustave Courbet
- Jean-François Millet
- Józef Chełmoński
- Jean-Baptiste-Camille Corot
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.. W malarstwie realistycznym natchnienie twórcy odgrywało kluczową rolę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednym z typowych tematów sztuki polskiego pozytywizmu była praca ludności chłopskiej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Realizm zerwał z tradycyjnym, sielankowym przedstawianiem wsi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| W malarstwie realistycznym natchnienie twórcy odgrywało kluczową rolę. | P □ | F □ |
| Jednym z typowych tematów sztuki polskiego pozytywizmu była praca ludności chłopskiej. | P □ | F □ |
| Realizm zerwał z tradycyjnym, sielankowym przedstawianiem wsi. | P □ | F □ |
Ćwiczenie 3
Obejrzyj zamieszczone poniżej obrazy polskich malarzy. Zanotuj, jakie charakterystyczne cechy ich twórczości są na nich widoczne.

Józef Chełmoński, Próba czwórki
Źródło: domena publiczna.

Artur Grottger, Branka
Źródło: domena publiczna.

Jan Matejko, Hołd pruski
Źródło: domena publiczna.
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 4
Źródło: domena publiczna.
Ćwiczenie 4
Ćwiczenie 5
Obraz Juliusza Kossaka Kmicic z Oleńką przedstawia scenę ze znanej powieści XIX‑wiecznej. Opisz scenę, do której się odnosi, i wymień głównych bohaterów biorących w niej udział.

Kmicic z Oleńką
Źródło: domena publiczna.
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7
Na podstawie dostępnych ci materiałów opisz cechy malarstwa grupy francuskich malarzy, barbizończyków.

Jean-François Millet, Praczki
Źródło: domena publiczna.
Ćwiczenie 8
Scharakteryzuj sposób i znaczenie przedstawiania budowli sakralnych w pozytywizmie.
Napisz rozprawkę na 200 słów, w której porównasz sposób przedstawienia sakralnych budowli na zamieszczonych poniżej obrazach.

Jean-Baptiste-Camille Corot, Katedra w Chartres
Źródło: domena publiczna.

Claude Monet, Katedra w Rouen
Źródło: domena publiczna.
Praca domowa
Utworzone przez krytyków sztuki pojęcie „impresjonizm” początkowo było w zamierzeniu pogardliwe. Zastanów się, dlaczego tej nazwy nie uważano za pozytywną i jakie cechy twórczości impresjonistów XIX‑wieczni komentatorzy mogli oceniać ujemnie. Zanotuj swoje spostrzeżenia.

Claude Monet, Plaża w Pourville
Źródło: domena publiczna.