Sprawdź się
Uzupełnij poniższą tabelę, wpisując parametry baterii powstałej poprzez równoległe połączenia ogniw wymienionych w nagłówkach kolumn. Wyniki podaj z dokładnością do trzech cyfr znaczących.
| = 2 V, = 1 Ω, = 2 V, = 1 Ω | = 2 V, = 1 Ω, = 3 V, = 1 Ω | = 2 V, = 1 Ω, = 2 V, = 0,5 Ω | = 2 V, = 1 Ω, = 3 V, = 0,5 Ω | |
|---|---|---|---|---|
| SEM baterii [V] | ||||
| Opór wewn. baterii [Ω] |
W jakim celu buduje się baterie złożone z ogniw połączonych szeregowo lub równolegle? Przeciągnij właściwe kafelki na odpowiednie miejsca.
Zwiększenie pojemności baterii, Zwiększenie napięcia zasilającego odbiornik, Zwiększenie natężenia prądu zasilającego odbiornik
| Połączenie szeregowe ogniw: | |
|---|---|
| Połączenie równoległe ogniw: |
a) Ile wynosi natężenie prądu () przepływającego przez odbiornik?
b) Ile takich ogniw należy połączyć równolegle, by natężenie prądu płynącego przez odbiornik wyniosło = 3/2 A? Odpowiedź: a) = Tu uzupełnij/Tu uzupełnij A b) Tu uzupełnij ogniw
Do ogniwa o sile elektromotorycznej = 2 V i oporze wewnętrznym = 2 Ω podłączono odbiornik o oporze = 1 Ω.
a) Ile wynosi natężenie prądu () przepływającego przez odbiornik?
b) Ile takich ogniw należy połączyć równolegle, by natężenie prądu płynącego przez odbiornik wyniosło = 3/2 A?
Wyniki wpisz w odpowiednie pola z dokładnością do jednej cyfry znaczącej.
Odpowiedź:
a) = ............/............ A.
b) ............ ogniw.
Które punkty na rysunku poniżej należy połączyć z zaciskiem ZIndeks dolny 11, a które z zaciskiem ZIndeks dolny 22, by między tymi zaciskami utworzyć równoległe połączenie czterech ogniw?
A, C, B, D
| Z1 | |
|---|---|
| Z2 |
Szesnaście jednakowych źródeł o sile elektromotorycznej i oporze wewnętrznym połączono tak, jak na rysunku. Oblicz w pamięci siłę elektromotoryczną i opór wewnętrzny całej baterii. Wynik podaj z dokładnością do jednej cyfry znaczącej.
Odpowiedź:
SEM = ............ .
Opór wewnętrzny = ............ .
Uczniowie zbudowali układ szesnastu jednakowych źródeł o SEM = i oporze wewnętrznym , przedstawiony na rysunku a. Następnie wykonywali różne dodatkowe połączenia badając, jak zmieni się siła elektromotoryczna i opór wewnętrzny tak powstałej baterii – rysunki od b do e. Pomóż im wyznaczyć SEM i opór wewnętrzny, zaznaczając przy każdym rysunku poprawny wynik.
a)
b)
c)
d)
e)
Uczniowie zbudowali baterię złożoną z sześciu jednakowych ogniw o sile elektromotorycznej = 2 V i oporze wewnętrznym = 1 omega każde i podłączyli ją do odbiornika o oporze = 10 omega. Niestety, jedno z tych źródeł uległo uszkodzeniu i nastąpiło w nim zwarcie. Wskutek tego powstał taki obwód, jak na rysunku. Oblicz natężenie prądu płynącego przez odbiornik
a) przed zwarciem,
b) po zwarciu źródła w górnej gałęzi.
Dwa różne ogniwa połączono równolegle. Jedno z nich ma siłę elektromotoryczną = 9 V i opór wewnętrzny = 2 omega, a parametry drugiego wynoszą odpowiednio = 12 V, = 1 omega. Odpowiedz na poniższe pytania, a następnie porównaj swoje odpowiedzi z naszą propozycją.
a) Czy można tak dobrać opór odbiornika zewnętrznego, by przez źródło o mniejszej SEM nie płynął prąd?
b) Jeśli nie, to dlaczego? Jeśli tak, to czy można źródło o mniejszej SEM usunąć z obwodu bez zmiany natężenia prądu i napięcia na odbiorniku zewnętrznym?