1
Pokaż ćwiczenia:
R10OE0WV7x0TO11
Ćwiczenie 1
Wybierz właściwe dokończenie zdania. W Mowach podwójnych anonimowy sofista przekonuje do tezy głoszącej, że (tu wybierz: tylko nieliczni ludzie są sprawiedliwi / ludzie zawsze postępują niesprawiedliwie / różnica między sprawiedliwością a niesprawiedliwością jest pozorna / ludzie dzielą się na sprawiedliwych i niesprawiedliwych).
RmQmrTd8Hs3eg1
Ćwiczenie 2
Chwyt o nazwie chochoł polega na tym, że... Możliwe odpowiedzi: 1. wprowadza się niezrozumiałe terminy., 2. zastrasza się rozmówcę., 3. zmienia się po kryjomu sens tezy bronionej przez rozmówcę tak, aby była łatwiejsza do obalenia., 4. wprowadza się jako jedną z przesłanek dane empiryczne, których oponent nie jest w stanie zweryfikować., 5. obala się argument, który nie został przedstawiony przez przeciwnika.
RGISqklpOsXJa1
Ćwiczenie 2
Zaznacz wszystkie poprawne dokończenia zdania. Chwyt o nazwie chochoł polega na tym, że... Możliwe odpowiedzi: 1. wprowadza się niezrozumiałe terminy., 2. zastrasza się rozmówcę., 3. zmienia się po kryjomu sens tezy bronionej przez rozmówcę tak, aby była łatwiejsza do obalenia., 4. wprowadza się jako jedną z przesłanek dane empiryczne, których oponent nie jest w stanie zweryfikować., 5. obala się argument, który nie został przedstawiony przez przeciwnika.
Rc7yhA8P1eTTl1
Ćwiczenie 3
Przeczytaj poniższe rozumowanie. Określ, jaki typ chwytu retorycznego w nim występuje.
Nie należy wprowadzać samochodów autonomicznych (kierowanych przez sztuczną inteligencję), bo to sprawi, że człowiek coraz bardziej będzie polegał na wszelkiego rodzaju automatach, a skończy się to tym, że nie będzie już w stanie samodzielnie żyć. Możliwe odpowiedzi: 1. chochoł, 2. równia pochyła, 3. fałszywa alternatywa
RcJpicTRTs4uh1
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z poniższym rozumowaniem. Określ, jaki typ chwytu retorycznego w nim występuje, zaznaczając odpowiednią odpowiedź.
Nie należy wprowadzać samochodów autonomicznych (kierowanych przez sztuczną inteligencję), bo to sprawi, że człowiek coraz bardziej będzie polegał na wszelkiego rodzaju automatach, a skończy się to tym, że nie będzie już w stanie samodzielnie żyć. Możliwe odpowiedzi: 1. chochoł, 2. równia pochyła, 3. fałszywa alternatywa
11
Ćwiczenie 4

Równia pochyła określana jest czasami mianem wsadzania stopy w drzwi. Wyjaśnij dlaczego.

R6yg0W19YPNzY
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Nazwij rodzaj chwytu erystycznego, który występuje w poniższej wymianie zdań. Na czym w tym przypadku polega ten błąd?

Nazwij rodzaj chwytu erystycznego, który występuje w poniższej wymianie zdań. Odpowiedz na pytanie: na czym w tym przypadku polega ten błąd?

Dziecko: Nie mam ochoty chodzić na dodatkowe lekcje francuskiego.
Rodzic: Jako rodzic oczekuję szacunku dla moich decyzji, dawniej dzieci bardziej szanowały rodziców.

R1RawxGC807ya
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Rozważ przykład rozumowania z poprzedniego ćwiczenia i spróbuj zmodyfikować odpowiedź rodzica w taki sposób, żeby przybrała postać chwytu o nazwie równia pochyła.

R1UKWuDKzztlm
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przygotuj rzeczową odpowiedź na podany argument autorstwa ks. Marka Dziewickiego.

Gdyby przyjąć za zasadne chronienie kogoś tylko dlatego, że należy do jakiejś mniejszości, to trzeba byłoby chronić nie tylko homoseksualistów, lecz także pedofilów, sodomitów, nekrofilów czy inne jeszcze patologie seksualne, z których większość jest aż tak szkodliwa, że zakazana prawem. W konsekwencji również inne mniejszości domagałyby się swoich „praw”.

Rhg7T0dzLwgti
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Ułóż mowę głoszącą tezę przeciwną do tezy autora Mów podwójnych. Postaraj się jednak nie użyć w niej żadnego chwytu retorycznego, lecz argumentować w sposób poprawny merytorycznie.

Rd6oQxboJ9rGC
(Uzupełnij).