Sprawdź się
Zapoznaj się z poniższymi tekstami i wykonaj ćwiczenia.
Do trupaLeżysz zabity i jam też zabity,
Ty — strzałą śmierci, ja — strzałą miłości,
Ty krwie, ja w sobie nie mam rumianości,
Ty jawne świece, ja mam płomień skryty,Tyś na twarz suknem żałobnym nakryty,
Jam zawarłzawarł zmysły w okropnej ciemności,
Ty masz związane ręce, ja wolności.
Zbywszy mam rozum łańcuchem powity.Ty jednak milczysz, a mój język kwilikwili,
Ty nic nie czujesz, ja cierpię ból srodze,
Tyś jak lód, a jam w piekielnej śreżodześreżodze.Ty się rozsypiesz prochem w małej chwili,
Ja się nie mogę, stawszy się żywiołem
Wiecznym mych ogniów, rozsypać popiołem.
Cuda miłościPrzebóg! Jak żyję, serca już nie mając?
Nie żyjąc, jako ogień w sobie czuję?
Jeśli tym ogniem sam się w sobie psuję,
Czemuż go pieszczę, tak się w nim kochając?Jak w płaczu żyję, wśród ognia pałając?
Czemu wysuszyć ogniem nie próbuję
Płaczu? Czemu tak z ogniem postępuję,
Że go nie gaszę, w płaczu opływając?Ponieważ wszytkie w oczach u dziewczyny
Pociechy, czemuż muszę od nich stronić?
Czemuż zaś na te narażam się oczy?Cuda te czyni miłość, jej to czyny,
Którym kto by chciał rozumem się bronić,
Tym prędzej w sidło z rozumem swym wskoczy.
Określ sytuację liryczną wiersza Jana Andrzeja Morsztyna Do trupa. W tym celu uzupełnij pola.
Wyjaśnij, na czym polega koncept wiersza Jana Andrzeja Morsztyna Do trupa.
Dokonaj analizy cytatu: Ty się rozsypiesz prochem w małej chwili, /Ja się nie mogę, stawszy się żywiołem/ Wiecznym mych ogniów, rozsypać popiołem
i wyjaśnij, dlaczego tego typu konstrukcja składniowa wpływa na kunsztowność wiersza Do trupa.
Policz, ile pytań retorycznych występuje w wierszu Cuda miłości, i określ, jaką pełnią one funkcję. Dlaczego w tym sonecie jest to dominujący składniowy środek stylistyczny?
Wyjaśnij, w jaki sposób Jan Andrzej Morsztyn wykorzystuje w wierszu Cuda miłościwieloznaczność wyrazu ogień, aby zbudować puentę utworu.
Uzasadnij, że wiersz Cuda miłościjest przykładem barokowej hiperbolizacji.