Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R11xlGOZ4NUCO
Wskaż poprawną definicję pojęcia anamneza. Możliwe odpowiedzi: 1. Najbardziej wewnętrzna część człowieka, odpowiednik duszy czy psychiki, który dziś nazwalibyśmy jaźnią., 2. Przypominanie sobie tego, co już wiemy, najczęściej dotyczące doświadczeń z poprzednich żywotów., 3. Inaczej reinkarnacja, czyli palingenetyczna wędrówka duszy, która w kolejnych materialnych ciałach przeżywa nowe wcielenia., 4. Grecki ideał człowieka, łączący w sobie piękno ciała i dobroć duszy.
1
Ćwiczenie 2
R1KR6fH18enzi
Wskaż, które zdania poprawnie opisują sokratejską metodę dialektyczną. Możliwe odpowiedzi: 1. Sokrates uznawał dialog za najlepszy sposób wykładania filozofii i dlatego stosował go w swoich dziełach., 2. Sokrates prowadził rozmowę na zasadzie dialogu w celu doprowadzenia do sytuacji, gdy rozmówca popadał w wewnętrzną sprzeczność własnych stwierdzeń., 3. Jeśli rozmówca Sokratesa przedstawiał mu logiczną i spójną odpowiedź, filozof podsumowywał ją stwierdzeniem, że tak naprawdę dana osoba znała już wcześniej odpowiedzi na jego pytania., 4. W dialogach platońskich Sokrates wykłada twierdzenia Platona, przez co trudno jest ustalić, które twierdzenia są autorstwa ucznia, a które mistrza.
1
Ćwiczenie 3
R10xGVLfB7voN
Poniższy tekst opisuje filozofię Platona w kontekście filozofów i ruchów filozoficznych, na twierdzenia których się powoływał i które twórczo rozwinął. Zaznacz w tekście poprawne odpowiedzi. Platon okazał się najwybitniejszym uczniem Sokratesa, jednak tworząc swój system filozoficzny, odwoływał się także do spuścizny innych filozofów. Tworząc teorię idei, włączył w jej obręb rozumienie liczb jako przenikających rzeczywistość i nadających jej porządek. Pomysł ten na długo przed nim zaprezentował ruch filozoficzny powstały w Italii, zwany pitagoreizmem/eleatyzmem/megaryzmem. Od Sokratesa przejął z kolei całą naukę moralną i koncepcję duszy, nazywanej przez niego psychē/aretē/anamnezą, którą rozwinął. Do świata idei włączył też wszystkie cnoty, które uznał za idee hierarchicznie wyższe od pozostałych. Ideą najwyższą była zaś dla niego idea Piękna/Sprawiedliwości/Dobra. Swoją naukę Platon wykładał w założonej przez siebie szkole, zwanej Akademią/Uniwersytetem/Likejonem.
R1d4j7FVCHdlT1
Ćwiczenie 4
Jak, według przekazów, zachowywał się Sokrates przed wypiciem cykuty? Czy ze spokojem poddał się wyrokowi śmierci? Opis obrazu: Obraz przedstawia antyczną scenę rodzajową. W więziennym pomieszczeniu znajduje się grupa ludzi. Na samym środku stoi duże łoże. Siedzi w nim starszy mężczyzna – to Sokrates. Jest spokojny. Prawą ręką sięga po puchar. Lewą rękę ma wyciągniętą do góry, jakby wygłaszał jakąś mowę. Za plecami stojącego mężczyzny znajduje się grupa ludzi, a wśród nich ulubiony uczeń Sokratesa, Fedon. Słuchają mężczyzny, są przerażeni. Młody mężczyzna, który podaje puchar starcowi jest odwrócony do niego tyłem. trzyma się za głowę. U stóp łoża siedzi zamyślony, starszy mężczyzna, to Platon. U boku Sokratesa siedzi dojrzały mężczyzna. Wpatruje się w Sokratesa – to Kriton, wieloletni przyjaciel filozofa. Na drugim planie, w oddali widać żonę Sokratesa, Ksantypę z synami.
1
Ćwiczenie 4
R63N3Sen9icao
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5
Sokrates został oskarżony o deprawowanie młodzieży i wyznawanie bogów nienależących do greckiej mitologii. Zapoznaj się z wypowiedzią pochodzącą z Obrony Sokratesa, w której filozof odpowiada swojemu oskarżycielowi i wszystkim zebranym, czym jest jego daimonion. Następnie wskaż poprawne zdania.
Sokrates został oskarżony o deprawowanie młodzieży i wyznawanie bogów nienależących do greckiej mitologii. Zapoznaj się z wypowiedzią pochodzącą z Obrony Sokratesa, w której filozof odpowiada swojemu oskarżycielowi i wszystkim zebranym, czym jest jego daimonion. Następnie wskaż poprawne zdania.
1
Platon Apologia, czyli Obrona Sokratesa

Ale może wam się to zdawać będzie zbyt dziwnym, że ja prywatnie do każdego chodzę i udzielam mej rady, a publicznie przed ludem nie śmiem jej dla Rzeczypospolitej objawić. Przyczyną tego jest, jakeście już ode mnie słyszeli, duch jakiś boski i niewidzialny, który mną kieruje. Toż samo mi Melet, choć z szyderstwem w swej skardze zarzuca. Widziano tę osobliwość we mnie zaraz od samego dzieciństwa. Jest nią głos jakiś, który mnie zawsze odwodzi od tego, co bym chciał robić, a nigdy nie zachęca. On mi zabrania udawać się do spraw publicznych i jak mniemam, dobrze czyni: wiecie bowiem, że już dawno byłbym nie żył i wdając się do spraw publicznych, nic dobrego bym dla was ani dla siebie nie zrobił. Nie gniewajcie się, Ateńczycy, gdy wam powiem prawdę! Ktokolwiek u was, jak u każdego ludu, otwarcie się odezwie i powstanie przeciw zdrożnościom i nieprawościom w Rzeczypospolitej, nie uniknie kary, wypada zatem, aby kto się ujmuje za prawością, jeśli ma przez czas jakiś ocaleć, żył prywatnie, a nie występował publicznie.

Platon Źródło: Platon, Apologia, czyli Obrona Sokratesa, tłum. F. A. Kozłowski.
RtSKutnRaNzxv
Możliwe odpowiedzi: 1. Jednym z oskarżycieli jest Meletos, nazywany przez Sokratesa zdrobniale - Melet., 2. Daimonion kierował Sokratesem, gdy ten angażował się w działalność polityczną., 3. Daimonion towarzyszył Sokratesowi od dzieciństwa., 4. Sokrates nigdy nie garnął się do polityki, bo daimonion go przed tym powstrzymywał.
21
Ćwiczenie 6
Hedonizm jest nurtem w filozofii i etyce, który głosi, że przyjemność jest cnotą, a ludzkie życie powinno polegać na jej doznawaniu. Sokrates i Platon byli zdecydowanymi antyhedonistami. Zapoznaj się z poniższym fragmentem dialogu Fedon i odpowiedz, w jaki sposób w przytoczonym fragmencie przejawia się antyhedonizm Platona.
Hedonizm jest nurtem w filozofii i etyce, który głosi, że przyjemność jest cnotą, a ludzkie życie powinno polegać na jej doznawaniu. Sokrates i Platon byli zdecydowanymi antyhedonistami. Zapoznaj się z poniższym fragmentem dialogu Fedon i odpowiedz, w jaki sposób w przytoczonym fragmencie przejawia się antyhedonizm Platona.
1
Platon Fedon

-A zobacz no rzecz i z tej strony, że jak długo razem są dusza i ciało, jemu: służyć i podlegać nakazuje natura, a jej: panować i władać. Z tego względu, które z nich dwojga wydaje ci się podobnym do tego, co boskie, a które do tego, co śmiertelne? Czy nie zdaje ci się, że to, co boskie, jest zrodzone do władzy i rządu, a to, co śmiertelne, do podlegania i służby?
- Zdaje mi się.
- Do któregoż więc z tych dwóch pierwiastków dusza jest podobna?
- Jasna rzecz przecież, Sokratesie, że dusza do tego, co boskie, a ciało do tego, co śmiertelne.
- Więc zobacz no - powiada - Kebesie, czy z tego wszystkiego, cośmy powiedzieli, nie to nam wychodzi, że do tego, co boskie i nieśmiertelne, i dla myśli tylko dostępne, i jedną tylko postać mające, i nierozkładalne, i zawsze samo w sobie jednakie, najpodobniejsza jest dusza; a do tego, co ludzkie i śmiertelne, i bezmyślne, i wielopostaciowe, i rozkładalne, i zawsze samo w sobie wielorakie, najpodobniejsze znowu jest ciało. Mamy przeciwko temu coś innego do powiedzenia, kochany Kebesie, że nie tak się rzeczy mają?
- Nie mamy.

Dialogi662_663 Źródło: Platon, Fedon, [w:] tegoż, Dialogi, t. I, tłum. W. Witwicki, Kęty 2005, s. 662–663.
R76fVt9Yr9HoU
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Poniżej znajduje się fragment Uczty Platona, w którym Agaton i Sokrates rozmawiają o naturze pożądania i pragnienia, nazywając je – na cześć greckiego boga – Erosem. Zapoznaj się z tekstem i dopowiedz własnymi słowami, jakiej metody użył Sokrates, aby obalić argumenty rozmówcy.
Poniżej znajduje się fragment Uczty Platona, w którym Agaton i Sokrates rozmawiają o naturze pożądania i pragnienia, nazywając je – na cześć greckiego boga – Erosem. Zapoznaj się z tekstem i dopowiedz własnymi słowami, jakiej metody użył Sokrates, aby obalić argumenty rozmówcy.
1
Platon Uczta

— Więc i w tym wypadku, i w każdym innym, kto tylko pragnie, ten zawsze pragnie tego, co jeszcze nie istnieje, czego jeszcze nie ma, czego nie posiada, pragnie być takim, jakim jeszcze nie jest, pragnie tego, czego mu brak; taki, mniej więcej, jest przedmiot każdego pragnienia, miłości? — Oczywiście — powiada. — Ano — mówi Sokrates — zestawmy to, cośmy powiedzieli. Więc najpierw, że Eros musi się do czegoś odnosić, a potem, że do tego, czego komuś brak. Prawda? — Tak jest — powiada. — A teraz przypomnij sobie, do czego to się Eros odnosi, jakeś powiedział w swojej mowie? A teraz pozwolisz, że ja ci przypomnę. Zdaje mi się, żeś tak jakoś mówił, że pośród bogów porządek jakiś nastał, odkąd w nich wstąpiło zamiłowanie do tego, co piękne: bo nie masz Erosa ku temu, co szpetne jest i złe. Nie tak jakoś mówiłeś? — A mówiłem — powiada Agaton. — Bardzo słusznie, mój przyjacielu — powiada Sokrates. — Więc jeżeli tak, to Eros byłby miłością tego, co piękne, a tego, co szpetne, nie? Czy może inaczej? Przyznał. — No, a nie zgodziliśmy się już, że miłość odnosi się zawsze do tego, czego jej brak, czego nie ma? — Tak — powiada. — A zatem Erosowi piękna brak i on go nie ma. — Musi być tak — powiada. — Jak to? Więc istotę, której piękna brak i ona go zgoła nie posiada, ty nazywasz piękną? — Ależ nie. — No, a czyż, wobec tego, jeszcze dalej twierdzisz, że Eros jest piękny? A Agaton powiada: — Mój Sokratesie, zdaje mi się, że już nic nie wiem z tego, com wtedy mówił.

Uczta97_98 Źródło: Platon, Uczta, tłum. W. Witwicki, Warszawa 1988, s. 97–98.
RXLFyPiRvP3NN
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Poniżej znajduje się fragment dialogu Fajdros, w którym Platon (ustami Sokratesa) dokonuje podsumowania dotychczasowych rozważań. Zapoznaj się z tekstem i odpowiedz na pytanie, w jaki sposób filozof argumentuje w nim nieśmiertelność duszy.
Poniżej znajduje się fragment dialogu Fajdros, w którym Platon (ustami Sokratesa) dokonuje podsumowania dotychczasowych rozważań. Zapoznaj się z tekstem i odpowiedz na pytanie, w jaki sposób filozof argumentuje w nim nieśmiertelność duszy.
1
Platon Fajdros

Wszelka dusza jest nieśmiertelna. Bo co się wiecznie rusza, nie umiera. Tylko to, co inne rzeczy porusza, a samo skądinąd ruch bierze, mając koniec ruchu, ma też i koniec życia. Jedynie tylko to, co samo siebie porusza, jako iż samo siebie nie opuści, nigdy się poruszać nie przestaje, ale jest dla wszystkich innych rzeczy, którym ruch nadaje, ruchu tego źródłem i początkiem. A początek nie ma chwili narodzin. Z niego się rodzić musi wszystko, co się tylko rodzi, ale on sam z niczego. Przecież, gdyby się rodził z czegoś, nie byłby początkiem. A skoro jest nie zrodzony, musi też być i niezniszczalny. Bo gdyby początek zginął, to aniby już on sam z czegokolwiek, aniby nic z niego nie powstało, skoro wszystko się musi z niego rodzić. Tak więc początkiem ruchu jest to, co samo siebie porusza. A to ani ginąć, ani się rodzić nie może, boby się całe niebo i wszystko stworzenie zwaliło i stanęło, a nie miałoby skąd znowu ruchu nabrać i przyjść na świat. Skoro się tedy pokazuje, że nieśmiertelne jest to, co samo siebie porusza, wolno powiedzieć zupełnie śmiało, że to właśnie jest istota i pojęcie duszy. Bo każde ciało, które ruch bierze z zewnątrz, jest bezduszne, martwe, a które z wnętrza, samo z siebie, to ma duszę, bo taka jest natura duszy. Jeżeli tak jest rzeczywiście, że niczym innym nie jest to, co porusza samo siebie, jak tylko duszą, to z konieczności dusza będzie niezrodzoną i nieśmiertelną.

Dialogi138 Źródło: Platon, Fajdros, [w:] tegoż, Dialogi, t. II, tłum. W. Witwicki, Kęty 2005, s. 138.
R16PRNfdq4lky
(Uzupełnij).