1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Szwejk pełni w sztuce rolę błazna. Które z twierdzeń potwierdzają tę tezę?

RLkQ4ylCgP6vn
Możliwe odpowiedzi: 1. Szwejk pozwala sobie na ironiczne komentarze, które odsłaniają prawdę, lecz nie są traktowane poważnie., 2. Szwejk nie rozumiejąc, co się wokół niego dzieje, opowiada anegdoty i historyjki., 3. Szwejk sarkastycznie sprowadza filozoficzne dysputy do rzeczywistości, przez co ukazuje ich absurdalność w zastanych sytuacjach.
11
Ćwiczenie 2

Jedna z najbardziej znanych w dziejach kultury audiowizualnej scena parodystyczna dotycząca Adolfa Hitlera pochodzi z filmu Dyktator w reż. Charliego Chaplina z 1940 roku. Hitler tańczy w niej z dmuchanym globusem, świetnie się przy tym bawiąc. Zwróć uwagę, jakie hobby ma Adolf Schicklgruber w sztuce Światło w nocy. Określ jednym słowem, do jakiego etapu w życiu człowieka odnoszą się twórcy, parodiując Adolfa. Jaki jest tego cel?

Rc1b9F9EAmiwt
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Jaki jest cel twórców, którzy do opowieści o dyktatorze wprowadzają sceny dziecięcej zabawy dorosłego mężczyzny?

R1A7Q4CGv8TbX
(Uzupełnij).
RVwN7vQIOJTmE11
Ćwiczenie 4
Możliwe odpowiedzi: 1. jest podatna na antydemokratyczną propagandę, 2. posiada respekt dla władzy, 3. ma tendencję do idealizowania obrazu własnej grupy społecznej i karania osób naruszających obowiązujące normy, 4. stereotypowo postrzega relacje społeczne i członków innych grup, 5. powstaje zawsze w ramach odpowiedniego środowiska, ze względu na przynależność danej jednostki do odpowiedniej grupy etnicznej, religijnej, zawodowej, a także ze względu na jej status ekonomiczny,, 6. przyczyny osobowości autorytarnej leżą w konserwatywnych metodach wychowawczych, 7. ma bezkrytyczne, sztywne przywiązanie do tradycyjnych norm, konserwatyzm obyczajowy, niskie wyniki na skali otwartości na świat,, 8. ma bezkrytyczny stosunek do wyidealizowanego autorytetu własnej grupy, silna potrzeba hierarchiczności: poddańcza uległość wobec silniejszego, przy jednoczesnym znieważaniu słabszych, 9. przejawia postawy antyspołeczne i zachowania agresywne względem wybranych grup społecznych, osób łamiących konwencje, indywidualistów,, 10. niechęć do wnikania we własne wnętrze, rozumienia własnych potrzeb psychicznych oraz potrzeb psychicznych innych ludzi, ucieczka od refleksji dotyczącej pragnień, potrzeb, uczuć,, 11. przesądność i stereotypowość — skłonność do myślenia w sztywnych kategoriach, tendencja do przypisywania odpowiedzialności czynnikom zewnętrznym, siłom nadprzyrodzonym, mistycznym; schematyczności myślenia towarzyszy wysoki poziom antyspołecznych uprzedzeń względem wielu grup społecznych,, 12. potępianie słabości — wiara w siłę i bycie twardym — relacje społeczne postrzegane w kategoriach dominacji — uległości; osoba autorytarna identyfikuje się przy tym z postaciami reprezentującymi władzę, jednocześnie pogardzając tymi, którzy w jej przekonaniu reprezentują niższy poziom hierarchii społecznej,, 13. destruktywność i cynizm — uogólniona wrogość w stosunku do ludzi, skłonność do deprecjacji innych ludzi., 14. projekcja negatywnych uczuć — skłonność do przypisywania własnych negatywnych uczuć innym ludziom, 15. obsesyjne zainteresowanie seksem — wartościowanie ludzi ze względu na ich podejście do spraw związanych z seksem, połączone z aktami agresji względem tych, którzy nie realizują konserwatywnych norm obyczajowych, m.in. mniejszości seksualnych; towarzyszy temu tłumienie własnych popędów seksualnych połączone z ich projekcją na innych.
(1)
RxVIrQ4NRpeJL21
Ćwiczenie 5
Jakie są przekonania bohaterów dotyczące pojęć woli i wspólnoty? W jaki sposób można je krótko scharakteryzować? Szwejk Możliwe odpowiedzi: 1. wola nie ma żadnego wpływu na działanie, 2. wspólnota to grupa ludzi, która wspólnie spędza czas, 3. wspólnota jest wrogiem jednostki, 4. wola jest związana z chęcią działania, lecz nie ma wpływu na świat, 5. wspólnota jest siłą człowieka i społeczeństwa, 6. wola jest zależna od człowieka i jest podstawą każdego czynu czynu Schicklgruber Możliwe odpowiedzi: 1. wola nie ma żadnego wpływu na działanie, 2. wspólnota to grupa ludzi, która wspólnie spędza czas, 3. wspólnota jest wrogiem jednostki, 4. wola jest związana z chęcią działania, lecz nie ma wpływu na świat, 5. wspólnota jest siłą człowieka i społeczeństwa, 6. wola jest zależna od człowieka i jest podstawą każdego czynu czynu Wittgenstein Możliwe odpowiedzi: 1. wola nie ma żadnego wpływu na działanie, 2. wspólnota to grupa ludzi, która wspólnie spędza czas, 3. wspólnota jest wrogiem jednostki, 4. wola jest związana z chęcią działania, lecz nie ma wpływu na świat, 5. wspólnota jest siłą człowieka i społeczeństwa, 6. wola jest zależna od człowieka i jest podstawą każdego czynu czynu
211
Ćwiczenie 6

W rozmowie Ludwiga i Adolfa z aktu Linz pojawia się prawdopodobnie najsłynniejszy cytat z twórczości Ludwiga Wittgensteina: Mówiąc w pewnym uproszczeniu. Jeżeli przyjmiemy, że to język wyznacza granice mojego świata… Odwołując się do spektaklu oraz tez filozofa, wpisz w górnej części szkieletu, czym zgodnie z wykładnią jest język w ujęciu Ludwiga Wittgensteina, a w dolnej, czym jest w płytkim rozumieniu Adolfa.

W rozmowie Ludwiga i Adolfa z aktu Linz pojawia się prawdopodobnie najsłynniejszy cytat z twórczości Ludwiga Wittgensteina: Mówiąc w pewnym uproszczeniu. Jeżeli przyjmiemy, że to język wyznacza granice mojego świata… Odwołując się do spektaklu oraz tez filozofa, napisz, czym zgodnie z wykładnią jest język w ujęciu Ludwiga Wittgensteina, a czym jest język w płytkim rozumieniu Adolfa.

Tractatus logico-philosophicus

5.6 Granice mego języka oznaczają granice mego świata.
5.61 Logika wypełnia świat; granice świata są też jej granicami.
W logice nie można zatem powiedzieć: to a to w świecie jest, a tamtego nie ma.
Znaczyłoby to bowiem na pozór, że wykluczamy pewne możliwości; a tak nie może być, gdyż inaczej logika musiałaby wyjść poza granice świata; musiałaby móc spojrzeć na nie także z drugiej strony.
Czego nie możemy pomyśleć, tego pomyśleć nie możemy; a więc nie możemy też powiedzieć, czego nie możemy pomyśleć.
5.62 Ta uwaga daje klucz do kwestii, jak dalece solipsyzm jest prawdą.
To bowiem, co solipsyzm ma na myśli, jest całkiem słuszne, tylko nie da się tego powiedzieć́: to się widzi.
To, że świat jest moim światem, uwidacznia się w tym, że granice języka (jedynego języka, jaki rozumiem) oznaczają granice mego świata. Świat i życie to jedno.

cyt4 Źródło: Tractatus logico-philosophicus, Warszawa 1997, s. 64.
RkuvIHRugrZxv
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R11fnWe0kcjMV
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

W rozmowie z przyszłym dyktatorem i Szwejkiem Wittgenstein wypowiada znamienne dla swej filozofii zdanie: Mój świat jest pierwszy i jedyny. Napisz, w jaki sposób zachowania i wypowiedzi Szwejka potwierdzają (w pewnym uproszczeniu) tezę filozofa.

RzOBvVHrzQVXu
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

Dopasuj postawę światopoglądową do poszczególnych bohaterów:

R1GjOiqGJ9Ncg
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Media użyte w ćwiczeniu: Narodowy Instytut Audiowizualny, Telewizja Polska S.A.
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
REon8FmvIHTUt
Autorytaryzm Możliwe odpowiedzi: 1. Ludwig Wittgenstein, 2. Józef Szwejk, 3. Adolf Schicklgruber Idealizm Możliwe odpowiedzi: 1. Ludwig Wittgenstein, 2. Józef Szwejk, 3. Adolf Schicklgruber Pragmatyzm Możliwe odpowiedzi: 1. Ludwig Wittgenstein, 2. Józef Szwejk, 3. Adolf Schicklgruber
31
Ćwiczenie 9

Uzupełnij piramidy, wskazując cechy charakteru, osobowości i światopoglądu poszczególnych bohaterów.

R4WiKqMq4Ehrv
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R3z06XqZJVtrG
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1OgOo2zkao2M
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Media użyte w ćwiczeniu: Narodowy Instytut Audiowizualny, Telewizja Polska S.A.
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
RhwJnzMJIKkGU
(Uzupełnij).