Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj poniższą ilustrację i ją podpisz, zaznaczając przedstawicieli jakich grup społecznych ukazuje: tych, którzy się modlą, tych, którzy rządzą, czy tych, którzy pracują. Określ, po czym to rozpoznajesz. Do każdego z nich dopasuj odpowiednie stwierdzenia spośród zamieszczonych poniżej.

R16MQMaYnHYtL
Rysunek przedstawia symboliczną scenę. W górnej części widzimy Chrystusa w aureoli siedzącego na półkolu z rozpostartymi rękoma. Przed nim po obu stronach stoją osoby duchowne ubrane w liturgiczne szaty. W dole rysunku dwóch chłopów z motykami przekopuje ziemię.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przeanalizuj opis ilustracji i zastanów się przedstawicieli jakich grup społecznych ukazuje: tych, którzy się modlą, tych, którzy rządzą, czy tych, którzy pracują. Określ, po czym to rozpoznajesz.

Rysunek przedstawia symboliczną scenę. W górnej części widzimy Chrystusa w aureoli siedzącego na półkolu z rozpostartymi rękoma. Przed nim po obu stronach stoją osoby duchowne ubrane w liturgiczne szaty. W dole rysunku dwóch chłopów z motykami przekopuje ziemię.

RCkG9aBhRWV55
Określ, po czym to rozpoznałeś: (Uzupełnij).
RgbEbmB14mdvn
mieli niewielkie prawa dotyczące swobody wyboru małżonka. Możliwe odpowiedzi: Ci, którzy się modlą, Ci, którzy rządzą, Ci, którzy pracują. mieli prawo do posiadania ziemi. Możliwe odpowiedzi: Ci, którzy się modlą, Ci, którzy rządzą, Ci, którzy pracują. sprawowali urzędy polityczne. Możliwe odpowiedzi: Ci, którzy się modlą, Ci, którzy rządzą, Ci, którzy pracują. zajmowali się przepisywaniem ksiąg. Możliwe odpowiedzi: Ci, którzy się modlą, Ci, którzy rządzą, Ci, którzy pracują. organizowali biesiady i w nich uczestniczyli. Możliwe odpowiedzi: Ci, którzy się modlą, Ci, którzy rządzą, Ci, którzy pracują. mieli obowiązek pracy przez określoną liczbę dni w tygodniu na ziemi pana feudalnego. Możliwe odpowiedzi: Ci, którzy się modlą, Ci, którzy rządzą, Ci, którzy pracują. by czuć się pełnoprawnym członkiem wspólnoty, musieli uzyskać obywatelstwo. Możliwe odpowiedzi: Ci, którzy się modlą, Ci, którzy rządzą, Ci, którzy pracują. mieli obowiązek dostarczania danin i rent. Możliwe odpowiedzi: Ci, którzy się modlą, Ci, którzy rządzą, Ci, którzy pracują. mieli wolność prowadzenia działalności gospodarczej. Możliwe odpowiedzi: Ci, którzy się modlą, Ci, którzy rządzą, Ci, którzy pracują. podlegali innemu prawu. Możliwe odpowiedzi: Ci, którzy się modlą, Ci, którzy rządzą, Ci, którzy pracują. zajmowali się handlem, rzemiosłem. Możliwe odpowiedzi: Ci, którzy się modlą, Ci, którzy rządzą, Ci, którzy pracują. niektórzy mieli prawo do wolności osobistej osiągniętej drogą wykupu. Możliwe odpowiedzi: Ci, którzy się modlą, Ci, którzy rządzą, Ci, którzy pracują. nie płacili podatków bezpośrednich. Możliwe odpowiedzi: Ci, którzy się modlą, Ci, którzy rządzą, Ci, którzy pracują
21
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z tekstem i określ, w jaki sposób jego autor, francuski biskup i poeta Adalberon z Laon, uzasadniał średniowieczny podział społeczny. Jaki stosunek miał on do tego podziału?

1
Adalberon, biskup Laon, o trzech stanach

Społeczeństwo wiernych tworzy jedno jedyne ciało, ale państwo składa się z trzech ciał. Prawo ludzkie odróżnia dwie klasy: [feudałowie] i poddani, bowiem nie są tym samym prawem rządzeni […]. Ci pierwsi są wojownikami, opiekunami kościołów, są obrońcami ludzi, wielkich i małych, wszystkich, a równocześnie i siebie, zapewniając bezpieczeństwo. Inną klasą jest klasa poddanych: to nieszczęśliwe plemię cokolwiek ma – ma za cenę swojego trudu. Któż by zdołał, z liczydłem w ręku, obrachować starania, jakimi są zajęci poddani, ich długie marsze, ich ciężką pracę? Poddani dostarczają wszystkim wszystkiego: pieniędzy, odzienia, pożywienia; człowiek wolny nie mógłby żyć bez poddanych […]. Dom Boży uważamy za jeden, jest więc podzielony na trzy części: jedni modlą się, drudzy walczą, inni wreszcie pracują. Te trzy części, współżyjące ze sobą, nie cierpią na tym rozdziale, usługi przy jednych świadczone są warunkiem działania części pozostałych; każda po kolei podejmuje się ulżyć całości. I tym sposobem ta troista całość jest jednak jednolita […].

c1 Źródło: Adalberon, biskup Laon, o trzech stanach. Cytat za: fragment poematu dla Roberta Pobożnego (ok. 1200 r.), dostępny online: strategie.net.pl.
R16ta3L0FrVUF
Twoja odpowiedź: (Uzupełnij).
1
R1YuvCcA3aym621
Ćwiczenie 3
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
2
Ćwiczenie 3
RD1n94nQzACHI
(Uzupełnij).
R1eQPRxcDidiO1
Ćwiczenie 4
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
2
Ćwiczenie 4
RPVrQa4IgdAxl
Wstaw właściwe sformułowania w luki w tekście. 1. względów damy, 2. zyskanie uznania, 3. zbroi, 4. Turnieje, 5. dworach rycerskich, książęcych i królewskich były ważnym elementem kultury rycerskiej w średniowiecznej Europie. Rozgrywano je według ściśle ustalonych reguł. Nagrody były zazwyczaj symboliczne. Chodziło głównie o 1. względów damy, 2. zyskanie uznania, 3. zbroi, 4. Turnieje, 5. dworach rycerskich, książęcych i królewskich i 1. względów damy, 2. zyskanie uznania, 3. zbroi, 4. Turnieje, 5. dworach rycerskich, książęcych i królewskich, której barwy rycerze nosili przypięte do 1. względów damy, 2. zyskanie uznania, 3. zbroi, 4. Turnieje, 5. dworach rycerskich, książęcych i królewskich. Pierwszą tego typu rozgrywkę zorganizowano we Francji w poł. XI w. Od tego czasu turnieje stały się popularną formą spędzania czasu wśród rycerstwa. Odbywały się na 1. względów damy, 2. zyskanie uznania, 3. zbroi, 4. Turnieje, 5. dworach rycerskich, książęcych i królewskich.
2
Ćwiczenie 5
Przeanalizuj opis miniatury pochodzącej z francuskiego rękopisu Bardzo bogate godzinki księcia de Berry, która przedstawia różne sceny z życia francuskiego księcia i jego otoczenia. Następnie określ, czy stwierdzenia poniżej są prawdziwe, czy fałszywe.
Przeanalizuj opis miniatury pochodzącej z francuskiego rękopisu Bardzo bogate godzinki księcia de Berry, która przedstawia różne sceny z życia francuskiego księcia i jego otoczenia. Następnie określ, czy stwierdzenia poniżej są prawdziwe, czy fałszywe.
R1JCk1lQHYcuw
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RnZH0sNl2GILc
Na miniaturze są ukazani przedstawiciele wszystkich stanów społecznych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przynależność stanową zaznaczono na miniaturze poprzez ubiór i zachowanie się przy stole. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Scena przedstawiona na miniaturze dowodzi, że stan możnych był jednolity pod względem pozycji społecznej i majątkowej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 6

Spośród poniższych stwierdzeń wybierz te, które charakteryzują monarchię stanową w Europie. Następnie ułóż definicję monarchii stanowej.

RevL0uwo9LfmM
Możliwe odpowiedzi: 1. Władza królewska nie jest dziedziczona w dynastii jak prywatny spadek., 2. Państwo jest własnością władcy., 3. Władzy króla nie ograniczają żadne prawa., 4. Królowie nie mają prawa rozporządzać ziemiami według swego uznania., 5. Król współrządzi z reprezentacją stanową., 6. Król wydziela dzielnice swoim synom., 7. Król pełni funkcje reprezentacyjne., 8. Państwo i władza stanowią ojcowiznę przekazywaną synom., 9. Król jest panem wszystkich swych poddanych i najwyższym sędzią.
RRtIqac5NisDL
Definicja monarchii stanowej (Uzupełnij).
R14CV8sI9a0wi21
Ćwiczenie 7
Przeanalizuj poniższe fragmenty tekstów i dopasuj do nich odpowiednie pytania. Pod uwagę należy brać dwie okoliczności. Po pierwsze o przynależności do stanu szlacheckiego zaczęło decydować urodzenie. Nie był to czynnik jedyny, ale bardzo ważny. Samo posiadanie lenna lub ziemi na prawie rycerskim i wynikający z tego faktu obowiązek służby wojskowej już nie wystarczał. Trzeba było wykazać się pochodzeniem ze szlachetnego rodu. Po drugie doszło do pewnego ujednolicenia statusu prawnego rycerstwa, co było skutkiem przywilejów. To dzięki nim pod koniec średniowiecza w wielu krajach Europy szlachta nie płaciła podatków bezpośrednich Możliwe odpowiedzi: 1. W jakich okolicznościach nastąpiło przekształcenie rycerstwa w szlachtę?, 2. Czy szlachta była stanem jednolitym pod względem majątkowym i prawnym?, 3. W jaki sposób/ na podstawie jakich kryteriów określało się, że ktoś jest szlachcicem? W jej [szlachty] skład wchodzili książęta krwi, czyli członkowie dynastii królewskiej, hrabiowie, właściciele wielkich i zwartych kompleksów terytorialnych, wreszcie posiadacze małych lenn. [...] W parlamencie angielskim zasiadali tacy, których król zapraszał imiennie, oraz tacy, którzy przybywali jako reprezentanci rycerstwa zamieszkującego dane hrabstwo. Możliwe odpowiedzi: 1. W jakich okolicznościach nastąpiło przekształcenie rycerstwa w szlachtę?, 2. Czy szlachta była stanem jednolitym pod względem majątkowym i prawnym?, 3. W jaki sposób/ na podstawie jakich kryteriów określało się, że ktoś jest szlachcicem? Aby się wśród stanu uprzywilejowanego utrzymać, trzeba było żyć, jak przystało na nobila. [...] Stąd rosnące znaczenie herbów, obyczaju rycerskiego, turniejów. Splendor, z jakim organizowano turnieje, przekraczał w późnym średniowieczu wszystko, co się dotąd spotykało. Przywiązywano wielką wagę do rytu rycerskiej inicjacji. Rycerz pasowany zajmował wysokie miejsce w hierarchii społecznej. [...] Do takiego życia potrzebne były pieniądze. Kto nie miał środków finansowych, ze stanu uprzywilejowanego wypadał[...]. Możliwe odpowiedzi: 1. W jakich okolicznościach nastąpiło przekształcenie rycerstwa w szlachtę?, 2. Czy szlachta była stanem jednolitym pod względem majątkowym i prawnym?, 3. W jaki sposób/ na podstawie jakich kryteriów określało się, że ktoś jest szlachcicem?
Źródło: Roman Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, PWN, Warszawa 2012, s. 374–375.
31
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj dwa teksty źródłowe, a następnie rozstrzygnij, który z nich odnosi się do monarchii stanowej. Uzasadnij odpowiedź.

Tekst A

1

Ponieważ wszystkim jest doskonale znane, że nie posiadam niczego, co pozwoliłoby mi się wyżywić i odziać, dlatego też zwróciłem się do Waszej łaskawości i postanowiłem, że powinienem się oddać i powierzyć waszej opiece . Dokonałem też tego na następujących warunkach: winniście mnie wspierać i wspomagać tak wyżywieniem, jak odzieżą, abym mógł stosownie do tego służyć Wam i być pożytecznym, a dopóki będę żył, winienem jestem wam służbę i posłuszeństwo na prawach wolnego człowieka i nie jestem w mocy za żywota mego uwolnić się spod waszej władzy i opieki, lecz aż do śmierci winien jestem pozostawać pod waszą władzą i ochroną. Stąd ułożono się, że gdyby jeden z nas naruszył tę umowę, określoną sumę solidów zapłaci drugiej stronie, sama zaś umowa niechaj pozostanie trwale w mocy.

poniewaz Cytat za: Jakub Kufel, Przemysław Ruchlewski, Historia. Ślady czasu. Podręcznik do liceum i technikum, Gdańsk 2919, s. 224.

Tekst B

1

W imię pańskie. Amen. […] My Ludwik z bożej łaski węgierski, polski, dalmacki etc. król, chcemy aby doszło do wiadomości wszystkich, tak obecnych, jak i przyszłych, że: […] 5. Ponieważ zaś rzeczona szlachta nasza w szczególnej swej do nas miłości przyjęła […] i potomstwo nasze żeńskie, tak samo jak męskie, sobie za księcia i pana – przeto […] zwalniamy i wyjmujemy od składania wszelkich danin, podatków i opłat, tak ogólnych, jaki szczegółowych, jakimkolwiek mianem by się zwały, wszystkie miasta, grody, posiadłości, miasteczka i wsie, mieszkańców wsi całego Królestwa Polskiego, należących do panów i wszystkiej szlachty – oraz chcemy aby byli zwolnieni, oswobodzeni wyjęci od wszelkich posług, robót i dostaw, tyczących się tak ludzi, jak i rzeczy. Chcemy zadowolić się tym tylko, aby corocznie na św. Marcina wyznawcę (11 listopada) nam i następcom naszym na znak najwyższego panowania i uznania korony Królestwa Polskiego płacono po dwa grosze zwykłej monety, w królestwie obieg mającej, których czterdzieści osiem idzie na grzywnę polską, z każdego osiadłego i dzierżonego łanu lub jego części. […] 8. Jeśli podczas panowania naszego lub następców naszych potrzeba nam będzie wyruszyć na wyprawę poza granice Królestwa Polskiego i jeśli szlachcie polskiej w naszej obecności lub bez nas z jakimkolwiek nieprzyjaciółmi w tej wyprawie przyjdzie bitwę stoczyć lub mieć spotkanie, w którym niektórzy będą do niewoli wzięci i poniosą większe lub mniejsze szkody w rzeczach lub osobach, wtedy im wypłacimy odszkodowanie.

wimie Źródło: pthlodz.uni.lodz [dostęp 29.08.2020 r.].
RwbNWMVcqx71R
Rozstrzygnięcie: Do monarchii stanowej odnosi się (Wybierz: tekst A , tekst B) Uzasadnienie (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Przeanalizuj poniższy tekst autorstwa Marsyliusza z Padwy, średniowiecznego włoskiego filozofa i pisarza politycznego, a następnie określ na podstawie przytoczonego fragmentu, jakiej formy ustrojowej był on zwolennikiem. Uzasadnij swoje zdanie.

1
Marsyliusz z Padwy o władzy prawodawczej i wykonawczej

Pozostaje już tylko wykazać, skąd pochodzi władza rządzenia, przyznana na drodze wyboru jednej lub kilku osobom. Książę cieszy się władzą nie dzięki znajomości praw, nie z powodu swej wiedzy praktycznej czy swych cnót moralnych, choć one właśnie stanowią cechy władcy doskonałego. Wielu można znaleźć, którzy je posiadają, lecz pozbawieni są władzy, z rzadka jedynie, wskutek zbiegu okoliczności, do niej dochodząc. Właściwa władza powoływania (w drodze elekcji) ciała rządzącego przysługuje prawodawcy – to jest całemu ogółowi obywateli. Jemu też przysługuje moc korygowania rządu, a nawet jego odwoływania, gdyby wymagał tego wspólny interes. […] Różne państwa na rozmaite sposoby osiągać mogą porozumienie co do wyboru i mianowania rządu. Ale niezależnie od tych różnic źródłem owych działań musi być zawsze władza prawodawcy, którym jest […] ogół obywateli albo jego część znaczniejsza. […] jedna część państwa powołuje i określa charakter innych jego części, czyli instytucji. Tę pierwszą zwiemy prawodawcą, te ostatnie zwiemy nadrzędnymi lub wykonawczym, ich władza zaś pochodzi od prawodawcy, określającego również ich formę przez ustanowienie praw, zgodnie z którymi muszą one zawsze i możliwie w jak największym zakresie wykonywać ustawy i kierować ich wypełnianiem. Albowiem choć prawodawca, jako pierwotne i właściwe źródło wszelkiego autorytetu, musi określić, komu w państwie i jakie przypadną zadania, to jednakowoż część rządząca […] wykonuje, a w określonych czynnościach zawiesza wykonanie zarówno tych zadań, jak i praw w ogólności.

pozostaje Źródło: Marsyliusz z Padwy o władzy prawodawczej i wykonawczej, [w:] Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów , oprac. S.B. Lenard, M. Sobańska-Bondaruk, Warszawa 1997, s. 284–285.
Rb8uSZbRzljhp
Marsyliusz z Padwy był zwolennikiem (Uzupełnij) Uzasadnienie (Uzupełnij).