Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Zapisz, jakie są skutki poszczególnych wydarzeń na dworcu. Sformułuj wniosek, który wynika z tego zestawienia.

R1ei7Pa3mx5db
Wydarzenie: Witek wskakuje do pędzącego pociągu. Skutki (Uzupełnij). Wydarzenie: Witek nie dogania pociągu, dochodzi do konfliktu ze strażnikiem. Skutki (Uzupełnij). Wydarzenie: Witek nie dogania pociągu. Skutki (Uzupełnij). Wniosek (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2
Fragmenty rozmowy z filmu Krzysztof Kieślowski: „I’m so-so...”

Krzysztof Wierzbicki: Lubisz dworce kolejowe?
Krzysztof Kieślowski: W życiu tak, ale fotografowania nienawidzę. 
K.W.: A co cię pociąga w tych dworcach, Krzysiu? 
K.K.: No wiesz, to są zawsze takie bezimienne miejsca, gdzie jesteś anonimowy. Zawsze.

1 Źródło: Fragmenty rozmowy z filmu Krzysztof Kieślowski: „I’m so-so...” , reż. K. Wierzbicki, 1995.

Trzy projekcje życia bohatera rozpoczynają się od dworca. Bohater biegnie, aby wskoczyć do pociągu. Odpowiedz na pytanie, jakie to ma znaczenie dla wymowy filmu? Zaznacz poprawne odpowiedzi.

RhH9GSQgItbIT
RjphZcMzgV9qQ
Możliwe odpowiedzi: 1. Moment pościgu za odjeżdżającym pociągiem jest punktem zwrotnym w życiu bohatera. Od tej sceny za każdym razem rozpoczyna się inna wersja wydarzeń., 2. Dworzec jest miejscem, w którym bohater kończy swoją podróż., 3. Pociąg może kojarzyć się z podróżowaniem przez życie zgodnie z określonym rozkładem jazdy. Przypadek może zniweczyć plany człowieka., 4. Pędzący pociąg sugeruje zmiany, które nadciągają w życiu.
11
Ćwiczenie 3

Dwa warianty losów bohatera kończą się na dworcu lotniczym, jeden w domu ciotki. Wyjaśnij, na czym polega uniwersalne znaczenie takich zakończeń.

R1LKX9MsLLkAv
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4

Przypomnij sobie, jaka scena otwiera, a jaka zamyka film. O czym świadczy wybór takich obrazów? Zaznacz poprawną odpowiedź.

R1Wqud2eiqaVG
R1aidj4cmdo92
R1CQgEGlV3E53
Możliwe odpowiedzi: 1. Reżyser otwiera i zamyka film dramatycznymi scenami, by utrzymać emocje widza na stale wysokim poziomie., 2. Scena otwierająca film oraz scena finałowa dowodzą, że jedynie śmierć jest pewna w życiu każdego człowieka, innych rzeczy nie potrafimy przewidzieć., 3. Finałowa scena świadczy o tym, że trzecim wariantem losów Witka kieruje ślepy los.
21
Ćwiczenie 5

Druga część losów Witka skupia się na problemie wiary. Podaj, które elementy najdobitniej o tym świadczą. Wyjaśnij, jaki obraz bohatera kreuje reżyser.

RPuaFM6W29LaB
RgcuXi8IO0XCQ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

W różnych wariantach swego życia Witek jest związany z innymi kobietami. Oceń, jak to świadczy o bohaterze. Uzupełnij tabelę.

RkrwnIB8t2qlm
Czuszka (Bogusława Pawelec)
RJZ6VzabJDgS3
Werka (Marzena Trybała)
R6M4lN3q3TpeS
Olga (Monika Goździk)
RaojCbm8pev5D
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1dJgR1TJeRXn
Bohaterka kobieca. Postawa Witka. Czuszka. (Uzupełnij). Werka. (Uzupełnij). Olga. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przypomnij sobie cechy kina moralnego niepokoju. Podaj różnice, jakie dostrzegasz między definicją nurtu a filmem Przypadek. Zredaguj notatkę syntetyzującą na 100 słów.

RmBvAeoZT5Gk7
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeznaczenie to tylko inna nazwa naszej natury (Henryk Elzenberg). Napisz esej, w którym odniesiesz się do roli przeznaczenia, losu, przypadku w życiu człowieka.

RmBvAeoZT5Gk7
(Uzupełnij).
uzupełnij treść