Sprawdź się
Zapisz, jakie są skutki poszczególnych wydarzeń na dworcu. Sformułuj wniosek, który wynika z tego zestawienia.
Fragmenty rozmowy z filmu Krzysztof Kieślowski: „I’m so-so...”Krzysztof Wierzbicki: Lubisz dworce kolejowe?
Krzysztof Kieślowski: W życiu tak, ale fotografowania nienawidzę.
K.W.: A co cię pociąga w tych dworcach, Krzysiu?
K.K.: No wiesz, to są zawsze takie bezimienne miejsca, gdzie jesteś anonimowy. Zawsze.Źródło: Fragmenty rozmowy z filmu Krzysztof Kieślowski: „I’m so-so...” , reż. K. Wierzbicki, 1995.
Trzy projekcje życia bohatera rozpoczynają się od dworca. Bohater biegnie, aby wskoczyć do pociągu. Odpowiedz na pytanie, jakie to ma znaczenie dla wymowy filmu? Zaznacz poprawne odpowiedzi.

- Moment pościgu za odjeżdżającym pociągiem jest punktem zwrotnym w życiu bohatera. Od tej sceny za każdym razem rozpoczyna się inna wersja wydarzeń.
- Dworzec jest miejscem, w którym bohater kończy swoją podróż.
- Pociąg może kojarzyć się z podróżowaniem przez życie zgodnie z określonym rozkładem jazdy. Przypadek może zniweczyć plany człowieka.
- Pędzący pociąg sugeruje zmiany, które nadciągają w życiu.
Dwa warianty losów bohatera kończą się na dworcu lotniczym, jeden w domu ciotki. Wyjaśnij, na czym polega uniwersalne znaczenie takich zakończeń.
Przypomnij sobie, jaka scena otwiera, a jaka zamyka film. O czym świadczy wybór takich obrazów? Zaznacz poprawną odpowiedź.


- Reżyser otwiera i zamyka film dramatycznymi scenami, by utrzymać emocje widza na stale wysokim poziomie.
- Scena otwierająca film oraz scena finałowa dowodzą, że jedynie śmierć jest pewna w życiu każdego człowieka, innych rzeczy nie potrafimy przewidzieć.
- Finałowa scena świadczy o tym, że trzecim wariantem losów Witka kieruje ślepy los.
Druga część losów Witka skupia się na problemie wiary. Podaj, które elementy najdobitniej o tym świadczą. Wyjaśnij, jaki obraz bohatera kreuje reżyser.

W różnych wariantach swego życia Witek jest związany z innymi kobietami. Oceń, jak to świadczy o bohaterze. Uzupełnij tabelę.



| Bohaterka kobieca | Postawa Witka |
|---|---|
| Czuszka | |
| Werka | |
| Olga |
Przypomnij sobie cechy kina moralnego niepokoju. Podaj różnice, jakie dostrzegasz między definicją nurtu a filmem Przypadek. Zredaguj notatkę syntetyzującą na 100 słów.
Przeznaczenie to tylko inna nazwa naszej natury
(Henryk Elzenberg). Napisz esej, w którym odniesiesz się do roli przeznaczenia, losu, przypadku w życiu człowieka.