Sprawdź się
Wskaż, ile obecnie ludności żyje na terenie miast.
- Ok. 55% ludności świata.
- Ok. 60% ludności świata.
- Ok. 65% ludności świata.
- Ok. 70% ludności świata.
Zaznacz odpowiednie wyrażenia w taki sposób, żeby poniższe stwierdzenie było zgodne z prawdą.
W krajach słabo rozwiniętych współczynnik urbanizacji jest {#niższy niż 50%}/{wyższy niż 50%}, ponieważ {wysoki poziom mechanizacji rolnictwa powoduje, że ludność migruje do miast w poszukiwaniu pracy w przemyśle i usługach}/{#niski poziom mechanizacji rolnictwa stwarza duże zapotrzebowanie na siłę roboczą na roli}.
Zaznacz stwierdzenia prawdziwe.
- Obecnie w miastach żyje ponad 4 mld ludności.
- Ludność miejska żyjąca w krajach Azji Wschodniej, Południowo-Wschodniej oraz Australii i Oceanii stanowi około ⅓ wszystkich ludzi żyjących w miastach na świecie.
- W krajach Europy i byłego ZSRR odsetek liczby ludności miejskiej w latach 1960–2018 wzrósł.
- W latach 1960–2018 liczba ludności miejskiej w Ameryce Łacińskiej wzrosła o większy procent niż w Ameryce Północnej.
- Największy przyrost ludności miejskiej następuje w krajach wysoko rozwiniętych gospodarczo.
Uporządkuj podane państwa według malejącego współczynnika urbanizacji (wg danych za 2018 r.).
- USA
- Izrael
- Rosja
- Belgia
Przyporządkuj podane państwa do odpowiednich kategorii (wg danych za 2018 r.)
Zjednoczone Emiraty Arabskie, Polska, Peru, Wietnam, Madagaskar, Mołdawia, Indie, Izrael, Chiny
| kraje, w których w miastach żyje więcej ludności niż na wsiach | |
|---|---|
| kraje, w których na wsiach żyje więcej ludności niż w miastach |
Wyjaśnij przyczynę spowolnienia wzrostu odsetka ludności miejskiej w państwach wysoko rozwiniętych.
Uzasadnij, że wysokie wartości współczynnika urbanizacji w krajach Ameryki Południowej nie są proporcjonalne do poziomu rozwoju gospodarczego.
Korzystając z różnych źródeł informacji geograficznej, sprawdź, jak rozmieszczone są: ludność biedna, bogata oraz centra handlowe, administracyjne i finansowe w krajach wysoko i słabo rozwiniętych. Zamaluj odpowiednio schematy.
