1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz poprawne odpowiedzi.

R1CR5fHjJ4FYr1
Możliwe odpowiedzi: 1. Reakcje strąceniowe są to reakcje, w wyniku których powstają osady., 2. W wyniku reakcji strąceniowej, przynajmniej jeden z produktów jest w formie stałej i jest rozpuszczalny w środowisku., 3. Schemat reakcji strąceniowej, zachodzącej pomiędzy kwasem i solą, może przybierać następującą postać: sól 1+kwas 1sól 2+kwas 2., 4. Reakcja pomiędzy kwasem a solą może zachodzić również bez wytrącenia osadu, ale tylko w sytuacji, kiedy dodawany kwas jest słabszy od tego, którego reszta kwasowa buduje sól.
1
Ćwiczenie 2

Zaznacz poprawną odpowiedź.

RQKeffQuRsTzb1
W celu wykrycia jonów węglanowych CO32-, należy przeprowadzić reakcję z wodnym roztworem: Możliwe odpowiedzi: 1. chlorku sodu., 2. chlorku wapnia., 3. chlorku amonu., 4. chlorku potasu.
Rg5VXs4WFCxfT1
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz „Prawda” lub „Fałsz”.. Gdy po stronie produktów, przy jednym ze związków znajduje się strzałka z grotem w dół, znaczy to, że wydziela się gaz.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Skrócone jonowe równanie reakcji przedstawia zachodzącą w roztworze reakcję chemiczną.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Aby otrzymać chlorek srebra(I), należy zmieszać ze sobą roztwory węglanu srebra(I) i chlorku sodu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dodanie kilku kropel wody amoniakalnej do roztworu chlorku manganu(II) powoduje wytrącanie się osadu wodorotlenku manganu(II).. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
111
Ćwiczenie 4

Uczeń otrzymał zadanie zaproponowania metody oddzielenia jonów ołowiu(II) od jonów wapnia, znajdujących się w tym samym roztworze. Stąd zaproponował, aby do roztworu, zawierającego jony Pb2+ i Ca2+, dodawać kroplami rozcieńczony roztwór kwasu siarkowego(VI), aż do całkowitego wytrącenia osadu. Oceń, czy zaproponowana przez ucznia metoda pozwoli na realizację postawionego celu. Odpowiedź uzasadnij.

RhMVYiJPciwq3
Rozpuszczalność soli i wodorotlenków w wodzie w temperaturze <math aria‑label="dwudziestu pięciu stopni Celsjusza">25°C
Źródło: GroMar Sp. z o.o., rozpuszczalność na podstawie: Mizerski W., Tablice chemiczne, Warszawa 2004; kolory osadów na podstawie: White W. E., A Table of solubilities and colors of precipitates for use in a course in qualitative analysis, „J. Chem. Educ.” 1931., licencja: CC BY-SA 3.0.

Informacja do ćwiczenia

W tabeli rozpuszczalności można znaleźć informacje dotyczące jonów wymienionych w treści zadania. W przypadku obecności w roztworze jonów Pb2+ oraz jonów SO42- powstaje biały, praktycznie nierozpuszczalny w wodzie osad, zaś w przypadku obecności w roztworze jonów Ca2+ oraz jonów SO42- powstaje biały, trudno rozpuszczalny w wodzie osad. Osad ten powstaje przy odpowiednich stężeniach roztworu.

RVt7M1rOfDujg
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
211
Ćwiczenie 5

Zaproponuj metodę otrzymywania siarczku ołowiu(II) w oparciu o reakcję soli z inną solą.

  • Zapisz równanie reakcji chemicznej w formie cząsteczkowej, jonowej oraz jonowej skróconej.

  • Zapisz przynajmniej dwie różne pary różnych soli, których można użyć w tej reakcji.

  • Zaznacz produkt trudno rozpuszczalny (lub nierozpuszczalny) odpowiednim symbolem.

RzzdTGoOqGcuj
Rozpuszczalność soli i wodorotlenków w wodzie w temperaturze <math aria‑label="dwudziestu pięciu stopni Celsjusza">25°C
Źródło: GroMar Sp. z o.o., rozpuszczalność na podstawie: Mizerski W., Tablice chemiczne, Warszawa 2004; kolory osadów na podstawie: White W. E., A Table of solubilities and colors of precipitates for use in a course in qualitative analysis, „J. Chem. Educ.” 1931., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1VbCSENYV9sF
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Informacja do ćwiczenia

Fragment tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków w wodzie w temperaturze dwudziestu pięciu stopni Celsjusza. Z tabeli można odczytać, które substancje są dobrze rozpuszczalne w wodzie, praktycznie nierozpuszczalne w wodzie, trudno rozpuszczalne w wodzie, to jest osad wytrąca się przy odpowiednim stężeniu roztworu lub substancje rozkładające się albo takie, dla których substancja chemiczna nie została otrzymana. Ponadto zaznaczono kolory otrzymywanych osadów.

Dane pochodzące z tabeli rozpuszczalności dla anionu siarczkowego. Trudno rozpuszczalny biały osad siarczku wapnia. Nierozpuszczalny czarny siarczek srebra. Nierozpuszczalny czarny osad siarczku miedzi. Nierozpuszczalny brązowo‑żółty siarczek cyny. Siarczek glinu oznaczony znakiem minus, co oznacza, że związek rozkłada się lub nie powstaje. Nierozpuszczalny biały osad siarczku cynku. Nierozpuszczalny czarny siarczek żelaza(II). Nierozpuszczalny czarny siarczek żelaza(III). Różowy, nierozpuszczalny osad siarczku manganu(II). Pozostałe siarczki są dobrze rozpuszczalne, a wśród nich siarczki: amonu, sodu, potasu, magnezu i baru.

Dane pochodzące z tabeli rozpuszczalności dla kationu ołowiu. Nierozpuszczalne i białe związki ołowiu: wodorotlenek ołowiu, siarczan(IV) ołowiu oraz siarczan(VI) ołowiu, węglan ołowiu, krzemian ołowiu oraz fosforan(V) ołowiu, a także czarny siarczek ołowiu oraz żółte sole: jodek ołowiu i chromian(VI) ołowiu. Do trudno rozpuszczalnych i białych związków ołowiu zaliczono chlorek ołowiu oraz bromek ołowiu. Pozostałe sole, to jest azotan(V) i octan są dobrze rozpuszczalne.

R4jWTjHfxGnSl
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Uczeń otrzymał zadanie zaproponowania metody oddzielenia jonów ołowiu(II) od jonów wapnia, znajdujących się w tym samy roztworze.

Korzystając z tablicy rozpuszczalności wodorotlenków i soli w wodzie, zastanów się i odpowiedz, jakiego anionu należałoby użyć, aby rozdzielić tę mieszaninę i otrzymać sól jednego kationu w formie osadu. Uzasadnić swój wybór w oparciu o odpowiednie równania reakcji zapisane w formie jonowej skróconej.

R1KvM0XyhexNU
Rozpuszczalność soli i wodorotlenków w wodzie w temperaturze <math aria‑label="dwudziestu pięciu stopni Celsjusza">25°C
Źródło: GroMar Sp. z o.o., rozpuszczalność na podstawie: Mizerski W., Tablice chemiczne, Warszawa 2004; kolory osadów na podstawie: White W. E., A Table of solubilities and colors of precipitates for use in a course in qualitative analysis, „J. Chem. Educ.” 1931., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1QHTq6AKEISu
Odpowiedź: (Uzupełnij).

Informacja do ćwiczenia

Dane pochodzące z tabeli rozpuszczalności dla kationu ołowiu. Nierozpuszczalne i białe związki ołowiu: wodorotlenek ołowiu, siarczan(IV) ołowiu oraz siarczan(VI) ołowiu, węglan ołowiu, krzemian ołowiu oraz fosforan(V) ołowiu, a także czarny siarczek ołowiu oraz żółte sole: jodek ołowiu i chromian(VI) ołowiu. Do trudno rozpuszczalnych i białych związków ołowiu zaliczono chlorek ołowiu oraz bromek ołowiu. Pozostałe sole, to jest azotan(V) i octan są dobrze rozpuszczalne.

Dane pochodzące z tabeli rozpuszczalności dla kationu wapnia. Do nierozpuszczalnych soli należą białe: siarczan(IV) wapnia, węglan wapnia, krzemian wapnia i fosforan(V) wapnia. Do trudno rozpuszczalnych należą białe: wodorotlenek wapnia, siarczek wapnia, siarczan(VI) wapnia oraz żółty chromian(VI) wapnia. Pozostałe sole wapnia są rozpuszczalne, wśród nich: chlorek, bromek, jodek, azotan(V) oraz octan.

RYNPJV7ABokG8
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Do octanu wapnia (etanianu wapnia) wkraplano powoli wodorotlenek potasu. Zaobserwowano wytrącenie białego osadu. Korzystając z tabeli rozpuszczalności wodorotlenków i soli w wodzie, zapisz równanie reakcji, jaka zaszła w roztworze. Zapisz równanie reakcji w formie cząsteczkowej, jonowej oraz jonowej skróconej. Zaznacz produkt trudno rozpuszczalny odpowiednim symbolem.

RZJSS5wksedJ6
Rozpuszczalność soli i wodorotlenków w wodzie w temperaturze <math aria‑label="dwudziestu pięciu stopni Celsjusza">25°C
Źródło: GroMar Sp. z o.o., rozpuszczalność na podstawie: Mizerski W., Tablice chemiczne, Warszawa 2004; kolory osadów na podstawie: White W. E., A Table of solubilities and colors of precipitates for use in a course in qualitative analysis, „J. Chem. Educ.” 1931., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1cN8Q3RvhSpH
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Informacja do ćwiczenia

Zgodnie z danymi pochodzącymi z tablicy rozpuszczalności wszystkie sole potasu są dobrze rozpuszczalne.

Dane pochodzące z tabeli rozpuszczalności dla kationu wapnia informują, że do związków trudnorozpuszczalnych należy między innymi biały wodorotlenek wapnia. Z kolei octanwapnia jest solą dobrze rozpuszczalną.

RnQApOPqyTnUB
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

W roztworze znajdowały się azotan(V) magnezu i azotan(V) żelaza(III). Następnie do roztworu wkroplono siarczek sodu. Korzystając z tablicy rozpuszczalności, zastanów się, czy wytrąci się osad. Odpowiedz, czy w wyniku strącenia osadu można rozdzielić tę mieszaninę kationów poprzez wydzielenie przynajmniej jednego kationu. Odpowiedź uzasadnij odpowiednimi równaniami reakcji.

RDjfOrMDGymCc
Rozpuszczalność soli i wodorotlenków w wodzie w temperaturze <math aria‑label="dwudziestu pięciu stopni Celsjusza">25°C
Źródło: GroMar Sp. z o.o., rozpuszczalność na podstawie: Mizerski W., Tablice chemiczne, Warszawa 2004; kolory osadów na podstawie: White W. E., A Table of solubilities and colors of precipitates for use in a course in qualitative analysis, „J. Chem. Educ.” 1931., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Zuzs1YVEWOk
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Informacja do ćwiczenia

Dane pochodzące z tabeli rozpuszczalności dla anionu siarczkowego. Trudno rozpuszczalny biały osad siarczku wapnia. Nierozpuszczalny czarny siarczek srebra. Nierozpuszczalny czarny osad siarczku miedzi. Nierozpuszczalny brązowo‑żółty siarczek cyny. Siarczek glinu oznaczony znakiem minus, co oznacza, że związek rozkłada się lub nie powstaje. Nierozpuszczalny biały osad siarczku cynku. Nierozpuszczalny czarny siarczek żelaza(II). Nierozpuszczalny czarny siarczek żelaza(III). Różowy, nierozpuszczalny osad siarczku manganu(II). Pozostałe siarczki są dobrze rozpuszczalne, a wśród nich siarczki: amonu, sodu, potasu, magnezu i baru. Azotany(V) soli wymienionych w zadaniu są dobrze rozpuszczalne.

RHpZ19oyVaxfJ
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 9

Zapisz równania jonowe skrócone otrzymywania poniższych wodorotlenków i soli.

  1. Wodorotlenku żelaza(III)

  2. Wodorotlenku glinu

  3. Ortofosforanu(V) srebra(I)

  4. Chromianu(VI) baru

R1SLeiJRhPv7K
Rozpuszczalność soli i wodorotlenków w wodzie w temperaturze <math aria‑label="dwudziestu pięciu stopni Celsjusza">25°C
Źródło: GroMar Sp. z o.o., rozpuszczalność na podstawie: Mizerski W., Tablice chemiczne, Warszawa 2004; kolory osadów na podstawie: White W. E., A Table of solubilities and colors of precipitates for use in a course in qualitative analysis, „J. Chem. Educ.” 1931., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rxsjy9On6Gvbj
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Informacja do ćwiczenia

Zgodnie z informacjami zawartymi w tablicy rozpuszczalności wszystkie wymienione w treści ćwiczenia związki są nierozpuszczalnymi w wodzie.

RnDUGgkNyCJDg
(Uzupełnij).