Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Na podstawie załączonego drzewa genealogicznego wpisz imiona postaci, których dotyczą poniższe stwierdzenia.

Rymj5AXL1Z9rv
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
R5NRUBERuRMlI
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1Ar43ayx4CYS
(Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 2

Sformułuj pytania badawcze do poniższych monet (źródeł numizmatycznych) z punktu widzenia: a) historyka kultury, b) historyka gospodarki, c) badacza historii politycznej.

Rr00eOd7p8fWH
RdtpGUYr6tQ9M
Monety z I w. n.e., z czasów rządów dynastii herodiańskiej.
Źródło: Classical Numismatic Group, Inc. www.cngcoins.com, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-NC-SA 3.0.
R7VCzggcT5MLg
Sformułuj zagadkę odnoszącą się do wybranego terminu słownikowego.
R1KputRX2qQv1
Uzupełnij luki w tekście. Po zburzeniu Świątyni Jerozolimskiej przez 1. Torę, 2. Tytusa, 3. prokuratora, 4. Hadrian, 5. Bar Kochby Judea została zdegradowana do roli prowincji cesarskiej, zarządzanej wyłącznie przez rzymskiego 1. Torę, 2. Tytusa, 3. prokuratora, 4. Hadrian, 5. Bar Kochby. Wstrząs wywołany brutalnym stłumieniem powstania umocnił jednak spójność społeczności żydowskiej. Żydzi wspólnie czytali 1. Torę, 2. Tytusa, 3. prokuratora, 4. Hadrian, 5. Bar Kochby i jednoczyli się wokół domów modlitwy, synagog, oraz lokalnych przywódców i nauczycieli duchowych – rabinów. Kolejne rzymskie represje, plany wprowadzenia zakazu obrzezania oraz utworzenia na miejscu Jerozolimy rzymskiej kolonii Aelia Capitolina sprawiły, że zdesperowani Żydzi po raz kolejny chwycili za broń. Cesarz 1. Torę, 2. Tytusa, 3. prokuratora, 4. Hadrian, 5. Bar Kochby musiał zmobilizować wielką armię, aby stłumić kolejne zbrojne wystąpienie w Judei - powstanie 1. Torę, 2. Tytusa, 3. prokuratora, 4. Hadrian, 5. Bar Kochby (132–135 r.). Ogromnym nakładem sił i środków udało się jednak Rzymianom zdusić bunt. W ramach represji utworzyli kolonię, którą zasiedlili weterani, dawni żołnierze rzymskich legionów. Żydów natomiast Rzymianie wygnali zarówno z Jerozolimy, jak i całej Judei, wcielonej do szerszej prowincji: Syro‑Palestyny.
211
Ćwiczenie 3

Co źródło mówi (lub czego nie mówi) o:

a) przyczynach niechęci Rzymian do Żydów,

b) wpływie nakazów Tory na życie codzienne Żydów,

c) specjalnych przywilejach Żydów w ramach Cesarstwa Rzymskiego,

d) próbach wprowadzenia kultu cesarskiego w Jerozolimie.

Maurice Sartre Wschód rzymski. Prowincje i społeczeństwa prowincjonalne we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego w okresie od Augusta do Sewerów (31 r. p.n.e. – 235 r. n.e.)

[Żydzi] korzystali ze znacznych praw, które ich przeciwnicy utożsamiali z nadmiernymi przywilejami […]. Tora została uznana za prawo Żydów, włącznie z jego aspektami religijnymi. Innymi słowy: uznanie autochtonicznego prawa przez Rzym zobowiązywało go do przestrzegania nakazów, jakie Tora nakładała na wiernych. Dlatego też Żydzi byli zwolnieni ze służby wojskowej. Respektowanie zakazów religijnych (tabu pokarmowe, przestrzeganie kodeksu czystości rytualnej, wykluczenie z uczestnictwa w innych kultach) utrudniało bowiem Żydom przebywanie w oddziałach wojskowych obok pogan. Ogólnie rzecz biorąc, wszystkie prawa, jakie Rzymianie próbowali respektować, dotyczące Świątyni, miasta Jerozolimy, świętych ksiąg, synagog, wiązały się z przestrzeganiem Tory, rodzimego prawa Żydów. Nie ma w tym niczego wyjątkowego w porównaniu z innymi ludami, a Żydzi nie korzystali w tym wypadku z jakiegoś specjalnego „aktu” wyłącznie ich dotyczącego. Niemniej jednak Tora odnosi się do życia cywilnego i religijnego zarazem, łącząc nierozerwalnie te dwie sfery. W wielu kwestiach była ona sprzeczna z rzymską praktyką i ze zwyczajami większości pozostałych ludów śródziemnomorskiego Wschodu. Nie miałoby to żadnych konsekwencji, gdyby judaizm nie opierał się na ekskluzywizmie religijnym, jakiego przykładów w świecie starożytnym znamy niewiele. Oto bowiem okazało się, że tak fundamentalne normy, jak obchody kultu cesarskiego, defilada sztandarów wojskowych, występowanie nago przez sportowców, są zakazane w Jerozolimie. Nie można też było powołać Żyda przed sąd w dniu szabatu. Zrozumiałe więc, że tak liczne przejawy partykularyzmu irytowały wielu przejezdnych Rzymian, żołnierzy czy też zarządców, i zachęcały ich do prowokacji wobec ludzi zachowujących się inaczej i okazujących pogardę w stosunku do nie‑Żydów, choćby poprzez odmowę wspólnego spożywania posiłków. W tych warunkach każdy konflikt mógł się przerodzić w rozruchy czy wręcz otwartą wojnę.

Sartre Źródło: Maurice Sartre, Wschód rzymski. Prowincje i społeczeństwa prowincjonalne we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego w okresie od Augusta do Sewerów (31 r. p.n.e. – 235 r. n.e.), Wrocław 1997, s. 400–401.
RGa3cH2avifXL
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 4

Rozstrzygnij, czy swój opis zniszczenia Świątyni Jerozolimskiej współczesny historyk Sebag Montefiore opierał na relacji Józefa Flawiusza.  Odpowiedź uzasadnij.

Simon Sebag Montefiore Jerozolima. Biografia

Nocą […], kiedy Tytus udał się na spoczynek […], jeden z legionistów, ogarnięty „nieziemską podnietą”, chwycił kawałek płonącego bierwiona i podsadzony przez innego żołnierza, podpalił zasłony i framugę „złotych drzwiczek”, prowadzących do pomieszczeń otaczających Świątynię. Do rana ogień rozprzestrzenił się i dotarł do samego serca Przybytku. Żydzi, widząc płomienie liżące Święte Świętych i grożące jego zniszczeniem, podnieśli krzyk [i rzucili się na ratunek]. Ale było już za późno. Zabarykadowali się na Dziedzińcu Wewnętrznym i przyglądali się z niemą zgrozą. Zaledwie kilka metrów dalej, wśród ruin twierdzy Antonii, obudzono Tytusa; zerwał się i pobiegł […], aby powstrzymać pożar.

Sebag Źródło: Simon Sebag Montefiore, Jerozolima. Biografia, Warszawa 2011, s. 6.
Józef Flawiusz o zburzeniu Świątyni Jerozolimskiej

Tytus tymczasem wycofał się do Antonii, postanowiwszy z brzaskiem następnego dnia uderzyć wszystkimi siłami i otoczyć Przybytek. Kiedy [jednak] Tytus oddalił się i powstańcy nieco ochłonęli, znowu uderzyli na Rzymian i rozgorzała walka między strażami Przybytku i żołnierzami, którzy gasili ogień w wewnętrznym dziedzińcu świątynnym. Ci wyparli Żydów i ścigali ich aż do samego budynku. I wtedy jeden z żołnierzy, nie czekając rozkazu ani nie wzdragając się przed tak okropnym czynem, z jakiejś nieziemskiej podniety porwał kawałek płonącego bierwiona i podsadzony do góry przez towarzysza broni wrzucił ognistą żagiew przez złote drzwiczki, którymi można było dostać się z północnej strony do pomieszczeń otaczających Przybytek. Gdy strzeliły płomienie, Żydzi podnieśli krzyk godny takiego nieszczęścia i rzucili się pospołu na ratunek, nie bacząc na niebezpieczeństwo życia ani nie szczędząc sił, kiedy ginęło to, co w przeszłości stanowiło przedmiot ich szczególnej pieczy. Kiedy pewien żołnierz przybiegł z tą wiadomością do Tytusa, ten właśnie odpoczywał po bitwie w namiocie i zerwawszy się z miejsca pobiegł w takim stanie, w jakim się znajdował, do Przybytku, aby powstrzymać pożar.

2 Źródło: Józef Flawiusz o zburzeniu Świątyni Jerozolimskiej, [w:] Wojna Żydowska, s. 206.
R17QAO4j5d9iJ
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem. Historyk na relacji Tytusa Liwiusza (Wybierz: opierał się, nie opierał się) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Na podstawie tekstu autorstwa współczesnego historyka Aleksandra Krawczuka wyjaśnij, na jakie elementy źródła historycznego należy zwrócić uwagę, zanim uzna się je za wiarygodne.

A. Krawczuk Rzym i Jerozolima

Istnieje jeszcze jeden przekaz [dotyczący okoliczności zburzenia Świątyni Jerozolimskiej]; przekaz co prawda bardzo późny, pochodzi bowiem z końca wieku IV. Zawarty jest on w “Kronice” Sulpicjusza SewerusaSewerusSewerusa, chrześcijańskiego pisarza w Galii, piszącego oczywiście po łacinie. Biorąc pod uwagę przepaść czasu i przestrzeni, dzielącą tę relację od tego, co się działo w sierpniu roku 70 pod murami jerozolimskiej świątyni, skłonni bylibyśmy uznać z góry, że informacja Sewerusa nie ma żadnej wartości w porównaniu z Józefową [tj. Józefa Flawiusza]. Byłby to wszakże osąd zbyt pochopny. Przypuszcza się mianowicie, że Sewerus czerpał ze źródła bardziej wczesnego i wiarygodnego, to jest z zaginionych obecnie ksiąg “Dziejów” Tacyta, który z kolei oparł się na wspomnieniach bezpośredniego uczestnika [tamtych wydarzeń]. Był nim (...) Antoniusz Julianus, prokurator Judei.

3 Źródło: A. Krawczuk, Rzym i Jerozolima, Poznań 1987, s. 148.
RnsEVKHxyD9b7
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Sewerus
311
Ćwiczenie 6

Wskaż związek przyczynowo‑skutkowy pomiędzy wydarzeniami opisanymi w źródłach z ćwiczenia 5 a zamieszczoną poniżej ilustracją. Uzasadnij odpowiedź.

R1EVoZdPJo2HZ
Scena triumfu rzymskiego wodza.
Źródło: dostępny w internecie: histmag.org/grafika/2018_articles/rozrywkirzymian/1.jpg, tylko do użytku edukacyjnego.
RCgKZzKG2TaKw
Wyjaśnij kluczowe pojęcia związane z tematem lekcji.
REqOXc8bfajA8
Zaznacz, jak nazywał rzymski się dowódca, który zdobył Jerozolimę. Możliwe odpowiedzi: 1. Pompejusz, 2. Tytus, 3. August, 4. Juliusz Cezar
Rg4Qes1dhUycw31
Ćwiczenie 7
Opowiedz czego dotyczy podany fragment tekstu: Wszędzie, gdzie było ich dostatecznie dużo, Żydzi próbowali organizować się, by móc żyć zgodnie z zaleceniami Tory, modlić się i studiować Pismo, a także pomagać sobie nawzajem w obronie swych praw. Zrzeszanie się Żydów mogło przybierać różne formy, na co wskazuje rozmaitość nazw stosowanych na oznaczenie owych zrzeszeń (...). Tam, gdzie były one liczne i wpływowe, Żydzi próbowali uzyskać większą autonomię w mieście i mieć przyznane prawa zorganizowanej wspólnoty nie podlegającej politycznej kurateli miasta.
311
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z encyklopedycznym opisem średniowiecznej mapy z Ebstorfu. Wyjaśnij, dlaczego w centrum umieszczono symboliczny plan Jerozolimy.

Opis mapy z Ebstorfu

Jest to mapa typu orbis terrae, przypominająca swoim kształtem królewskie jabłko. Jej średnica wynosi 3,57 m. Namalowana została na planie koła z wpisaną figurą Chrystusa z rozpostartymi rękami na znak krzyża. Kierunki świata przedstawione są w następującym układzie: na górze mapy wschód (z twarzą Chrystusa, który w tradycji chrześcijańskiej przyszedł ze wschodu), na dole zachód. Z lewej strony północ, z prawej południe. W centrum mapy umieszczono Jerozolimę ukazaną tu na planie regularnego kwadratu, w którym umieszczono wizerunek Jezusa Zmartwychwstałego. Europa jest przedstawiona w części północno‑zachodniej.

EbstoWiki Źródło: Opis mapy z Ebstorfu.
RG8y8ush9XqHG
Mapa z Ebstorfu.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RJbYrPnqLmD8j
Mapa z Ebstorfu, zbliżenie na fragment centralny – przedstawienie Jerozolimy.
RZHsOPHv3lFFh
Ułóż trzy pytania quizowe odnoszące się do tematu lekcji i daj je do rozwiązania swoim kolegom i koleżankom.
R14fPuEJOeV3N
Zaznacz czym jest menora. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to żydowski siedmioramienny świecznik., 2. Jest to nazwa świątyni w Jerozolimie., 3. Jest to nazwa żydowskiego ołtarza., 4. Jest to żydowska modlitwa.