Sprawdź się
Pokaż ćwiczenia:
Ćwiczenie 1
Zenon z Elei zaczął używać paradoksu jako metody prowadzenia argumentacji, gdyż...
- była to metoda rekomendowana przez jego mistrza, Parmenidesa.
- odkrył, że jest to skuteczna metoda podważania przekonań oponentów.
- chciał ukryć, że w istocie jego mistrz nie miał racji.
- chciał w ten sposób ośmieszyć logikę jako naukę.
Ćwiczenie 2
Paradoks to...
- wypowiedź zawierająca nietrafioną metaforę.
- wypowiedź zawierająca nieprawdziwą informację.
- wypowiedź zawierająca pozorną sprzeczność logiczną.
- każda wypowiedź z metapoziomu.
Ćwiczenie 3
Metajęzyk to...
- szyfr używany do celów tajnej komunikacji.
- nowe wyrażenia, które powstają na skutek ewolucji danego języka.
- zbiór wyrażeń skrótowych danego języka.
- poziom danego języka, na którym ustalone są reguły tego języka.
Ćwiczenie 4
Wskaż stwierdzenia paradoksalne, które zbudowane są w oparciu o tę samą zasadę, co paradoks łysego.
- Człowiek nigdy nie jest ani głodny, ani syty, bo nie sposób ustalić granicy między jednym stanem a drugim.
- Nigdy nie jest nam ani zimno, ani ciepło, bo nie sposób ustalić granicy między tymi stanami.
- Człowiek nigdy nie może skończyć żadnej czynności, bo najpierw musi wykonać jej połowę, a potem połowę pozostałej połowy i tak dalej.
- Tylko to zdanie jest poprawną odpowiedzią na polecenie do tego zadania.
Ćwiczenie 5
Wyjaśnij, czym sprzeczność logiczna różni się od paradoksu.
Ćwiczenie 6
Uzupełnij wypowiedź tak, aby powstał paradoks.
Ćwiczenie 7
W sugestii poprawnej odpowiedzi do poprzedniego zadania znajduje się parafraza innego znanego paradoksu Zenona z Elei, o nazwie strzała. Dowiedz się więcej o tym paradoksie i zaproponuj jego rozwiązanie.
Ćwiczenie 8
Przedstaw paradoks kłamcy komuś, kto nie poznał treści tego e‑materiału. Spytaj go, co o nim myśli, a następnie wyjaśnij swoimi słowami jego rozwiązanie.