Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Dopisz 5 synonimów do słowa „religijny”.

R12KgJE1gKsjC
(Uzupełnij).
RQJXYtBbseUWS1
Ćwiczenie 2
W życiu bohaterów Chłopów religia, wiara i związane z nimi obrzędy odgrywają ważną rolę. Zaznacz twierdzenia, które są prawdziwe: Możliwe odpowiedzi: 1. Większość mieszkańców Lipiec stanowią katolicy, pozostali są ewangelikami., 2. Święta kościelne są obchodzone w Lipcach uroczyście i zgodnie z obowiązującym rytuałem, ale tylko najważniejsze, np. Gody., 3. Pobożność niektórych bohaterów jest demonstracyjna, służy do budowania pozycji społecznej wśród mieszkańców wsi., 4. Rytm życia mieszkańców wsi wyznaczają święta kościelne, które często mają też związek z rytmem natury, np. bardzo ważne są obrzędy dziękczynne za dobre plony., 5. Chłopi wierzą w bezpośrednią ingerencję Boga w ich życie, dlatego zawierzają mu swoje sprawy.
1
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z fragmentem powieści i zaznacz, w jakich okolicznościach odbywa się rozmowa. Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.

1
Władysław Stanisław Reymont Chłopi

– A to i dobrodziej naucza, żeby szanować starszych. Napij no się, Kuba, na zgodę i słuchaj, coć rzeknę, a sam się pomiarkujesz, że co parobek, to nie gospodarz… Kużden ma swoje miejsce i la każdego co innego Pan Jezus wyznaczył. Wyznaczył ci Pan Jezus twoje, to go się pilnuj i nie przestępuj, na pierwsze miejsce się nie pchaj i nie wynoś się nad drugie – bo zgrzeszysz ciężko. I sam dobrodziej ci powtórzy to samo, że tak być musi, bych porządek na świecie był. Miarkujesz se, Kuba?
– Nie bydłem przeciech i swoje pomyślenie mam.
– To baczże, byś się nad drugie nie wynosił.
– I… inom bliżej ołtarza chciał być…
– Pan Jezus z każdego kąta słyszy, nie bój się. I po co się pchać między najpierwsze, kiej wszyscy wiedzą, ktoś jest?
– Juści, juści… gospodarzem byłbym, to i baldach nosić bym nosił, a i dobrodzieja pod pachę wiódł, i w ławkach siadał, i z książki głośno śpiewał… a żem ino parobek, chocia i syn gospodarski, to mi w kruchcie stać abo przed drzwiami, jako te pieski… – powiedział smutno.
– Takie już na świecie urządzenie jest i nie twoja głowa zmieni.
– Pewnie, że nie moja, pewnie.

3 Źródło: Władysław Stanisław Reymont, Chłopi, t. 1, Warszawa 2001, s. 90–91.
RsdInUjEtTfHn
Wypowiedź Boryny odnosi się do sytuacji, kiedy Kuba zajął przednie miejsce w kościele podczas mszy świętej. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Dobrodziej to dziad, który był w Ziemi Świętej. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Powiedzenie: „a sam się pomiarkujesz, że co parobek, to nie gospodarz” oznacza, że każdy z wymienionych ma inne zadania do wypełnienia. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Nakaz Boryny: „na pierwsze miejsce się nie pchaj i nie wynoś się nad drugie” odwołuje się do nauczania ewangelicznego. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Maciej przemawia do Kuby w dobrej intencji, mając na myśli tylko względy religijne. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Słowa: „Takie już na świecie urządzenie jest” oznacza, że panuje ustalona hierarchia w społeczeństwie. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Boryna czuje się lepszy od Kuby, bo ksiądz poprosił go o noszenie nad nim baldachimu podczas procesji. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Kościół naucza o pokorze i niewywyższaniu się, ponieważ taki porządek pomaga w utrzymaniu karności i posłuszeństwa ludzi. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. W kościele każdy zajmuje miejsce tam, gdzie jest wolne. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Najbogatsi i przez to wyróżnieni chłopi mają przywilej przewodzenia w procesji. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ
1
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z poniższym fragmentem, a następnie ustal, czego dowiadujemy się o Rochu z I tomu powieści (Jesień)? Zaznacz zdania odnoszące się do tej postaci.

1
Władysław Stanisław Reymont Chłopi

— Skąd on jest?
— Skąd? Ze świata szerokiego, abo to kto wie? — Nachyliła się nieco, wzięła główkę na dłoń, obcinała liście i mówiła szybko, coraz głośniej, żeby i drugie słyszały: — Co trzecią zimę przychodzi do Lipiec i u Boryny zakłada kwaterę… Rochem kazał się przezywać, choć mu ta pewnie i nie Roch… Dziad jest i nie dziad, kto go tam wie… ale pobożny człowiek i dobry… ino mu tej obrączki nad głowę, a byłby rychtyk kiej te świątki na obrazach. Różańce ma na szyi obcierane o grób Jezusowy… obrazki dzieciom daje święte, a jak niektórym, to i takie z królami, co to z naszego narodu przódzi wychodziły… i książki pobożne ma i takie, w których stoi wszystko, i historie różne o świecie… czytał je przecież mojemu Walkowi, to i ja, i mój słuchalim, inom przepomniała, bo i wymiarkować ciężko… A nabożny taki, że z pół dnia przeklęczy, drugi raz pod krzyżem albo i gdzie w polu, a do kościoła ino na mszę chodzi. Dobrodziej zapraszał go do siebie, na plebanię, to mu rzekł:
— Z narodem mi ostać, nie na pokojach moje miejsce…
— Miarkują też wszyscy, że nie musi być z chłopskiego stanu, choć mówi jak wszystkie, i nauczny jest; jakże, z Żydem gadał po niemiecku, a we dworze w Drzazgowej — to z panienką, co była la zdrowia w ciepłych krajach, też rozmówił się po zagranicznemu… a od nikogo nic nie weźmie, tyle co tę kapkę mleka i kromkę chleba, a i za to jeszcze dzieci uczy… powiedają…

4 Źródło: Władysław Stanisław Reymont, Chłopi, t. 1, Warszawa 2001, s. 132–133.
R1IHfr2xDgGSM
Możliwe odpowiedzi: 1. Jest wrażliwy na niedolę zwierząt i potępia znęcanie się nad nimi., 2. Czyta i opowiada ludziom pobożne i święte historie, śpiewa nabożne pieśni., 3. Jest prawą ręką księdza, służy mu do mszy., 4. Modlitwą wspiera Kubę w chwili jego śmierci., 5. Pomieszkuje u Boryny i uczy dzieci wiejskie w jego izbie., 6. Jest emisariuszem i konspiratorem, przygotowuje powstanie i nosi tajne listy., 7. Uczestniczy w życiu wsi (w świętach i obrzędach)., 8. Jest ascetą i pokutuje za grzechy ludzkości., 9. Ludzie mają go za bigota i świętoszka.
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z poniższym fragmentem powieści, a następnie dokończ ustnie opowieść Rocha. Odpowiedz pisemnie na podane pytania.

1
Władysław Stanisław Reymont Chłopi

Naraz pies jął skowyczeć w sieni i tak przeraźliwie zawył, że umilkli wszyscy. [...] Roch rzucił się do sieni tak prędko, że o mało się nie przewrócił o szatkownicę.

– I nic... chłopak któryś przyciął psu ogon drzwiami i bez to tak wył! [...}

Roch powrócił mocno wzburzony, oswobodzić musiał psa, bo skowyt było słychać już gdzieś w opłotkach.

– I pies stworzenie boskie, i czuje krzywdę jako i człowiek... Pan Jezus miał też swojego pieska i nie dał nikomu go krzywdzić... – powiedział porywczo.

Roch milczał chwile, a potem podniósł siwą głowę [...] i ozwał się cicho, przebierając palcami ziarna różańca...

– … W owy czas daleki…
Kiej Pan Jezus jeszcze po ziemi chadzał i rządy nad narodem sam sprawował, stało się to, coć wam rzeknę…
[…]
I szedł Pan Jezus… szedł… aż i przyszedł do lasu…
Odpoczął se w cieniu niezgorzej, ochłodził wodą i coś niecoś z torby przegryz, potem wyłamał niezgorszy kijaszek, przeżegnał się i wlazł w bór.

A bór był stary i gęsty, a błota nieprzebyte […], że musi sam Zły tam domował, a gąszcze, że i niektóremu ptakowi łacno przemknąć się nie było. Jeno Pan Jezus wszedł, a tu kiej Zły borem nie zatrzęsie, kiej nie zacznie wyć, kiej nie zacznie łamać chojarów. [...] Ciemność się stała, że chocia oko wykol – a tu szum, a tu trzask, a tu zawierucha..., a tu jakieś zwierzaki, pomioty diabelskie wyskakują i szczerzą kły... i warczą... i straszą...  
Ale i Panu Jezusowi dość było tego głupiego strachania, i że pilno na odpust, to przeżegnał bór i zaraz wszystkie Złe i ze swoimi kumami przepadli w oparzeliskach.
Ostał się ino taki dziki pies, bo w ony czas pieski nie były jeszcze z ludźmi pobratane.

Ten ci to pies ostał i leciał za Panem Jezusem, szczekał, to docierał do świętych nóżek Jego, to udarł zębcami za porteczki, to kapot Mu ozdarł i za torby chytał [...] ale Pan Jezus, jako że był litościwy i krzywdy nijakiemu stworzeniu zrobić by nie mógł, a mógł go kijaszkiem przetrącić abo i zasie samym pomyśleniem zabić, to ino powieda:

– Naści, głupi, chlabaszka, kiejś głodny – i rzucił mu z torby.

Ale pies się rozeźlił i zapamiętał, że nic, ino kły szczerzy, warczy, ujada, a dociera i całkiem już psuje Jezusowe porteczki.

– Chlebam ci dał, nie ukrzywdził, a obleczenie mi rwiesz i szczekasz po próżnicy. Głupiś, mój piesku, boś Pana swego nie poznał. Jeszcze ty za to człowiekowi odsłużysz i żyć bez niego nie poradzisz...  – powiedział Pan Jezus mocno, aż pies siadł na zadzie, potem zawrócił, ogon wtulił między nogi, zawył i kiej ogłupiały pognał w cały świat.

5 Źródło: Władysław Stanisław Reymont, Chłopi, t. 1, Warszawa 2001, s. 138–139.
Riyc6daRoYSjS
1) Co jest tematem historii opowiedzianej przez Rocha? (Uzupełnij) 2) Na czym polega jej apokryficzność? (Uzupełnij) 3) W jakiej sferze można umieścić tę opowieść: religijnej czy świeckiej? (Uzupełnij) 4) Do czyjej wyobraźni wśród słuchających trafia najgłębiej? (Uzupełnij) 5) Jakie realia chłopskiego życia są w niej zawarte? (Uzupełnij) 6) Jaką funkcję pełni opowieść Rocha? (Uzupełnij).
glonki
baczyć
wypominki
2
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z fragmentem powieści, a następnie dokończ poprawnie zdania.

Władysław Stanisław Reymont Chłopi

Kuba wyjął z zanadrza parę oszczędzonych skibek chleba, rwał je w glonkiglonkiglonki, przyklękał i rozrzucał po mogiłach.
– Pożyw się, duszo krześcijańska, co cię wypominam w wieczornym czasie, pożyw się, pokutnico człowiecza, pożyw się! – szeptał z przejęciem.
– Wezną to? – pytał cicho Witek zatrwożonym głosem.
– Przeciech! Ksiądz żywić nie da!… w beczki drugie kładą, ale tym biedotom nic z tego… Księdzowe albo i dziadoskie świnie mają wyżerkę… a dusze pokutujące głód cierpią…
– Przyjdą to?…
– Nie bój się… Wszystkie te, co czyścowe męki cierpią… wszystkie. Pan Jezus odpuszcza je na ten dzień na ziemię, żeby swoich nawiedziły…
– Żeby swoich nawiedziły! – powtórzył z drżeniem Witek.
– Nie bojaj się, głupi, zły dzisiaj nie ma przystępu, wypominkiwypominkiwypominki ano odganiają go, i te pacierze, i te światła… A i Pan Jezus sam chodzi se dzisiaj po świecie i liczy, gospodarz kochany, co mu ta jeszcze dusz ostało, aż se wybierze wszystkie, wybierze… Dobrze baczębaczyćbaczę, jak matula mówili, a i stare ludzie przytwierdzają…
– Pan Jezus se chodzi dzisiaj po świecie! — szeptał Witek i oglądał się bacznie…

6 Źródło: Władysław Stanisław Reymont, Chłopi, t. 1, Warszawa 2001, s. 169–170.
REjPU3YiHhWf4
Wydarzenie ma miejsce w... Możliwe odpowiedzi: 1. Noc Dziadów., 2. Święto Zmarłych., 3. Zaduszki.
R1V3TH1VeuFQB
Kuba rozrzuca jedzenie... Możliwe odpowiedzi: 1. dla dusz czyśćcowych., 2. dla pokutujących grzeszników., 3. dla błąkających się pokutników., 4. wszystkie odpowiedzi są poprawne.
Rk6VJ2EfjtiGJ
Ksiądz... Możliwe odpowiedzi: 1. odprawia obrzędy za dusze czyśćcowe., 2. nie uczestniczy w Zaduszkach., 3. potępia praktyki karmienia dusz., 4. jest duszpasterzem i sam karmi dusze zmarłych.
RwjoTG995jWZn
W opowieści Kuby Pan Jezus chodzi po świecie, ponieważ... Możliwe odpowiedzi: 1. sprawdza zachowanie ludzi., 2. wybiera dusze czyśćcowe do nieba., 3. raz w roku schodzi na ziemię., 4. w Święto Zmarłych rozmawia z duchami.
Rh4z39HeFAnvr
Kuba wywiódł swoje obrzędy z... Możliwe odpowiedzi: 1. nakazów religijnych., 2. Pisma Świętego., 3. tradycji ludowej., 4. katechizmu.
ROXfAzZDIfxiL
Opisana sytuacja pokazuje zgodnie z intencją narratora... Możliwe odpowiedzi: 1. strach przed zmarłymi., 2. przestrzeganie nakazów religijnych., 3. ciemnotę i zabobon., 4. głęboką wiarę chłopów.
R19aT7Ux3s2Ow
Podobny temat występuje w... Możliwe odpowiedzi: 1. Dziadach cz. II Adama Mickiewicza., 2. Opowieści wigilijnej Karola Dickensa., 3. Kordianie Juliusza Słowackiego., 4. Quo vadis Henryka Sienkiewicza.
31
Ćwiczenie 7

Na podstawie poniższego fragmentu oraz całej części 1 Chłopów przygotuj się do dyskusji i zbierz argumenty na temat religijności chłopskiej. Uzupełnij tabelę.

Władysław Stanisław Reymont Chłopi

Niedzielny to był dzień i chociaż dzwony jeszcze nie przedzwaniały do kościoła, a już we wsi wrzało kieby w ulu. Z pół wsi szykowało się na wesele Borynowe z Jagną. […]

Na sumę mało kto poszedł, gniewał się o to dobrodziej, że la wesela zapominają o służbie Bożej — co było i prawdą, ale naród to sobie rozumiał, że i wesela takie nie co niedziela się odprawiają.

7 Źródło: Władysław Stanisław Reymont, Chłopi, t. 1, Warszawa 2001, s. 198–201.
RSjsoEgJ8EjJJ
1) Religijność chłopska to głębokie autentyczne przeżywanie wiary (wewnętrzne głębokie doświadczenie). 2) Religijność chłopska to przywiązanie do tradycji i kultury religijnej (rytuały, obrzędy, zewnętrzne objawy religijności). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
eschatologia
31
Ćwiczenie 8

Odwołując się do ćwiczeń z lekcji, scharakteryzuj religijność ludową w Chłopach.

RWVz9iqtO82mC
(Uzupełnij).
Praca domowa
Zapoznaj się z opisem zdjęcia fragmentu kapliczki. Dokonaj wyboru właściwych odpowiedzi na temat sposobu przedstawiania ludowych świątków.
Zapoznaj się z opisem zdjęcia fragmentu kapliczki. Dokonaj wyboru właściwych odpowiedzi na temat sposobu przedstawiania ludowych świątków.
R1ID9PsdP8egR
Jakub Hałun, Przydrożna kapliczka w Lesie Wolskim w Krakowie
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
RjHCHw1ikSH133
Ćwiczenie 9.1
Rzeźba jest 1. czerwień i błękit, 2. stylizacji, 3. naiwny, 4. kwiecistym postumencie, 5. szacunek, 6. polichromowana, 7. fioletowa, 8. Matkę Boską, 9. ornamentykę, 10. frontalnie, 11. geście błogosławieństwa, 12. berło, 13. korony (namalowana w drewnie) i przedstawia 1. czerwień i błękit, 2. stylizacji, 3. naiwny, 4. kwiecistym postumencie, 5. szacunek, 6. polichromowana, 7. fioletowa, 8. Matkę Boską, 9. ornamentykę, 10. frontalnie, 11. geście błogosławieństwa, 12. berło, 13. korony z Dzieciątkiem na ręku. Świątek ma charakter 1. czerwień i błękit, 2. stylizacji, 3. naiwny, 4. kwiecistym postumencie, 5. szacunek, 6. polichromowana, 7. fioletowa, 8. Matkę Boską, 9. ornamentykę, 10. frontalnie, 11. geście błogosławieństwa, 12. berło, 13. korony, o czym świadczą rysy obu postaci, nie są także zachowane naturalne proporcje kobiety i dziecka. Jezus unosi rękę w 1. czerwień i błękit, 2. stylizacji, 3. naiwny, 4. kwiecistym postumencie, 5. szacunek, 6. polichromowana, 7. fioletowa, 8. Matkę Boską, 9. ornamentykę, 10. frontalnie, 11. geście błogosławieństwa, 12. berło, 13. korony, a w drugiej trzyma kodeks. Maryja dzierży1. czerwień i błękit, 2. stylizacji, 3. naiwny, 4. kwiecistym postumencie, 5. szacunek, 6. polichromowana, 7. fioletowa, 8. Matkę Boską, 9. ornamentykę, 10. frontalnie, 11. geście błogosławieństwa, 12. berło, 13. korony i obejmuje Jezusa. Oboje mają 1. czerwień i błękit, 2. stylizacji, 3. naiwny, 4. kwiecistym postumencie, 5. szacunek, 6. polichromowana, 7. fioletowa, 8. Matkę Boską, 9. ornamentykę, 10. frontalnie, 11. geście błogosławieństwa, 12. berło, 13. korony na głowach. Kolorami szat Maryi są 1. czerwień i błękit, 2. stylizacji, 3. naiwny, 4. kwiecistym postumencie, 5. szacunek, 6. polichromowana, 7. fioletowa, 8. Matkę Boską, 9. ornamentykę, 10. frontalnie, 11. geście błogosławieństwa, 12. berło, 13. korony. Szata Jezusa jest 1. czerwień i błękit, 2. stylizacji, 3. naiwny, 4. kwiecistym postumencie, 5. szacunek, 6. polichromowana, 7. fioletowa, 8. Matkę Boską, 9. ornamentykę, 10. frontalnie, 11. geście błogosławieństwa, 12. berło, 13. korony. Takie ukształtowanie kolorystyczne rzeźby wskazuje na zabieg1. czerwień i błękit, 2. stylizacji, 3. naiwny, 4. kwiecistym postumencie, 5. szacunek, 6. polichromowana, 7. fioletowa, 8. Matkę Boską, 9. ornamentykę, 10. frontalnie, 11. geście błogosławieństwa, 12. berło, 13. korony szat, by wyglądały jak na średniowiecznych wizerunkach. Rzeźba jest statyczna, zwarta, nieco uproszczona. Posadowiona jest w kapliczce na zielonym, 1. czerwień i błękit, 2. stylizacji, 3. naiwny, 4. kwiecistym postumencie, 5. szacunek, 6. polichromowana, 7. fioletowa, 8. Matkę Boską, 9. ornamentykę, 10. frontalnie, 11. geście błogosławieństwa, 12. berło, 13. korony, symbolizującym glob ziemski, którego Matka Boża jest królową. Występuje minimalna liczba detali. Postaci są zespolone, ujęte 1. czerwień i błękit, 2. stylizacji, 3. naiwny, 4. kwiecistym postumencie, 5. szacunek, 6. polichromowana, 7. fioletowa, 8. Matkę Boską, 9. ornamentykę, 10. frontalnie, 11. geście błogosławieństwa, 12. berło, 13. korony, tzn. można je oglądać tylko od przodu. Rzeźba została tak zaplanowana, ponieważ świątki pozostawały w kapliczkach.
W rzeźbie dostrzegamy 1. czerwień i błękit, 2. stylizacji, 3. naiwny, 4. kwiecistym postumencie, 5. szacunek, 6. polichromowana, 7. fioletowa, 8. Matkę Boską, 9. ornamentykę, 10. frontalnie, 11. geście błogosławieństwa, 12. berło, 13. korony korony, narzucony na postacie różaniec, srebrne gwiazdy na wierzchniej szacie Maryi, które nie tyle służą ozdobie, co podkreślają 1. czerwień i błękit, 2. stylizacji, 3. naiwny, 4. kwiecistym postumencie, 5. szacunek, 6. polichromowana, 7. fioletowa, 8. Matkę Boską, 9. ornamentykę, 10. frontalnie, 11. geście błogosławieństwa, 12. berło, 13. korony twórcy wobec postaci Maryi i Jezusa.