Sprawdź się
Połącz w pary pojęcie i jego definicję.
prosta, wzdłuż której rzutujemy, prosta, która ma z płaszczyzną nieskończenie wiele punktów wspólnych lub nie ma z tą płaszczyzną żadnego punktu wspólnego, prosta, która ma z płaszczyzną dokładnie jeden punkt wspólny, płaszczyzna, na którą rzutujemy, prosta, której rzut prostokątny na płaszczyznę jest punktem
| prosta przebijająca płaszczyznę | |
| prosta równoległa do płaszczyzny | |
| prosta prostopadła do płaszczyzny | |
| kierunek rzutowania | |
| rzutnia |
Rozważmy rzut prostokątny w przestrzeni trójwymiarowej na pewną płaszczyznę. Oceń prawdziwość poniższych zdań i wskaż wszystkie zdania prawdziwe.
- Obrazem prostej w rzucie prostokątnym zawsze jest prosta.
- Obrazem prostej w rzucie prostokątnym może być półprosta.
- Obrazem prostej w rzucie prostokątnym może być punkt.
- Obraz odcinka w rzucie prostokątnym może być dłuższy niż odcinek .
- Obraz odcinka w rzucie prostokątnym może mieć taką samą długość jak odcinek .
- Obraz odcinka w rzucie prostokątnym może być krótszy niż odcinek .
- Obrazem odcinka w rzucie prostokątnym zawsze jest odcinek.
Bok trójkąta zawarty jest w płaszczyźnie i ma długość . Bok jest prostopadły do płaszczyzny i ma długość . Pod jakim kątem bok tego trójkąta jest nachylony do płaszczyzny ?
Odcinek ma długość i jest nachylony do płaszczyzny pod kątem . Oblicz, jaką długość ma rzut odcinka na płaszczyznę .
Rozwiąż test. Wskaż poprawną odpowiedź.
| Dany jest odcinek o długości , który jest nachylony do płaszczyzny pod kątem . Jaka jest długość rzutu tego odcinka na płaszczyznę ? | Dany jest odcinek o długości , który jest nachylony do płaszczyzny pod kątem . Jaka jest długość rzutu tego odcinka na płaszczyznę ? | Dany jest odcinek o długości , który jest nachylony do płaszczyzny pod kątem . Jaka jest długość rzutu tego odcinka na płaszczyznę ? |
| □ | □ | □ |
| □ | □ | □ |
| □ | □ | □ |
Narysuj rzut prostokątny:
Opisz konstrukcję rzutu prostokątnego:
a) ostrosłupa prawidłowego trójkątnego,
b) ostrosłupa prawidłowego czworokątnego,
na płaszczyznę zawierającą podstawę tego ostrosłupa.
Przeanalizuj kąty płaskie występujące w ostrosłupach z poprzedniego zadania oraz ich rzuty prostokątne na płaszczyzny zawierające podstawy tych ostrosłupów. Odpowiedz na poniższe pytania.
| Prawda | Fałsz | |
| Obraz kąta płaskiego w rzucie prostokątnym może mieć miarę większą niż ten kąt. | □ | □ |
| Obraz kąta płaskiego w rzucie prostokątnym może mieć miarę mniejszą niż ten kąt. | □ | □ |
| Obraz kąta płaskiego w rzucie prostokątnym może mieć taką samą miarę jak ten kąt. | □ | □ |
Rozwiąż test. Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
| Pytanie | Odpowiedzi | ||
| Rzut prostokątny punktu na płaszczyznę ma współrzędne: | □ | □ | □ |
| Rzut prostokątny punktu na płaszczyznę ma współrzędne: | □ | □ | □ |
| Rzut prostokątny punktu na płaszczyznę ma współrzędne: | □ | □ | □ |
| Rzut prostokątny punktu na płaszczyznę ma współrzędne . Punkt może mieć współrzędne: | □ | □ | □ |
| Rzut prostokątny punktu na płaszczyznę ma współrzędne . Punkt może mieć współrzędne: | □ | □ | □ |





