Sprawdź się
Pokaż ćwiczenia:
Ćwiczenie 1
Wypisz skojarzenia (wyrażenia i zwroty) odnoszące się do słów: apokalipsa, apokaliptyczny.
Ćwiczenie 2
Zaznacz cechy charakteryzujące język Piosenki o końcu świata.
- rozbudowane opisy
- nagromadzenie symboli i alegorii
- podniosłe, nacechowane emocjonalnie słownictwo
- epitety budujące katastroficzny nastrój
- zdania oznajmujące budujące określone obrazy
- zdania brzmią jakby wyjęte z elementarza, z pierwszej czytanki
Ćwiczenie 3
Uzupełnij cytaty do wskazanych środków stylistycznych i określ ich funkcję.
oksymoron
metafora
powtórzenie
anafora
Ćwiczenie 4
Wskaż związek między wierszem Czesława Miłosza Piosenka o końcu świata a obrazem Pejzaż z upadkiem Ikara Pietera Bruegela Starszego.
Ćwiczenie 5
Poszczególne strofy wiersza są jak ujęcia kamery. Napisz krótkie scenopisy poszczególnych ujęć.
Ćwiczenie 6
Sformułuj dwa argumenty, którymi uzasadnisz, że wiersz Czesława Miłosza Piosenka o końcu świata jest pogodny w swojej wymowie.
Ćwiczenie 7
- Nazwa kategorii: Innego końca świata nie będzie
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Innego końca świata nie będzie
- Elementy należące do kategorii Innego końca świata nie będzie
Ćwiczenie 8
Do jakich przemyśleń skłania wizja końca świata przedstawiona przez Miłosza? Weź pod uwagę kontekst historyczny powstania utworu oraz tekst Apokalipsy św. Jana.