Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
R5wGjyClM6R5s2
Ćwiczenie 1
Błąd pomiaru i niepewność pomiarowa to dwa podstawowe pojęcia z zakresu analizy danych doświadczalnych. Pojęcia te są często używane zamiennie, choć różnice między nimi są znaczące. Dzięki temu ćwiczeniu dowiesz się, do której grupy adeptów metrologii należysz Ty: do tych, którzy rozumieją te pojęcia i wychwytują różnice miedzy nimi, czy do tych, którzy powinni jeszcze raz przeczytać ten materiał. sss Możliwe odpowiedzi: 1. sss, 2. ee ee Możliwe odpowiedzi: 1. sss, 2. ee
2
Ćwiczenie 2
RYV5bnESp1lHI
Uzupełnij legendę poniższego rysunku poprzez wstawienie odpowiedniego tekstu na ilustrację.
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
R1AlHN7hLvMs0
Ćwiczenie 2
Połącz w pary: Błąd pomiarowy Możliwe odpowiedzi: 1. Błąd pomiarowy będący skutkiem działania na układ pomiarowy lub/i proces pomiaru czynnika zmieniającego w określony sposób wynik pomiaru., 2. Różnica pomiędzy wartością, która jest przedmiotem pomiaru, a wartością, która jest wynikiem pomiaru., 3. Parametr, związany z wynikiem pomiaru, charakteryzujący rozrzut wartości, które w uzasadniony sposób można przypisać wielkości mierzonej. Błąd systematyczny Możliwe odpowiedzi: 1. Błąd pomiarowy będący skutkiem działania na układ pomiarowy lub/i proces pomiaru czynnika zmieniającego w określony sposób wynik pomiaru., 2. Różnica pomiędzy wartością, która jest przedmiotem pomiaru, a wartością, która jest wynikiem pomiaru., 3. Parametr, związany z wynikiem pomiaru, charakteryzujący rozrzut wartości, które w uzasadniony sposób można przypisać wielkości mierzonej. Niepewność pomiarowa Możliwe odpowiedzi: 1. Błąd pomiarowy będący skutkiem działania na układ pomiarowy lub/i proces pomiaru czynnika zmieniającego w określony sposób wynik pomiaru., 2. Różnica pomiędzy wartością, która jest przedmiotem pomiaru, a wartością, która jest wynikiem pomiaru., 3. Parametr, związany z wynikiem pomiaru, charakteryzujący rozrzut wartości, które w uzasadniony sposób można przypisać wielkości mierzonej.
RTmdtGx1VA0FZ2
Ćwiczenie 3
Uzupełnij poniższe zdania:
1
Ćwiczenie 4

Wskazania zegara na wysokiej wieży obarczone są błędem paralaksy dla patrzącego z dołu.

Rfm9O10XDrBZI
1. Jest godzina wcześniejsza, kiedy widzimy godzinę: Możliwe odpowiedzi: 1. 13:00, 2. 13:15, 3. 13:30, 4. 13:45
Rp4qlTBxg679r
2. Jest godzina późniejsza, kiedy widzimy godzinę: Możliwe odpowiedzi: 1. 11:00, 2. 11:15, 3. 11:30, 4. 11:45
Ćwiczenie 4
R1ckb4EkXhzdj
1. Jest godzina wcześniejsza, kiedy widzimy godzinę: Możliwe odpowiedzi: 1. 13:00, 2. 13:15, 3. 13:30, 4. 13:45
RxqZRUmiH1EsX
2. Jest godzina późniejsza, kiedy widzimy godzinę: Możliwe odpowiedzi: 1. 11:00, 2. 11:15, 3. 11:30, 4. 11:45
3
Ćwiczenie 5
R1DdOXLv90KGh
Wykonano 10 pomiarów i wyznaczono wartość średnią oraz jej niepewność. Jaką liczbę pomiarów należy wykonać, aby niepewność średniej zmniejszyła się dwukrotnie. Odpowiedź: Tu uzupełnij
1
Ćwiczenie 6
RVl9cdFtSHpSr
Czy można dowolnie zmniejszyć wartość niepewności pomiarowej zwiększając liczbę pomiarów i licząc wartość średnią. Możliwe odpowiedzi: 1. można, 2. nie można, 3. można w niektórych przypadkach
3
Ćwiczenie 7
RdjOMA44buPna
Korzystając ze wzorów (1) i (2) oblicz wartość średnią i niepewność standardową średniej z pierwszych siedmiu moich zegarów oraz z drugiej ich siódemki. Porównaj otrzymane wyniki z wartością obliczoną dla 14 zegarów. Odpowiedź: Dla pierwszych siedmiu pomiarów: x¯(1 ÷ 7) = Tu uzupełnij ± Tu uzupełnij Dla drugich siedmiu pomiarów: x¯(8 ÷ 14) = Tu uzupełnij ± Tu uzupełnij
t = 18 : 6 : 26
3
Ćwiczenie 8
RkAJWsHiaf9nK
Amperomierz, który ma 100 działek, ma skalę do 200 mA. Jaka jest dokładność wskazań tego amperomierza? Możliwe odpowiedzi: 1. 0,5 mA, 2. 1 mA, 3. 2 mA, 4. 10 mA, 5. 50 mA