Sprawdź się
Wskaż źródło zagrożeń, z którymi mierzy się człowiek w wierszu Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego O wojnie naszej…
- Człowiek jest narażony na pokusy głównie ze strony środowiska, w którym żyje.
- Podmiot wiersza Sępa-Szarzyńskiego mierzy się z zagrożeniami płynącymi ze strony własnej grzesznej natury.
- Ludzie narażeni są na pokusy Szatana.
- Wszystkie trzy powyższe odpowiedzi są poprawne.
Zapoznaj się z podanym fragmentem artykułu Małgorzaty Krzysztofik Ciało ludzkie – między sacrum a profanum (sekcja: Przeczytaj), a następnie oceń prawdziwość zdań.
| Zdanie | Prawda | Fałsz |
| Ciało człowieka może być postrzegane jako jego nieprzyjaciel. | □ | □ |
| Według autorki istnieje jeden wzorzec cielesności rozumianej jako wróg. | □ | □ |
| Poezja doby baroku głosi jedynie potrzebę walki z cielesnością. | □ | □ |
| Małgorzata Krzysztofik stwierdza, że cielesność człowieka należy tylko do sfery profanum. | □ | □ |
Przeanalizuj mapę myśli dotyczącą różnych sposobów rozumienia ciała przez barokowych filozofów i twórców. Przyjrzyj się obrazowi Jana Vermeulena i określ, który obraz ciała, według ciebie, odpowiada przedstawieniu malarskiemu. Swoją odpowiedź uzasadnij.
Przeanalizuj mapę myśli dotyczącą różnych sposobów rozumienia ciała przez barokowych filozofów i twórców. Zapoznaj się z opisem obrazu Jana Vermeulena i określ, który obraz ciała, według ciebie, odpowiada przedstawieniu malarskiemu. Swoją odpowiedź uzasadnij.

Wynotuj przedmioty, które na obrazie Jan Vermeulena wiążą się z odbieraniem świata za pomocą zmysłów, doczesnymi tytułami i dobrami, przemijalnością.
Zapoznaj się z wierszem Hieronima Morsztyna Non licet plus efferre quam intuleris, a następnie zaznacz w poniższym tekście poprawne wyrażenia.
Tytuł wiersza Hieronima Morsztyna oznacza „Nie możesz zabrać więcej niż wniosłeś”. Poeta akcentuje w utworze dwa zasadnicze momenty: {# i śmierci człowieka} / {popełnienia przez człowieka pierwszego grzechu i śmierci}. Podkreśla, że każdy z nas przychodzi na świat {pełen nadziei} / {#nagi i z niczym}. {#Tak też} / {Inaczej} odchodzimy z tego świata. Samo życie jest naznaczone pasmem {radości} / {#różnych problemów}. Są one {#bolesnym sednem} / {obiecaną nagrodą} ludzkiej egzystencji.
Zapoznaj się z sonetem Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego O nietrwałej miłości rzeczy świata tego oraz przyjrzyj się obrazowi Antonia de Pereda Alegoria przemijania. Czy według ciebie dzieło hiszpańskiego malarza barokowego mogłoby ilustrować wiersz Szarzyńskiego? Swoją odpowiedź poprzyj cytatami z utworu oraz wskazaniem odpowiednich elementów utrwalonych w dziele malarskim.
Zapoznaj się z sonetem Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego O nietrwałej miłości rzeczy świata tego oraz opisem obrazu Antonia de Pereda Alegoria przemijania. Czy według ciebie dzieło hiszpańskiego malarza barokowego mogłoby ilustrować wiersz Szarzyńskiego? Swoją odpowiedź poprzyj cytatami z utworu oraz wskazaniem odpowiednich elementów utrwalonych w dziele malarskim.

Przyjrzyj się obrazowi Abrahama Mignona Martwa natura z owocami, roślinami i owadami. Czy dostrzegasz na nim typowe dla baroku przesłanie wanitatywne? Swoją odpowiedź uzasadnij.
Zapoznaj się z opisem obrazu Abrahama Mignona Martwa natura z owocami, roślinami i owadami. Czy dostrzegasz na nim typowe dla baroku przesłanie wanitatywne? Swoją odpowiedź uzasadnij.

Czy barokowe wizje człowieka pełnego sprzeczności są ciągle aktualne? Zabierz głos w dyskusji, sięgając do poznanych podczas lekcji utworów literackich oraz dzieł sztuki. Podaj argumenty „za” lub „przeciw”. W swojej odpowiedzi odnieś się także do współczesnych przykładów.