Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RI40pgy2MDGvQ1
Ćwiczenie 1
Wskaż źródło zagrożeń, z którymi mierzy się człowiek w wierszu Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego O wojnie naszej… Możliwe odpowiedzi: 1. Człowiek jest narażony na pokusy głównie ze strony środowiska, w którym żyje., 2. Podmiot wiersza Sępa-Szarzyńskiego mierzy się z zagrożeniami płynącymi ze strony własnej grzesznej natury., 3. Ludzie narażeni są na pokusy Szatana., 4. Wszystkie trzy powyższe odpowiedzi są poprawne.
RFU8PAZRgkuUt11
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z podanym fragmentem artykułu Małgorzaty Krzysztofik Ciało ludzkie – między sacrum a profanum (sekcja: Przeczytaj), a następnie oceń prawdziwość zdań. Ciało człowieka może być postrzegane jako jego nieprzyjaciel. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Według autorki istnieje jeden wzorzec cielesności rozumianej jako wróg. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Poezja doby baroku głosi jedynie potrzebę walki z cielesnością. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Małgorzata Krzysztofik stwierdza, że cielesność człowieka należy tylko do sfery profanum. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 3

Przeanalizuj mapę myśli dotyczącą różnych sposobów rozumienia ciała przez barokowych filozofów i twórców. Przyjrzyj się obrazowi Jana Vermeulena i określ, który obraz ciała, według ciebie, odpowiada przedstawieniu malarskiemu. Swoją odpowiedź uzasadnij.

Przeanalizuj mapę myśli dotyczącą różnych sposobów rozumienia ciała przez barokowych filozofów i twórców. Zapoznaj się z opisem obrazu Jana Vermeulena i określ, który obraz ciała, według ciebie, odpowiada przedstawieniu malarskiemu. Swoją odpowiedź uzasadnij.

R80D51fNovqaf
Jan Vermeulen, Martwa natura, 1654
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rkvlna6FdvNjj
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Wynotuj przedmioty, które na obrazie Jan Vermeulena wiążą się z odbieraniem świata za pomocą zmysłów, doczesnymi tytułami i dobrami, przemijalnością.

R10oaHNOtxHZo
(Uzupełnij).
RqfQPMJfss8OZ11
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z wierszem Hieronima Morsztyna Non licet plus efferre quam intuleris, a następnie zaznacz w poniższym tekście poprawne wyrażenia. Tytuł wiersza Hieronima Morsztyna oznacza „Nie możesz zabrać więcej niż wniosłeś”. Poeta akcentuje w utworze dwa zasadnicze momenty: i śmierci człowieka / popełnienia przez człowieka pierwszego grzechu i śmierci. Podkreśla, że każdy z nas przychodzi na świat pełen nadziei / nagi i z niczym. Tak też / Inaczej odchodzimy z tego świata. Samo życie jest naznaczone pasmem radości / różnych problemów. Są one bolesnym sednem / obiecaną nagrodą ludzkiej egzystencji.
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z sonetem Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego O nietrwałej miłości rzeczy świata tego oraz przyjrzyj się obrazowi Antonia de Pereda Alegoria przemijania. Czy według ciebie dzieło hiszpańskiego malarza barokowego mogłoby ilustrować wiersz Szarzyńskiego? Swoją odpowiedź poprzyj cytatami z utworu oraz wskazaniem odpowiednich elementów utrwalonych w dziele malarskim.

Zapoznaj się z sonetem Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego O nietrwałej miłości rzeczy świata tego oraz opisem obrazu Antonia de Pereda Alegoria przemijania. Czy według ciebie dzieło hiszpańskiego malarza barokowego mogłoby ilustrować wiersz Szarzyńskiego? Swoją odpowiedź poprzyj cytatami z utworu oraz wskazaniem odpowiednich elementów utrwalonych w dziele malarskim.

RUtMGxYJwVC9s
Antonio de Pereda y Salgado, Alegoria przemijania, ok. 1634
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1Zo9Krxvg22Z
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przyjrzyj się obrazowi Abrahama Mignona Martwa natura z owocami, roślinami i owadami. Czy dostrzegasz na nim typowe dla baroku przesłanie wanitatywne? Swoją odpowiedź uzasadnij.

Zapoznaj się z opisem obrazu Abrahama Mignona Martwa natura z owocami, roślinami i owadami. Czy dostrzegasz na nim typowe dla baroku przesłanie wanitatywne? Swoją odpowiedź uzasadnij.

RX5KzvuXQdcSS
Abraham Mignon, Martwa natura z owocami, roślinami i owadami, 1669
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1AwCQFTjC7Ci
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Czy barokowe wizje człowieka pełnego sprzeczności są ciągle aktualne? Zabierz głos w dyskusji, sięgając do poznanych podczas lekcji utworów literackich oraz dzieł sztuki. Podaj argumenty „za” lub „przeciw”. W swojej odpowiedzi odnieś się także do współczesnych przykładów.

R1P1VQljFu6v6
(Uzupełnij).