Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R17NJFSxjaHMb1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij poniższe zdanie wyszukując w dowolnych źródłach potrzebne informacje i wykonując potrzebne obliczenia, a następnie wpisując wyniki w odpowiednich miejscach:
1
Ćwiczenie 2
R1DnYwO8M8d7E
Jaki jest stosunek “wymiarów” Afryki północ-południe do wschód-zachód wyrażony w procentach? Wskaż odpowiedź najbliższą Twoim przypuszczeniom: Możliwe odpowiedzi: 1. 100%, 2. 200%, 3. 300%, 4. 75%
RpZFP8x0TJRhj1
Ćwiczenie 3
Popatrz na globus i odpowiedz na postawione pytanie: Jaki jest stosunek “wymiarów” Afryki północ-południe do wschód-zachód wyrażony w procentach? Wskaż odpowiedź najbliższą Twoim przypuszczeniom:
1. 75%, 2. 200%, 3. 100%, 4. 300%.
R1E9WtOzuz45c2
Ćwiczenie 4
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R5FiWYFYLtrHV2
Ćwiczenie 5
Uporządkuj miasta Nowy Jork, Los Angeles, Tokio, Sydney w kolejności narastającej odległości od Warszawy. Elementy do uszeregowania: 1. Nowy Jork, 2. Tokio, 3. Los Angeles, 4. Sydney
2
Ćwiczenie 6

Mapa, którą widzisz poniżej, przedstawia wyobrażenia o świecie sprzed wypraw Kolumba; lądy według wyobrażeń z tamtych czasów są oznaczone brązowym kolorem:

RPvfHyMuInbgb
Mapa Toscanelliego, 1474
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Kolumb myślał, że Japonia (zwana wówczas Cipangu) położona jest tak, jak to widać na mapie. Gdyby miał rację, jaką długość miałby równik? Opisz swój sposób rozumowania i wykonane obliczenia.

R1bjzcPiumQCu
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst wpisując w lukę odpowiednie liczby.
3
Ćwiczenie 7

Popatrz na mapę Księżyca:

RCICC6cWAEhg8
Mapa Księżyca
Źródło: Pz, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Na Księżycu można określić system współrzędnych geograficznych podobnie jak na kuli ziemskiej. Położenie krateru Platon to 51,6°N9,4°W , zaś krateru Kopernik to 9,7°N20,1°W.

Jaka jest odległość między nimi w stopniach i w kilometrach? Długość równika księżycowego jest równa około 11000 km.

3
Ćwiczenie 8

Czy na płaszczyźnie możesz znaleźć trzy takie punkty, że odległość każdych dwóch od siebie jest taka sama? Czy możesz takie samo zadanie wykonać na sferze? Jeśli tak, to podaj przykłady takich punktów.

3
Ćwiczenie 9

Czy na płaszczyźnie możesz znaleźć cztery takie punkty, że odległość każdych dwóch od siebie jest taka sama? Czy możesz takie samo zadanie wykonać na sferze? Jeśli tak, to podaj przykłady takich punktów.