Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R18rajz0eYxKW1
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj pojęcie do definicji. Antyoksydant Możliwe odpowiedzi: 1. Zerwanie wiązania kowalencyjnego, w wyniku którego na każdym z atomów pozostaje jeden z elektronów tworzących wspólną parę elektronową., 2. Ugrupowanie atomów, które w połączeniu z układem sprzężonych wiązań podwójnych w cząsteczkach związków chemicznych jest przyczyną ich barwy., 3. Związek chemiczny, który dzięki swym właściwościom redukującym zapobiega utlenianiu się wiązań nienasyconych. Chromofor Możliwe odpowiedzi: 1. Zerwanie wiązania kowalencyjnego, w wyniku którego na każdym z atomów pozostaje jeden z elektronów tworzących wspólną parę elektronową., 2. Ugrupowanie atomów, które w połączeniu z układem sprzężonych wiązań podwójnych w cząsteczkach związków chemicznych jest przyczyną ich barwy., 3. Związek chemiczny, który dzięki swym właściwościom redukującym zapobiega utlenianiu się wiązań nienasyconych. Homoliza Możliwe odpowiedzi: 1. Zerwanie wiązania kowalencyjnego, w wyniku którego na każdym z atomów pozostaje jeden z elektronów tworzących wspólną parę elektronową., 2. Ugrupowanie atomów, które w połączeniu z układem sprzężonych wiązań podwójnych w cząsteczkach związków chemicznych jest przyczyną ich barwy., 3. Związek chemiczny, który dzięki swym właściwościom redukującym zapobiega utlenianiu się wiązań nienasyconych.
R4JWXWheZiZW61
Ćwiczenie 2
Jakie czynniki wpływają na zwiększenie produkcji rodników w organizmie? Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. palenie papierosów, 2. witamina C i E, 3. spożywanie alkoholu, 4. promieniowanie UV, 5. warzywa i owoce
Re7bchuW01spn1
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj nazwy rodników do ich wzorów. Rodnik propylowy Możliwe odpowiedzi: 1. CH2=CH, 2. HO2, 3. OH, 4. CH3CH2CH2 Rodnik winylowy Możliwe odpowiedzi: 1. CH2=CH, 2. HO2, 3. OH, 4. CH3CH2CH2 Rodnik hydroksylowy Możliwe odpowiedzi: 1. CH2=CH, 2. HO2, 3. OH, 4. CH3CH2CH2 Rodnik wodoronadtlenkowy Możliwe odpowiedzi: 1. CH2=CH, 2. HO2, 3. OH, 4. CH3CH2CH2
21
Ćwiczenie 4
REwEatVw3eelw11
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RETtqyDl7fRXc
Uporządkuj poniższe rodniki według malejącej stabilności. Elementy do uszeregowania: 1. rodnik metylowy, 2. rodnik izopropylowy, 3. rodnik trifenylometylowy, 4. rodnik etylowy
21
Ćwiczenie 5

Dlaczego rodniki są niebezpieczne dla organizmu?

RsBJLtUqeQ2OO
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jak działają antyoksydanty.

RhIHgVDnB0X87
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapisz równanie termolizy cząsteczki wodoru.

Ry0vU0VtpoRco
Odpowiedź:. (Uzupełnij).
Rvqvj8oZJEIAD
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Rodniki wodorowe tworzą się w wyniku działania promieniowania elektromagnetycznego na cząsteczkę wody. W górnych warstwach atmosfery mogą one prowadzić do degradacji warstwy ozonowej. W pierwszym etapie tej degradacji powstaje rodnik wodorotlenowy, który w drugim etapie, reagując z atomowym tlenem, prowadzi do powstania cząsteczki tlenu i kolejnego rodnika.

Indeks dolny Na podstawie: Duffy S. J.,VanLoon G.Chemia środowiska, Warszawa 2007. Indeks dolny koniec

Zapisz równania reakcji tworzenia rodnika wodorotlenowego oraz jego reakcji z atomem tlenu.

R1IvsEt0HkZ9t
Odpowiedź:. (Uzupełnij).
RFh0la5S1iQP1
(Uzupełnij).