Sprawdź się
Weź nstępujące zdania z poprzedniego ćwiczenia:
Nieprawda, że Zosia i Franek nie chodzą na lekcje biologii.
Zosia albo Franek chodzą na lekcje biologii.
Ułóż z nich koniunkcję oraz zapisz ją w postaci schematu logicznego rachunku zdań.
Rozpoznaj, czy chodzi o alternatywę łączną, czy rozłączną.
Zdanie | Alternatywa łączna | Alternatywa rozłączna |
Zrozumiecie tę lekcję albo nie zrozumiecie tej lekcji. | □ | □ |
12 dzieli się przez 3 lub Madryt jest stolicą Hiszpanii. | □ | □ |
Andrzej jest nauczycielem albo lekarzem. | □ | □ |
Przyjmijmy, że:
p – 1
q – 1
r – 0
Oblicz wartość logiczną poniższego zdania.
[(p ∧ q) ∨ (q ∧ r)] ⊥ (q ∨ r)
Oblicz wartość logiczną poniższego zdania.
Nawias kwadratowy otwarty, nawias okrągły otwarty, p, koniunkcja, q, nawias okrągły zamknięty, alternatywa nierozłączna, nawias okrągły otwarty, q, koniunkcja, r, nawias okrągły zamknięty, nawias kwadratowy zamknięty, alternatywa rozłączna, nawias okrągły otwarty, q, alternatywa nierozłączna, r, nawias okrągły zamknięty.
Ponownie przyjmijmy, że:
p – 1
q – 1
r – 0
Oblicz wartość logiczną poniższego zdania.
[(p ⊥ q) ∧ ~ (q ⊥ r)] ∧ (p ∨ ~ r)
Oblicz wartość logiczną poniższego zdania.
Nawias kwadratowy otwarty, nawias okrągły otwarty, p, alternatywa rozłączna, q, nawias okrągły zamknięty, koniunkcja, negacja, nawias okrągły otwarty, q, alternatywa rozłączna, r, nawias okrągły zamknięty, nawias kwadratowy zamknięty, koniunkcja, nawias okrągły otwarty, p, alternatywa nierozłączna, negacja, r, nawias okrągły zamknięty.
Weź zdanie z ćwiczenia 6, a następnie zmień lub usuń jeden funktor tak, żeby w efekcie zdanie zyskało jako całość inną wartość logiczną.
Jeszcze raz przeanalizuj uważnie fragment tekstu Orygenesa zamieszczony w sekcji „Animacja”. Zaproponuj zbadanie dowolnej rzeczy lub właściwości za pomocą analogicznej strategii.
Jeszcze raz zapoznaj się uważnie z fragmentem tekstu Orygenesa zamieszczonym w sekcji „Animacja”. Zaproponuj zbadanie dowolnej rzeczy lub właściwości za pomocą analogicznej strategii.