Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Uzupełnij tabelkę, wstawiając w puste miejsca „+”, jeśli wodorotlenek rozpuszcza się w wodzie lub wchodzi w reakcje z podanymi związkami chemicznymi, lub wpisując „-”, jeśli nie ulega tym procesom.

R19anRIorhl5W
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 2

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne zilustrowane rysunkiem:

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne. Zapoznaj się z opisem ilustracji.

RPwYUKJmpkKYs
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RHF3rIIEPvPLR
Zaznacz prawidłowe odpowiedzi dotyczące obserwacji powyższych reakcji chemicznych. Możliwe odpowiedzi: 1. Probówka 1: Niebieska, galaretowata zawiesina roztworzyła się., 2. Probówka 2: Niebieska, galaretowata zawiesina roztworzyła się., 3. Probówka 1: Wydziela się gaz., 4. Probówka 1: Powstał roztwór o niebieskim zabarwieniu., 5. Probówka 2: Powstał roztwór o niebieskim zabarwieniu., 6. Probówka 2: Wydziela się gaz., 7. Probówka 2: Roztwór pienił się., 8. Probówka 1: Roztwór pienił się.

Określ charakter chemiczny wodorotlenku miedzi(II).

R1WkmAbTRKEIw
Wodorotlenek miedzi(II) ma charakter 1. amfoteryczny, 2. zasadowy.
1
Ćwiczenie 3

Podziel podane wodorotlenki ze względu na ich charakter chemiczny – zasadowe lub amfoteryczne.

RKM3CQ35YyypI
Wodorotlenki zasadowe Możliwe odpowiedzi: 1. SnOH4, 2. AlOH3, 3. CuOH2, 4. LiOH, 5. CrOH2, 6. FeOH3, 7. KOH, 8. MnOH2, 9. BaOH2, 10. MgOH2, 11. ZnOH2, 12. CrOH3, 13. CaOH2 Wodorotlenki amfoteryczne Możliwe odpowiedzi: 1. SnOH4, 2. AlOH3, 3. CuOH2, 4. LiOH, 5. CrOH2, 6. FeOH3, 7. KOH, 8. MnOH2, 9. BaOH2, 10. MgOH2, 11. ZnOH2, 12. CrOH3, 13. CaOH2
1
Ćwiczenie 4

„Wodorotlenek żelaza(II) jest w pewnym stopniu amfoteryczny: łatwo ulega działaniu kwasów, tworząc sole żelaza(II). Można go jednak także częściowo roztworzyć w silnie stężonym roztworze wodorotlenku sodu. Przechodzi wówczas w niebieski heksahydroksożelazian(II) sodu.”

Źródło: Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej 2, Warszawa 2013.

Na podstawie informacji wstępnej zaznacz prawidłowy zestaw reakcji, opisujący charakter chemiczny wodorotlenku żelaza(II).

Rfv9HfqPLgcrs
Możliwe odpowiedzi: 1. FeOH2+2 HClFeCl2+2 H2O
FeOH2+4 NaOHNa4FeOH6, 2. FeOH2+3 HClFeCl3+3 H2O
FeOH2+3 NaOHNa4FeOH6, 3. FeOH2+3 HClFeCl3+3 H2O
FeOH2+4 NaOHNa4FeOH6, 4. FeOH2+2 HClFeCl3+2 H2O
FeOH2+3 NaOHNa4FeOH6
2
Ćwiczenie 5

Zaprojektuj doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorotlenku cyny(II).

a) Uzupełnij schemat doświadczenia, wstawiając w luki wzory odpowiednich odczynników, mając do wyboru następujące odczynniki: H2SO4, H2S, HNO2, NaOH, CrOH3, ZnOH2.

R1TIPQlMkTxuM
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W dwóch probówkach znajduje się stały wodorotlenek cyny(II). Mając do dyspozycji poniższe odczynniki, zaproponuj, które z nich należy wykorzystać, aby wykazać charakter wodorotlenku: H2SO4, H2S, HNO2, NaOH, CrOH3, ZnOH2.

b) Napisz równania zachodzących reakcji w formie cząsteczkowej.

R1UhAjvlnCjSM
Odpowiedź:. (Uzupełnij).
RzDTxP9ODNTzP
(Uzupełnij).

c) Napisz, jaki charakter chemiczny posiada wodorotlenek cyny(II).

R1AjsMRviuBg0
Odpowiedź:. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

W celu przetestowania metod odróżniania jonów Zn2+ od Mg2+ oraz Cu2+ od Cd2+ przygotowano dwa zestawy probówek.

W zestawie I, w pierwszej probówce znajdowała się sól z jonami Zn2+, a w drugiej – sól z jonami Mg2+. W zestawie II, w pierwszej probówce znajdowała się sól z jonami Cu2+, a w drugiej – sól zawierająca jony Cd2+.

RXPVbK9ydV4Sh
Spośród wymienionych poniżej odczynników wybierz ten, którego użycie pozwoli na odróżnienie poszczególnych jonów. Możliwe odpowiedzi: 1. KOH, 2. HCl, 3. H2SO4
RrCZJcXgCXZLE
Przyporządkuj, jakie obserwacje potwierdzają obecność odpowiednich jonów w postaci soli w poszczególnych probówkach po dodaniu wybranego odczynnika. Probówka zawierająca sól z jonami Zn2+ Możliwe odpowiedzi: 1. Wytrąca się niebieski osad, który roztwarza się w nadmiarze odczynnika., 2. Wytrąca się biały osad, który roztwarza się w nadmiarze odczynnika., 3. Wytrąca się biały osad. Probówka zawierająca sól z jonami Cu2+ Możliwe odpowiedzi: 1. Wytrąca się niebieski osad, który roztwarza się w nadmiarze odczynnika., 2. Wytrąca się biały osad, który roztwarza się w nadmiarze odczynnika., 3. Wytrąca się biały osad. Probówka zawierająca sól z jonami Cd2+ oraz probówka zawierająca sól z jonami Mg2+ Możliwe odpowiedzi: 1. Wytrąca się niebieski osad, który roztwarza się w nadmiarze odczynnika., 2. Wytrąca się biały osad, który roztwarza się w nadmiarze odczynnika., 3. Wytrąca się biały osad.
31
Ćwiczenie 7

Do 100 g wodnego roztworu chlorku cynku, o stężeniu procentowym wynoszącym 20%, dodawano porcjami wodny roztwór wodorotlenku potasu o całkowitej masie 31 g, który przereagował w całości.

Oblicz, ile gramów wodorotlenku cynku znajdowało się w układzie po zakończeniu reakcji. Wynik podaj z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

RPBbe2pjEspQP
.
RRD2laFgTAfQf
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Chrom jest pierwiastkiem bloku d. Tworzy on dwa wodorotlenki. Jeden z tych wodorotlenków wykazuje charakter amfoteryczny.

Napisz wzór wodorotlenku chromu o charakterze amfoterycznym oraz napisz w formie jonowej (używając tzw. zapisu skróconego) równania reakcji, które potwierdzają ten charakter.

R1elagzWw21XK
.
RCCsBH7y5nqbl
(Uzupełnij).