Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tekst do ćwiczeń

Bogurodzica

Bogurodzica dziewica, Bogiem sławienaBogiem sławienaBogiem sławiena Maryja,
U twego syna GospodzinaU twego syna GospodzinaU twego syna Gospodzina Matko zwolenazwolenazwolena, Maryja!
ZyszczyzyszczyZyszczy nam, spuścispuścispuści nam.
KyrieleisonKyrieleisonKyrieleison.

Twego dzielatwego dzielaTwego dziela Krzciciela, bożyczebożyczebożycze,
Usłysz głosy, napełń myśli człowiecze.
Słysz modlitwę, jążjążjąż nosimy,

A dać raczy, jegoż prosimy.
A na świecie zbożny pobytzbożny pobytzbożny pobyt,
Po żywocie rajski przebytrajski przebytrajski przebyt.
Kyrieleison.

5 Źródło: Bogurodzica.
Bogiem sławiena
u twego syna Gospodzina
zwolena
zyszczy
spuści
Kyrieleison
Twego dziela
bożycze
jąż
zbożny pobyt
rajski przebyt
1
Pokaż ćwiczenia:
RozsNDQ4RcmEu1
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawidłowe zdania. Możliwe odpowiedzi: 1. Bogurodzica jest pierwszym
RgWsTrVMV4Fql1
Ćwiczenie 2
Zaznacz, jakie było przeznaczenie Bogurodzicy. Możliwe odpowiedzi: 1. Śpiew., 2. Recytacja.
111
Ćwiczenie 3

Uzupełnij mapę myśli, wpisując, jak Matka Boża była postrzegana w średniowieczu oraz jakie cechy są jej przypisane w Bogurodzicy.

R1TDyqM2L7rgZ
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Jan Chrzciciel
    • Elementy należące do kategorii Jan Chrzciciel
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Jan Chrzciciel
R9TIyZ25GyQhf
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z opisem ikony przedstawiającej kompozycję deesis. Opisz, na czym polegają podobieństwa pomiędzy tekstem Bogurodzicy a treścią ikony.
Zapoznaj się z opisem ikony przedstawiającej kompozycję deesis. Opisz, na czym polegają podobieństwa pomiędzy tekstem Bogurodzicy a treścią ikony.
RWu3GV0PGOFI4
Deesis mozajka XIIIw. w Hagia Sophia (Istambuł, Turcja)
Źródło: Myrabella, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RMbP6uTrrX7Vi
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Autor średniowiecznej pieśni mówi o Matce Boskiej „zwolena”. Zapoznaj się z fragmentami tekstów średniowiecznych i podaj ten, który bezpośrednio koresponduje z przymiotnikiem „zwolena”

Anonimowy utwór średniowieczny

Do Nazaret poselstwo
Zrządziło wierne Bostwo,
By Gabryjel nawiedził,
Dziewicy poselstwo wzjawił.
Ktorą wybrał Niebieski
Ociec, Syn i Duch Święty,
By sama matką była,
Iżby Krysta porodziła.
Radości wam powiedam...

2 Źródło: Anonimowy utwór średniowieczny. Cytat za: R. Mazurkiewicz, „Matka Boga i człowieka”. Macierzyństwo Maryi w polskim piśmiennictwie średniowiecznym (przegląd ważniejszych motywów), „Salvatoris Mater” 2000, nr 2.
Anonimowy utwór średniowieczny

Syn sie Boży narodził
Z dziewice przeczystej
Jako roża i lilija,
Z panieństwa Maryjej.
Od wiekow narodzony,
Z Panny czystej sie narodził
Zbawiciel wszytkiego;
Wesoły nam dzień nastał Narodzenia Bożego

2b Źródło: Anonimowy utwór średniowieczny. Cytat za: R. Mazurkiewicz, „Matka Boga i człowieka”. Macierzyństwo Maryi w polskim piśmiennictwie średniowiecznym (przegląd ważniejszych motywów), „Salvatoris Mater” 2000, nr 2.
Anonimowy utwór średniowieczny

Zdrowaś, Matko, gdyś Syna rodziła,
Droga rodzenia znaczna nie była;
Jak na morzu nie znać drogi żadnej,
Tak w ciele twym grzechu zmazy namniej,
O Dziewico czysta.

2c Źródło: Anonimowy utwór średniowieczny. Cytat za: R. Mazurkiewicz, „Matka Boga i człowieka”. Macierzyństwo Maryi w polskim piśmiennictwie średniowiecznym (przegląd ważniejszych motywów), „Salvatoris Mater” 2000, nr 2.
R6Efg2O25gsTn
Możliwe odpowiedzi: 1. Fragment 1., 2. Fragment 2., 3. Fragment 3.
21
Ćwiczenie 6

Na podstawie fragmentu tekstu wyjaśnij, jak rozumiesz metaforę „strzelistość modlitwy” oraz kto jest podmiotem lirycznym tekstu.

Roman Mazurkiewicz Siedem pieczęci Bogurodzicy

W apostrofie Bogurodzicy zawiera się zatem maksymalnie skondensowany wykład podstawowych prawd mariologicznych: o Jej Boskim Macierzyństwie, wieczystej czystości, chwale niebiańskiej. Charakterystyczne, że w obu wersach apostrofy „ziemskie” imię - Maryja - przesunięte zostało na sam koniec (choć większość łacińskich hymnów maryjnych od niego się właśnie rozpoczyna). A zatem całe dwa inicjalne wersy pierwszej strofy wyrażają dogmat równoczesnego bosko‑ludzkiego macierzyństwa Maryi oraz ogrom płynącej stąd chwały i mocy.

Co ciekawe, perspektywa charakterystyki adresatki jest jakby „odwrócona” w stosunku do czasu ludzkiego, historycznego: postępuje w ruchu zstępującym „od góry” - od tytułu „niebiańskiego” („Bogurodzica”), wiecznego „teraz i zawsze”, do wspomnienia centralnego dla teologii pieśni faktu Wcielenia Chrystusa, zapoczątkowanego przyzwoleniem Maryi wypowiedzianym w ciszy Nazaretu („A Dziewicy było na imię Maryja”). Jeśli teraz uświadomimy sobie, że podmiotem mówiącym (modlącym się) w pieśni jest społeczność wiernych […] pozostająca w świecie doczesnym, na poziomie „ziemskiego pobytu”, uderzy nas „strzelistość” tej modlitwy, jej potężna energia pozwalającą przekroczyć ogromną przestrzeń pomiędzy „dołem” ziemskiego bytowania, a „górą” niebiańskiej chwały, w której przebywa adresatka pieśni.

3 Źródło: Roman Mazurkiewicz, Siedem pieczęci Bogurodzicy, dostępny w internecie: http://staropolska.pl/sredniowiecze/poezja_religijna/bogurodzica/siedem.html.
Rx7exzQD7qZTe

Tekst do ćwiczeń 7. i 8.

Roman Mazurkiewicz Siedem pieczęci Bogurodzicy

Wcale jednak nie jest pewne, czy tak właśnie rozumieli słowa pieśni ruszający do grunwaldzkiego starcia wojowie Jagiełły. Bo oto już dwa początkowe wersy niosą ładunek sensu trudny do uchwycenia w „pierwszej lekturze”. Wypełnia je rozbudowana, składająca się z dwóch symetrycznych członów apostrofa do Maryi. Ale nie do tej z tkliwych obrazków betlejemskich czy przejmujących współczuciem scen Ukrzyżowania; przeciwnie - do królującej w chwale niebiańskiej („Bogiem sławiena”), w przedziwny, niepojęty dla ludzkiego rozumu sposób przedwiecznie wybranej na Matkę („Matko zwolena”) Boga.

Tytuł „Bogurodzica” […] wywodzi się od greckiego słowa Theotokos (przez pośrednictwo starosłowiańskiego Bogorodica) i niesie w sobie pamięć polemik pierwszych stuleci chrześcijaństwa wokół dogmatu o boskości Chrystusa, a co za tym idzie, również o prawo Maryi do tytułu Bożej Rodzicielki. Kwestię rozstrzygnął ostatecznie Sobór w Efezie w roku 431 i odtąd w hymnografii, zwłaszcza na chrześcijańskim Wschodzie, powstają niezliczone pieśni na cześć Theotokos.

tdc Źródło: Roman Mazurkiewicz, Siedem pieczęci Bogurodzicy , dostępny w internecie: http://staropolska.pl/sredniowiecze/poezja_religijna/bogurodzica/siedem.html.
31
Ćwiczenie 7

Na podstawie fragmentu tekstu opisz, jak przedstawiona jest Matka Boska w Bogurodzicy.

Rx7exzQD7qZTe
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z fragmentem tekstu i opisami poniższych obrazów średniowiecznych. Podaj, które z nich korespondują z wizerunkiem Matki Boskiej w Bogurodzicy i uzasadnij swoją odpowiedź.
Zapoznaj się z fragmentem tekstu i opisami poniższych obrazów średniowiecznych. Podaj, które z nich korespondują z wizerunkiem Matki Boskiej w Bogurodzicy i uzasadnij swoją odpowiedź.

Na podstawie tekstu i odpowiedzi z poprzedniego ćwiczenia wskaż obrazy średniowieczne, które korespondują z wizerunkiem Matki Boskiej w Bogurodzicy. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1QM05cOOgbKX
Giotto, Maestà Ognissanti, ok. 1310
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R4g4uL0LrQgvL
Fra Angelico, Zwiastowanie, ok. 1426
Źródło: domena publiczna.
RyUgRKtF7poJM
Anonim, Pietà z Tubądzina, ok. 1450
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RjaIzQvMQ4GDr
Cenni di Pepo, Tronująca Madonna z aniołami, ok. 1285
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RNyKdwzOUyxly