Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RFog6GPs6E5WY1
Ćwiczenie 1
Wskaż, którzy spośród wymienionych filozofów byli filozofami narodowymi. Możliwe odpowiedzi: 1. Joachim Lelewel, 2. Józef Maria Hoene-Wroński, 3. Georg Wilhelm Friedrich Hegel, 4. August Cieszkowski, 5. Bronisław Ferdynand Trentowski, 6. Edward Dembowski
R17CKFvKCmUYJ1
Ćwiczenie 2
Filozofowie narodowi zawdzięczają Hoene-Wrońskiemu następującą ideę: Możliwe odpowiedzi: 1. Polski jako mesjasz narodów., 2. wskazanie republikanizmu i umiłowania wolności jako cech naszego ducha narodowego., 3. łączenie francuskiego praktycyzmu z niemiecką teoretycznością., 4. odkrycie doniosłości myśli Hegla., 5. reinterpretację heglowskiej metody dialektycznej.
R1TvoiZw1jgN621
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z poniższym tekstem dotyczący Hegla i wskaż w nim właściwe odpowiedzi. Hegel był pierwszym/drugim/ostatnim wielkim przedstawicielem nurtu filozoficznego, zwanego niemieckim materializmem/empiryzmem/idealizmem. Najważniejszą i najtrudniejszą częścią jego rozważań są rozważania dotyczące ducha absolutnego/obiektywnego/subiektywnego. Najłatwiejsza w odbiorze jest za to jego filozofia dziejów, gdyż została spisana z notatek jego studentów/polskich filozofów narodowych/innych filozofów niemieckich. Hegel już za życia cieszył się taką sławą, że nazywano go mistrzem niemieckim/pruskim/berlińskim.
31
Ćwiczenie 4

Jak już wiesz, polscy filozofowie narodowi nazywani są w literaturze „heglistami polskimi”. Wskaż powód, przez który to określenie jest nieprecyzyjne i może być mylące.

R1KLiA6IY1UA1
(Uzupełnij).
RLxgMhyMIH4Sx21
Ćwiczenie 5
Wskaż, które twierdzenia poprawnie obrazują zmiany, jakich w obrębie heglowskiej filozofii dziejów dokonał A. Cieszkowski. Cieszkowski zarzucił Heglowi, że w swych rozważaniach o dziejach nie zastosował własnej metody dialektycznej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Cieszkowski utożsamił Absolut z Bogiem chrześcijańskim, dzięki czemu historia nie kończy się w momencie uzyskania pełnej samowiedzy przez Absolut, lecz w momencie pojednania i zjednoczenia człowieka z Bogiem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Cieszkowski był i filozofem narodowym, i mesjanistą, stąd doniosła rola Chrystusa, który uznany jest za Mesjasza, w jego historiozofii. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Cieszkowski uznał za błąd niewłączenie przez Hegla przyszłości do rozważań o dziejach, a potem sam ten jego błąd poprawił. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Cieszkowski jako jedyny polski filozof narodowy odrzucił heglowski podział dziejów na cztery epoki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
31
Ćwiczenie 6

Opisz, na czym polega różnica między filozofią narodu a filozofią narodową.

R19UBrVwKkXBo
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Z treści lekcji znasz dwa przykłady ilustrujące heglowską wizję dziejów: rzeki i sztafety. Wymyśl własną egzemplifikację i wyjaśnij ją poniżej.

ReMHSthT0SivF
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Pomiędzy dwiema syntezami wskazanymi przez A. Cieszkowskiego zachodzi pewne podobieństwo. W „dużej” syntezie pierwsza epoka nazywana jest epoką Bytu (zmysłowości), druga – epoką Nauki (rozumu), a trzecia – epoką Czynu. Podobna zależność zachodzi pomiędzy dwoma krajami, między którymi musi dojść do tzw. „małej” syntezy, aby zainicjować nastanie epoki trzeciej, sumującej w większej syntezie dwie epoki minione. Przeczytaj poniższy fragment Ojcze nasz Cieszkowskiego i ustal, o jakich trzech narodach jest w nim mowa.

August Cieszkowski Ojcze nasz

Czyn zaś właśnie składa i skupia je [tzn. Myśl i Byt] znowu w jedno; – albowiem przekształcając wszelki dany Byt wedle wymagań Myśli – i nawzajem wszelką dotąd nieurzeczywistnioną jeszcze Myśl wprowadzając w rzeczywisty Byt, tem samem tworzy stan trzeci, już zapośredniczony i skojarzony, w którym to co jest staje się właśnie jak być powinno, a to co dopiero być powinno, rzeczywiście staje się. Jak więc Czyn urzeczywistnia Myśl bo ją wprowadza w Byt, tak też nawzajem urzeczywistnia Byt bo go wprowadza w Myśl. – Bez Czynu Byt jest martwy, – a Myśl wrzekomą [tzn. niezrealizowaną w praktyce]. – Ta trzecia Potęga [tzn. Czyn] uiszcza i ożywia co poprzednie założyły lecz czego same spełnić nie mogły. – Tu znosi trupowatość, tam porowatość – A tak ani myśl która nie przynosi z sobą świadectwa Czynu, ani Byt który się Czynem nie ożywi, nie są jeszcze ani prawdziwą Myślą, ani prawdziwym Bytem. – Czyn przeto jest ostatecznym kamieniem probierczym wszystkiego co istnieje, wszystkiego co żyje. (…) Węgielnym więc kamieniem trzeciego świata [tzn. trzeciej epoki] jest Czyn.

cytat Źródło: August Cieszkowski, Ojcze nasz, Poznań 1922, s. 142.
RS3dWQk0YVU3T
(Uzupełnij).