Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Wskaż właściwe dokończenie zdania.

R3j3x6Jno2JP2
Do Karolingów nie należał: Możliwe odpowiedzi: 1. Dezyderiusz., 2. Pepin II., 3. Karol Młot., 4. Karloman.
1
Ćwiczenie 2

Zaznacz ziemie wchodzące w skład państwa Pepina III Krótkiego.

R1SMV35begbhc
Zaznacz ziemie wchodzące w skład państwa Pepina III Krótkiego. Możliwe odpowiedzi: 1. Neustria, 2. Bawaria, 3. Saksonia, 4. Akwitania, 5. Austrazja, 6. Burgundia
1
Ćwiczenie 3

Przyporządkuj wydarzenia do dat.

R8CI95GbXvUeM
śmierć Pepina Krótkiego Możliwe odpowiedzi: 1. 768, 2. 741, 3. 771, 4. 714, 5. 800 śmierć Karola Młota Możliwe odpowiedzi: 1. 768, 2. 741, 3. 771, 4. 714, 5. 800 śmierć Pepina II Możliwe odpowiedzi: 1. 768, 2. 741, 3. 771, 4. 714, 5. 800 samodzielne rządy Karola Wielkiego Możliwe odpowiedzi: 1. 768, 2. 741, 3. 771, 4. 714, 5. 800 koronacja Karola Wielkiego Możliwe odpowiedzi: 1. 768, 2. 741, 3. 771, 4. 714, 5. 800
21
Ćwiczenie 4

Uzupełnij proste drzewo genealogiczne Karolingów, umieszczając imiona władców w odpowiednich miejscach.

R9cmsWAUHRrai
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rvif3XEMR2BCk
Ćwiczenie 4
W roku 751 Pepin spełnił marzenia swoje i swoich przodków i przywdział koronę, natomiast ostatni merowiński władca 1. Sasami, 2. Stefan III, 3. Childeryk III, 4. Karlomana, 5. Pepina został wysłany do klasztoru po uprzednim obcięciu mu długich włosów, będących symbolem władzy. Na przełomie 753 i 754 r. do króla przybył sam papież 1. Sasami, 2. Stefan III, 3. Childeryk III, 4. Karlomana, 5. Pepina, który dokonał namaszczenia pierwszego karolińskiego władcy. Podróż głowy Kościoła poza Italię miała na celu pozyskanie pomocy 1. Sasami, 2. Stefan III, 3. Childeryk III, 4. Karlomana, 5. Pepina w odparciu Longobardów, żądających hołdu od Rzymu. Frankowie wyruszyli na wyprawę, i to dwukrotnie, pokonali papieskiego przeciwnika, autorytet zaś Karolinga jako króla Franków był już niekwestionowany. Kolejne lata monarcha poświęcił innym sprawom: skutecznie walczył z 1. Sasami, 2. Stefan III, 3. Childeryk III, 4. Karlomana, 5. Pepina, wymuszając na nich coroczny trybut, a także prowadził kampanię w celu ostatecznego opanowania Akwitanii, co powiodło się tylko częściowo. Przed śmiercią w 768 r. on także podzielił państwo między dwóch synów: Karola i 1. Sasami, 2. Stefan III, 3. Childeryk III, 4. Karlomana, 5. Pepina. Dwuwładza groziła wewnętrznymi konfliktami i wojną domową, jednak los sprzyjał Karolowi – trzy lata po objęciu przez rodzeństwo rządów nad Frankami Karloman zmarł. Starszy z braci, który przeszedł do historii jako Karol Wielki, został w 771 r. jedynowładcą.
2
Ćwiczenie 5

Na mapie wskaż tereny podbite przez Karola Wielkiego.

Rjqzjr0VIDgba
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RZeXZSQVAawMr
Ćwiczenie 5
Zaznacz tereny pobite przez Karola Wielkiego. Możliwe odpowiedzi: 1. Królestwo Longobardów, 2. Saksonia, 3. Bawaria, 4. Szwabia, 5. Burgundia, 6. Gaskonia
2
Ćwiczenie 6

Uzupełnij tekst źródłowy, wpisując brakujące słowa.

RWsis1kzSfhKB
Tu uzupełnij zaś nie przerywał raz zaczętej wojny, aż tak wyczerpał długim oblężeniem króla Tu uzupełnij, że ten musiał się poddać (…) wreszcie całą Tu uzupełnij poddał swojej władzy i własnego syna Tu uzupełnij uczynił królem Tu uzupełnij. Opisałbym tu jak uciążliwe było w tej wyprawie przejście przez Tu uzupełnij, z jakim trudem Frankowie pięli się po bezdrożach górskich i niebosiężnych szczytach i ostrych skałach, ale celem tej książki jest upamiętnić raczej bieg życia Karola niż wydarzenia z wojen, które prowadził. Skutkiem tej wojny było: podbicie Tu uzupełnij; Król Tu uzupełnij skazany na dożywotnie wygnanie…
Źródło: Einhard, Życie Karola Wielkiego, tłum. J. Parandowski, Wrocław 1950, s. 20–21.
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj polecenia.

Tekst A

Ubajda powierzył rządy nad Hiszpanią Abd ar‑Rahmanowi Ibn Abd Allahowi al‑Akki, który okazał się człowiekiem bogobojnym i udał się na wyprawę przeciwko krainie Franków, najdalszych wrogów Hiszpanii. Zdobył on znaczne łupy i pokonał swoich nieprzyjaciół. Wśród różnych przedmiotów zagarnął on pewną „stopę” ze złota, inkrustowaną perłami, rubinami i szmaragdami. Abd ar‑Rahman wydał rozkaz rozbicia jej, przywłaszczając sobie piątą część [łupu] i rozdzielając resztę pomiędzy towarzyszących mu muzułmanów. Ubajda dowiedział się o tym i zapaławszy wielkim gniewem napisał doń list z pogróżkami. Abd ar‑Rahman odpowiedział [pisemnie]: „Nawet gdyby niebo i ziemia stały się jedną zagęszczoną masą, On Miłosierny mógłby dostać z niej tych, którzy odczuwają przed Nim bojaźń”. Według Jahji, polegającej na [świadectwie] Al‑Lajsa, on przedsięwziął nową wyprawę, lecz zginął jako męczennik za wiarę, z wszystkimi swoimi towarzyszami w roku 115 [II 733‑II 734].

C Źródło: Jerzy Hauziński, Kraje i kultury śródziemnomorskie, Poznań 2000, s. 109–110.

Tekst B

W tym czasie Saraceni z miejscowości zwanej Septem, w Afryce, sforsowali cieśninę i zajęli całą Hiszpanię. Następnie po dziesięciu latach wyruszyli wraz z żonami i dziećmi do Akwitanii, prowincji galijskiej, jakby mieli zamiar w niej zamieszkać na stałe. Karol żył wtedy w niezgodzie z Eudonem, władcą Akwitanii. Połączyli jednak swe siły i zgodnie walczyli z Saracenami?” Frankowie uderzywszy na Saracenów wycięli spośród nich 375 tysięcy, podczas gdy sami stracili tam jedynie 1500 wojowników. Również Eudon ze swoim wojskiem uderzył na ich obóz, tak samo wielu zgładził i wszystko spustoszył.

D Źródło: Paweł Diakon, Historia rzymska. Historia Longobardów, tłum. I. Lewandowski, Warszawa 1995, s. 322–323.

Rozstrzygnij, czy oba teksty dotyczą tego samego wydarzenia. Uzasadnij odpowiedź.

R12pFw1cuXCIn
Rozstrzygnięcie (Wybierz: Tak, Nie) Uzasadnienie (Uzupełnij).

Wskaż, który tekst wyszedł spod ręki autora chrześcijańskiego, a który islamskiego. Uzasadnij odpowiedź.

R110eHWZHTKrj
(Wybierz: Źródło 1, Źródło 2) Uzasadnienie (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

Wskaż właściwe podpisy do ilustracji.

R1Uot2HSxONLK
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RbbHVr8O8nvBD
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1WXOMzLgHxol
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Wikimedia Commons, Didier Descouens, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1EYZhu6FOd81
Ćwiczenie 8
Zaznacz, który frankijski przywódca powstrzymał najazd Arabów w bitwie pod Poitiers. Możliwe odpowiedzi: 1. Karol Młot, 2. Pepin, 3. Lotar, 4. Ludwik, 5. Karol pierwszy Wielki
RLoiAfNBJXuKk
Ćwiczenie 9
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.